Nádraží Porta del Sud, brána do města Neapol
Galerie(9)

Nádraží Porta del Sud, brána do města Neapol

Partneři sekce:

Na začátku června 2017 bylo v blízkosti Neapole otevřeno nové nádraží pro rychlovlaky. Nádraží Porta del Sud je dopravním uzlem vlakových linek spojujících sever a jih země na trase Řím – Neapol – Salerno. Odvážný architektonický návrh nese rukopis Zahy Hadid. Kompletní řešení pro realizaci zakřivených tvarů typických pro tuto architektku vypracovala firma PERI.

Nové nádraží projektované britskou architektkou iráckého původu Zahou Hadid bylo navrženo ve tvaru průchozího mostu, vznášejícího se 30 m nad tratí. Toto futuristicky formované nádraží tak funguje jako brána do města Neapol. S oblouky ve tvaru S, zakřivenými stěnami a protínajícími se halami a cestami řeší tato architektura tematicky proudící dav cestujících. Zároveň je stavba navržena tak, aby se návštěvníci snadno a rychle dostali do svého cíle.

Celkem 20 000 m² užitné plochy je rozděleno do pěti úrovní. Kromě dvou hlavních budov na východním a západním konci vznikla čtyři železobetonová jádra, kterými se cestující dostanou do centrálního atria. Odtud vedou schodiště a eskalátory k tratím v nejnižší úrovni a obchodům v horním podlaží. Základními stavebními materiály pro Porta del Sud jsou beton, sklo a železo. Železobetonové práce zahrnovaly 19 000 m² stropů a celkem 26 500 m² stěn – z toho přibližně 16 500 m² s architektonickými požadavky na zhotovení povrchů z pohledového betonu. Kromě toho byly vybudovány plošiny dvou nástupišť o délce 450 m a nosná konstrukce ze 44 betonových pilířů ve tvaru písmene Y.

Projekt v číslech: 19 000 m2 železobetonových stropů a 26 000 m2 stěn, z toho 16 500 m2 z kvalitního pohledového betonu.

Projekt v číslech: 19 000 m2 železobetonových stropů a 26 000 m2 stěn, z toho 16 500 m2 z kvalitního pohledového betonu.

Základním požadavkem pro realizaci stavby byla vysoká kvalita povrchu betonu, takže při přípravě projektu se kladl důraz především na návrh bednění a lešení a zpracování betonu. Aby bylo možné splnit veškeré architektonické požadavky, vypracovaly prováděcí stavební firmy společně s firmou PERI hospodárné řešení z kombinace standardních systémových dílů a sestav bednění vytvořených přesně na míru projektu.

Pro vytvoření zvláštní architektury nádraží Porta del Sud vyvinuli italští inženýři PERI celkové hospodárné řešení pro všechny bednicí a lešenářské práce. Kromě standardních systémových dílů bednění bylo navrženo, vyrobeno a dodáno také velké množství speciálních sestav bednění, vytvořených přesně podle požadavků projektu.

Pro vytvoření zvláštní architektury nádraží Porta del Sud vyvinuli italští inženýři PERI celkové hospodárné řešení pro všechny bednicí a lešenářské práce. Kromě standardních systémových dílů bednění bylo navrženo, vyrobeno a dodáno také velké množství speciálních sestav bednění, vytvořených přesně podle požadavků projektu.

Technické služby pro dosažení nejlepších výsledků

Pro realizaci takové mimořádné architektury bylo důležité vytvořit kompletní a zároveň hospodárné řešení. K tomu přispěli významně italští inženýři PERI: na jedné straně podpořili stavební firmy ještě před zahájením výstavby, na straně druhé bylo možné díky cca dvěma stům detailních výkresů, které připravili ve firmě PERI, udržet pod kontrolou výdaje a náklady i během provádění stavby. Montáž prvků na místě zjednodušilo stavebnímu týmu přes jedenáct set montážních výkresů PERI.

Projektový manažer se v úzké spolupráci s vedením stavby staral o efektivní provádění prací v průběhu celé výstavby. Přímo na stavbě poskytoval nepřetržitě technické poradenství a organizační podporu. Tímto způsobem mohlo být optimalizováno množství zásob a nasazeného materiálu a odpovídajícím způsobem upravena skutečná potřeba.

Univerzální řešení složitých tvarů

Pro zakřivené části stavby a definovaný modul spár a spínání bylo nejvhodnějším systémem stěnové bednění VARIO GT 24. Nosníkové stěnové bednění bylo optimálním řešením jak pro minimalizaci pracovní a časové náročnosti při bednění stěn, tak také pro dosažení kvalitního povrchu betonu. Pro svou schopnost přizpůsobení složitým tvarům a vysokou únosnost bylo stěnové bednění VARIO GT 24 nasazeno na zakřivené a nakloněné stěny. Sestavy bednění byly navrženy až do výšky 12 m.

Pro zakřivené a nakloněné stěny bylo navrženo, předem smontováno a dodáno stěnové bednění VARIO GT 24. Nosníkové stěnové bednění mohlo být optimálně přizpůsobeno složitým tvarům a vysokým architektonickým požadavkům, včetně požadovaných modulů spár a spínání.

Pro zakřivené a nakloněné stěny bylo navrženo, předem smontováno a dodáno stěnové bednění VARIO GT 24. Nosníkové stěnové bednění mohlo být optimálně přizpůsobeno složitým tvarům a vysokým architektonickým požadavkům, včetně požadovaných modulů spár a spínání.

U složitějších zakřivení byly na bednění VARIO GT 24 nejdříve umístěny díly z polystyrenu. Tyto části byly vytvořeny s použitím trojrozměrného plánování a na bednění nasazeny přímo na stavbě.

Nosníkové stěnové bednění VARIO GT 24 bylo navrženo a smontováno na míru – s vyztuženými ocelovými závorami a až do výšky 12 m.

Nosníkové stěnové bednění VARIO GT 24 bylo navrženo a smontováno na míru – s vyztuženými ocelovými závorami a až do výšky 12 m.

Pro obednění všech ostatních stěn využil stavební tým univerzální stěnové bednění TRIO se spínací technikou DW, která urychlila celý proces bednění. S tímto osvědčeným rámovým bedněním byly vyrobeny také standardní zdi s architektonickými požadavky na kvalitní pohledový beton. Rozhodující pro dosažení požadované kvality povrchu betonu zde bylo použití vysoce kvalitních betonářských desek FinPly o rozměrech 1 500 mm × 3 000 mm.

Překližka z křížem lepené březové dýhy, oboustranně potažená zesílenou fólií z fenolové pryskyřice 220 g/m2, zajistila hladké povrchy betonu bez struktury.

Vhodné překližky pro jakýkoli požadavek

Pro splnění nejvyšších požadavků architektury na kvalitní stěny z pohledového betonu pomáhali odborníci na překližky z firmy PERI prováděcím stavebním firmám během celé výstavby s výběrem, plánováním i dodávkami. Sortiment PERI obsahuje betonářské desky různé kvality a formátu pro jakékoliv požadavky. Pro zvláštní nádraží v blízkosti Neapole poskytla společnost v součtu přibližně 30 000 m² překližek s různou ­tloušťkou (9, 20, 21 a 27 mm) a rozměry, včetně velkoformátových desek FinPly Maxi (7 500 mm x 2 700 mm). Výsledkem jsou velmi kvalitní pohledové betonové plochy odpovídající přesně architektonické předloze.

Na míru vyrobené ocelové bednění pro sloupy ve tvaru písmene Y

Firma PERI navrhuje, vyrábí a dodává bednění pro každý projekt – pro jakékoliv požadavky. Pro nosné pilíře pod oběma nástupišti dostala požadavek na navržení a zhotovení ocelového bednění. Řešení vytvořené na míru projektu zajistilo přímo na stavbě jednoduchou montáž a rychlé obednění i odbednění. Vzhledem k velkému sklonu pilířů a vysokým požadavkům na pohledový beton bylo navrženo a vyrobeno sloupové bednění s 6mm ocelovými plechy a vyztuženými žebry pro uchycení příložných vibrátorů.

Stojky MULTIPROP se vyznačují vysokou únosností až do 90 kN. Při bednění nástupišť podpíraly hliníkové stojky stropní stoly samostatně, nebo byly spojené do podpěrných věží.

Stojky MULTIPROP se vyznačují vysokou únosností až do 90 kN. Při bednění nástupišť podpíraly hliníkové stojky stropní stoly samostatně, nebo byly spojené do podpěrných věží.

Bezpečnost na stavbě jako nejvyšší priorita

Bezpečnosti na stavbě byla věnována ve všech úsecích výstavby velká pozornost – firmou PERI byla zohledněna již při přípravě návrhů. Například za účelem podpěrné konstrukce pro stropy bylo nasazeno ­modulové lešení PERI UP, které vytvořilo bezpečné pracovní lešení a přístupy v jakékoli výšce na jakoukoliv pracovní plochu. S automatickým zajištěním horizontály osazené do rozety je PERI UP zároveň velmi rychle a snadno smontováno. Průběžné zábradlí, žluté podlahové zarážky a protiskluzový povrch podlah zajistily bezpečnou práci na stavbě. Kromě toho byl systémový modul po 25, případně 50 cm klíčem k optimálnímu přizpůsobení různým tvarům a zatížením.

Stěnové bednění VARIO GT 24 a modulové lešení PERI UP dokazují schopnost výborné přizpůsobivosti – také u pohledových ploch z betonu.

Stěnové bednění VARIO GT 24 a modulové lešení PERI UP dokazují schopnost výborné přizpůsobivosti – také u pohledových ploch z betonu.

Projekty Zahy Hadid

Velkolepé projekty Zahy Hadid s jejími charakteristickými elegantními tvary jsou jedinečné a často překračují hranice možností. Slavná architektka pocházející z Iráku obdržela jako první žena v roce 2004 Pritzkerovu cenu – „Nobelovu cenu“ za architekturu. Mnoho jejích staveb mohlo být zrealizováno díky bednění a lešení firmy PERI – například Centrum vodních sportů v Londýně, Národní muzeum MAXXI v Římě, nástavba památkově chráněných oblouků městské dráhy ve Vídni nebo tzv. Generali Tower v Miláně. Zaha Hadid zemřela 31. března 2016 ve věku pouhých 65 let.

Nádraží projektované britskou architektkou iráckého původu Zahou Hadid, připomínající svým tvarem most, se vznáší 30 metrů nad kolejištěm. Toto nádraží futuristického vzhledu tak funguje jako brána do Neapole.  (Foto: Zaha Hadid Architects)

Nádraží projektované britskou architektkou iráckého původu Zahou Hadid, připomínající svým tvarem most, se vznáší 30 metrů nad kolejištěm. Toto nádraží futuristického vzhledu tak funguje jako brána do Neapole. (Foto: Zaha Hadid Architects)

Porta del Sud railway station, the doorway to Naples

At the beginning of June 2017 the “Porta del Sud” near Naples is scheduled to be opened. Christened with this name, the ultra-modern railway station for high-speed trains in Naples Afragola forms the major intersection on the Rome-Naples-Salerno line. The bold architectural design of the station bears all the hallmarks of Zaha Hadid. PERI developed a comprehensive formwork and scaffolding solution for the realization of the curved architectural language of the famous architect.

 

TEXT A FOTO: PERI

Článek byl uveřejnen v časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby 4/2017.