Poláci se odvolali. Nesouhlasí s vyřazením z tendru na stavbu D11
Polská stavební společnost Budimex podala odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti vyřazení z tendru na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem. Původně Budimex tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o jeho vítězství po námitkách konkurenční firmy MI Roads zrušil antimonopolní úřad.
Podání odvolání k ÚOHS Budimex již dříve avizoval. „Jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11,“ uvedla mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.
K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. Odvoláním Budimexu se případ zase vrátil k ÚOHS.
Největší veřejná soutěž v historii
Ředitel ŘSD Radek Mátl nedávno uvedl, že stavba zřejmě nezačne dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu úseku o délce 21,1 kilometru s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Stavba je největší dálniční zakázkou vybíranou ve veřejné soutěži v historii ŘSD.
Sdružení vedené MI Roads tvrdí, že Budimex použil k doložení kvalifikace na stavbu tunelů cizí reference z realizace dílčích prací na tunelu v Kolumbii, které neodpovídají požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil požadavky pro odborný personál pro stavbu tunelů. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i ze stavby tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Zbývají poslední kilometry
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny. O zakázku se ucházelo šest subjektů. Protestující sdružení vedené MI Roads nabídlo v soutěží druhou nejnižší cenu 11,71 miliardy korun bez DPH. MI Roads patří přes společnost Metrostav Infrastructure do skupiny Metrostav.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027. ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.