Praha chce změnit územní plán. Zanese do něj vysokorychlostní trať
Praha plánuje změnit takzvané zásady územního rozvoje tak, aby umožnily výstavbu úseku vysokorychlostní železniční trati mezi Vršovicemi a Běchovicemi. V té souvislosti začne chystat také změnu územního plánu. Úsek je součástí připravované rychlodráhy z Prahy do Brna, jeho výstavba by podle informací Správy železnic (SŽ) měla začít v roce 2029.
Zásady územního rozvoje jsou nadřazeny územnímu plánu a město musí nejprve zanést trať do nich, než bude moci plán změnit. Změna se bude týkat Běchovic, Dubče, Dolních Měcholup, Prahy 9, Prahy 10 a Prahy 15, kudy má podle plánů vysokorychlostní trať vést.
SŽ loni na podzim vybrala projektanta dvanáctikilometrového pražského úseku trati, který by podle webu organizace měl začít fungovat v roce 2033. Již dříve začaly projekční práce na navazujícím úseku mezi Běchovicemi a Poříčany.
Rychlotrať v pražském uzlu bude využívat výhradně osobní doprava. Součástí projektu je i dostavba železniční stanice Praha-Zahradní město a napojení na vysokorychlostní trať. Maximální rychlost pro vlaky bude 200 km/h, při průjezdu zastavěným územím se rychlost sníží.
Součástí projektu je i výstavba čtvrté koleje z Běchovic do Libně a realizace takzvané Jahodnické spojky. Projekt by tak podle SŽ měl posílit kapacitu pražského uzlu nejen pro vysokorychlostní tratě, ale i pro konvenční osobní a nákladní dopravu.