Do vltavské vodní cesty na jihu Čech se chystají investice za tři miliardy
Do rozvoje vltavské vodní cesty v jižních Čechách a souvisejících turistických a kulturních aktivit se v příštích čtyřech letech chystají investice přes tři miliardy korun. V letech 2019 až 2022 se na splavněném jihočeském úseku Vltavy uskutečnily státní i další investice za víc než 450 milionů korun, vzniklo přes třicet nových služeb spojených s vodou.
Mezi chystané investice za víc než tři miliardy Kč patří i proměna kulturního domu Slavie v Českých Budějovicích nebo nová budova Alšovy jihočeské galerie. Chystá se také nová plavební komora na Jiráskově jezu v Budějovicích, jež by měla stát přes půl miliardy korun. „Jen investice do vodních staveb budou kolem miliardy,“ řekl předseda destinační společnosti Českobudějovicko-Hlubocko David Šťastný.
Povodí Vltavy plánuje řadu investic. Prodlouží třeba plavební komoru Kamýk, v plánu je i lodní zdvihadlo na Orlíku. Plavební komora Kamýk se prodlouží o 13 metrů na 45 metrů. Podnik má již územní rozhodnutí, práce plánuje na roky 2025 až 2027. Nové lodní zdvihadlo na Orlíku by pak umožnilo přepravovat lodě až 38 metrů dlouhé. „Je hotová dokumentace pro územní řízení,“ řekl Tomáš Kendík z ředitelství Povodí Vltavy. Teď se staví bezpečnostní přeliv na hrázi, kvůli kterému klesla hladina Orlíku až o deset metrů, když Povodí Vltavy začalo vypouštět vodu z přehrady.
Modernizace přístaviště i nové lodní zdvihadlo
Další investice chystá Ředitelství vodních cest (ŘVC). Příští rok zmodernizuje přístaviště v Purkarci, kde bude nové přístavní molo pro osobní lodní dopravu. Plánuje rovněž lodní zdvihadlo Slapy s nosností do 300 tun, stavět se bude zřejmě mezi lety 2025 až 2028. ŘVC vybuduje také několik přístavišť pro malá plavidla ve středních a jižních Čechách, jedno z prvních bude v Davli. Všechna chce stihnout postavit do roku 2026, řekl Václav Straka z ŘVC.
Plavebními komorami České Vrbné, Hluboká nad Vltavou, Hněvkovice a Kořensko proplulo za červenec 3848 plavidel, odbavily 15.589 lidí. Je to meziročně asi o deset procent méně. V červnu naopak plavidel proti loňsku přibylo. Od začátku roku do července to bylo téměř 7000 lodí a víc než 29.000 lidí. Zájem o vltavskou vodní cestu stoupá od roku 2017, kdy se dostavěla plavební komora na jezu v Kořensku.
Letošní plavební sezona je v ČR velmi intenzivní, řekla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová. Správa zaznamenala v ČR zatím 19 nehod, zkontrolovala 500 plavidel, zjistila 120 přestupků.
Mezi lety 2019 až 2022 vznikla na řece řada staveb. Povodí Vltavy třeba zmodernizovalo lodní výtah na Orlíku. V zimě dokončilo v Českých Budějovicích na Jiráskově nábřeží u Vltavy nové vývaziště pro malé lodě. ŘVC dobudovalo loni v přístavu v Hluboké nad Vltavou servisní centrum a čerpací stanici, kde loni natankovalo 350 plavidel 15.000 litrů pohonných hmot.