Elektromobilita v České republice: co můžeme od elektroaut očekávat?
Za 14 let si normální auto, jak ho známe dnes, již nekoupíme. Evropská unie plánuje zákaz prodeje spalovacích automobilů na rok 2035, není přitom první, kdo s takovým zákazem přichází. A to dokonce ani v Evropě – například Norsko plánuje uvést zákaz do praxe již o 10 let dříve, tedy v roce 2025, za necelé čtyři roky.
Norsko ovšem, na rozdíl od České republiky, je lídrem v zavádění elektromobility. Koupi elektromobilů i hojně dotuje, aby podpořila již tak silně ekologické smýšlení svých občanů. Podíl elektromobilů v zemi je dokonce už tak velký, že museli upustit od některých výhod pro majitele elektromobilů, mj. např. od bezplatného parkování (pozn. v ČR je pro čerpání výhod nutné mít speciální SPZ a výhody neplatí ve všech městech). Auta bez částečné elektrifikace v zemi ovšem zřejmě vymizí mnohem dříve než za plánované čtyři roky.
Dotace v ČR
Stejně jako Norsko, které je výrazně před ostatními zeměmi Evropské unie, i Česká republika nabízí na koupi elektromobilů řadu dotací a výhod. Například program Nová zelená úsporám nabízí pro rodinné domy injekci 30.000 Kč na dobíjecí stanici pro elektromobil. Jde o dotaci na jeden dobíjecí bod, dotace počítá s možností zbudovat dobíjecí body dva, tj. s příspěvkem 60.000 Kč na dům.
Takto podpořené stanice musí mít funkci řízení odběru elektřiny při dobíjení elektromobilu z elektrorozvodné sítě dle sjednaného maximálního příkonu a musí se nacházet na pozemku domu a ve vlastnictví žadatele. Obdobná situace je i u bytových domů. V rámci této dotace lze čerpat podporu na takový počet dobíjecích stanic, kolik je v domě bytových jednotek. Na jednu stanici lze přitom získat 45.000 Kč.
Pro malé, střední a velké podniky by rovněž měl být spuštěn dotační program „Dotace na čistou mobilitu“ v rámci OPTAK, který navazuje na předchozí program „Nízkouhlíkové technologie – elektromobilita“. Pro běžné spotřebitele, resp. řádového občana, se žádné dotace na koupi elektromobilu nechystají.
Dotace počítají například i s pořízením 20 trolejbusů, 20 nízkopodlažních tramvají a příslušného počtu nabíjecích bodů jen pro Prahu (do roku 2026).
Připravenost ČR na elektromobily
V polovině letošního roku bylo v České republice cca 700 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily. Do roku 2026 by mělo přibýt dalších zhruba 1 940 veřejných stanic a celá řada dalších neveřejných bodů pro obce či občany.
Již nyní se lze setkat s nabíjecími stanicemi například na parkovištích. Jedno takové bylo letos naplánováno ve Znojmě na Pražské. Kromě dvou míst pro invalidy jsou zde i dvě místa vyhrazená právě pro automobily a jejich snadné nabití. Obdobný případ, který stavbu začal již v roce 2020, najdeme i v Praze na Černém mostě, kde se na parkovišti P+R nachází nejen zhruba 880 parkovacích míst, ale rovněž několik nabíjecích míst pro elektromobily.
Nabíjecí stanice s sebou ovšem přináší i novou problematiku – jak místa správně a jednotně značit, aby nedošlo k jejich záměně. Za stání na místě po elektromobil totiž, stejně jako na místě pro invalidu, hrozí pokuta, a to i v případě, že se jedná o elektromobil, který ovšem nabíječku aktivně nepoužívá, a tedy ji blokuje jinému řidiči.
Dle dostupných informací zatím neexistuje jasně dané značení dobíjecích míst, přesto se lze řídit celou řadou doporučení či již stávajících značení – a doufat, že do budoucna se toto značení sjednotí. Značení by vždy mělo být v souladu se zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ČSN EN 12899-1 Stálé svislé dopravní značení – Část 1: Stálé dopravní značky a ČSN EN 1436 Vodorovné dopravní značení – Požadavky na dopravní značení a zkušební metody. Vyhrazená parkovací stání pro elektromobily by tak měla být označena svislým dopravním značením IP12 (tj. Reservé).
Dále pak ideálně dodatkovou tabulkou se symbolem 211 (tj. elektromobil a jeho nabíječka) a nakonec i vodorovným dopravním značením V10e (tj. pro vyhrazené parkoviště) – často se však setkáme i s vodorovným dopravním značením ve formě automobilu se symbolem „EKO“, což označuje právě stání pro ekologická vozidla. Značení je vždy vhodné předem konzultovat se zástupci PČR, aby bylo skutečně srozumitelné a platné – a aby na něm bylo možné pokutovat řidiče, kteří ho využívají neoprávněně a znepříjemňují tak život uživatelům elektromobilů.
Elektromobil do každé rodiny
Přestože v Evropské unii je stanoven rok 2035 jako hraniční, pro uživatele automobilů to v praxi znamená pouze to, že pokud si nechtějí koupit elektromobil, musí tak učinit PŘED stanoveným datem a auto včas registrovat. Otázkou ovšem je, nakolik jim následně budou všemožné kontroly a nařízení znepříjemňovat život, že si zvolili klasický automobil na místo prosazovaného elektromobilu.
V současné době je přitom zcela pochopitelné, že řada uživatelů, zejména tedy v rámci běžných českých domácností, má z novinky jisté obavy. A to zejména z hlediska ceny, dojezdu a délky dobíjení. Pokud ovšem budoucí majitel nemá příliš vysoké nároky ohledně dojezdu automobilu a vůz potřebuje spíše na popojíždění ve městě či blízkém okolí, na trhu jsou dostupné poměrně cenově přijatelné varianty elektromobilů (tab. 1)
Co se týká dojezdu, to už je otázka komplikovanější. Jedna věc je deklarovaný dojezd dle WLTP, který udává výrobce, druhá věc je, jak si auto reálně vede v létě a v zimě, zda je za jízdy puštěné auto, nabíjí se mobil, funguje klimatizace… a samozřejmě i jakým stylem řidič řídí. Dalším problémem je samozřejmě i naše vlastní představa o tom, kolik by elektromobil měl zvládnout ujet naráz.
Letos například Tesla představila Model 3, který by na jedno dobití měl zvládnout až 1 500 km, což je pro většinu automobilů jen vzdálený sen. Naopak výrobci BMW uvedli, že u aut na delší vzdálenosti považují za cílové a pro zákazníky ideální číslo 600 km. Nutno dodat, že většina aut momentálně dodávaných na trh se pohybuje právě pod onou magickou hranicí 600 km (tab. 2).
Článek vyšel v časopisu TZB 4/2021.
Zdroje
[1] Norský test dojezdu 21 nových elektromobilů. Dostupné online z: https://fdrive.cz/
[2] BMW neplánuje vyrábět elektromobily s vyšším dojezdem než 600 km. Dostupné online z: https://auto-mania.cz/
[3] Parkoviště na Pražské ve Znojmě. Dostupné online z: https://znojemsky.denik.cz/
[4] Jak má být vyznačené parkovací místo pro elektromobily? Dostupné online z: https://elektrickevozy.cz/
[5] Praha zahájila stavbu nového parkoviště P+R na Černém mostě. Dostupné online z: https://energozrouti.cz/
[6] Kolik stojí nejlevnější elektromobil? Dostupné online z: https://www.eon.cz/
[7] Upravená Tesla Hyper Hybrid má větší dojezd než jakékoli dieselové auto. Dostupné online z: https://www.autozive.cz/
Elektromobil | Základní cena [Kč] | Dojezd [km] | Délka dobíjení (rychlonabíječka 50 kW) | Délka dobíjení (wallbox, 7–7,5 kW) | Délka dobíjení (domácí zásuvka) |
Nissan Leaf | 779 000 | 270 | 60 min do 80 % | 7,5 h | 21 h |
Hyundai ioniq Electric | 899 900 | 311 | 57 min do 80 % | 6 hod 5 min | 35,5 h |
Renault Zoe | 845 000 | 395 | 30 min 150 km | 8 h | 25 h 25 min |
Volkswagen e-Up! | 610 000 | 260 | neuvádí | neuvádí | neuvádí |
Tab. 1 Elektromobily pod 1 milion Kč na českém trhu
Elektromobil | Naměřený dojezd (léto, km) | Naměřený dojezd (zima, km) | Udávaný dojezd (dle WLTP) |
Tesla Model 3 LR | 654,9 | 514,8 | 614 |
Ford Mustang Mach-E ER RWD | 617,9 | 502,5 | 610 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 564 | – | 539 |
Hyundai Kona Electric | 537 | – | 484 |
Škoda Enyaq iV80 | 522 | – | 520 |
Audi e-tron GT | 528,1 | – | 468 |
BMW iX3 | 556,2 | 432 | 450 |
Mercedes-Benz EQA | 451 | – | 417 |
Volvo XC40 Recharge | 442,9 | 332 | 417 |
Citroën ë-C4 | 345 | 261 | 350 |
Opel Mokka-e | 332,4 | – | 324 |
Fiat 500e | 307,8 | 230,2 | 298 |
Mazda MX-30 | 219,6 | 165 | 200 |
Tab. 2 Udávané a reálné dojezdy elektromobilů v podmínkách norského venkova [1]