Praha zprovoznila novou tramvajovou trať. Zrychlí spojení z Divoké Šárky na Dědinu
Pražský dopravní podnik uvedl do provozu prodlouženou tramvajovou trať z Divoké Šárky na sídliště Na Dědině. Nová trať se stavěla od poloviny loňského července a měla stát zhruba 840 milionů korun. Podle městské části Praha 6 by se měla se zprovozněním tramvajové tratě výrazně zlepšit pravidelnost autobusové i individuální dopravy v Evropské ulici.
Trať o délce 2,3 kilometru s pěti páry zastávek vede z nynější smyčky v zastávce Divoká Šárka po Evropské a poté zahýbá do Vlastiny ulice, kde bude do listopadu vysazeno 170 stromů. Na konci kolejí na sídlišti Na Dědině vznikne parkovací dům pro 290 aut, který nahradí parkovací místa, která zanikla kvůli stavbě. Bude fungovat pro rezidenty v režimu modrých zón. Termín stavby parkovacího domu zatím není znám.
Pražský dopravní podnik kromě této trati letos dokončil i trať z Modřan do Libuše a z Barrandova do Slivence. Jak dříve řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti), rozestavěný je ještě Dvorecký most, který bude součástí tramvajového okruhu. „Soutěžíme také zhotovitele na horní konec Václavského náměstí a potom nás čeká prodloužení trati v Praze 4 k Arkádám Pankrác,“ dodal Hřib.
Speciální konstrukce
Na začátku nové trati se nachází zastávky Divoká Šárka, situované jako nástupní ostrůvky v ose Evropské ulice a stavebně zřízené jako společné s autobusovými a budoucími trolejbusovými linkami. Za touto zastávkou trať odbočuje na světelně řízené křižovatce vlevo a přes pás zeleně pokračuje do Vlastiny ulice.
Zde je až po ulici U Silnice trať vybudována s konstrukcí tzv. pevné jízdní dráhy s upevněním W-tram, přičemž deska je uložena ve speciální antivibrační konstrukci. V tomto úseku má tramvajová trať asfaltový zákryt a bude pojížděna automobily a autobusy. Těsně před křižovatkou s ulicí U Silnice se nachází zastávky Vlastina, zřízené jako chodníkové mysy.
Za křižovatkou s ulicí U Silnice následuje úsek Vlastiny ulice, kde došlo k jejímu rozšíření o 8,5 metru na jižní stranu na úkor vojenského areálu. Díky tomu se podařilo původní dvoupruhovou ulici rozšířit na směrově rozdělenou, kdy v každém pásu se nachází jeden jízdní pruh a samostatná nepojížděná tramvajová kolej zřízená klasickou metodou s kolejnicemi na betonových pražcích. Mezi kolejemi je díky velké osové vzdálenosti zachováno stromořadí, které bylo během stavby tratě pečlivě ochráněno.
Nicméně před koncem samotné výstavby tramvajové tratě Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) provedla jeho dílčí obnovu pro špatný stav části stromů z důvodu klimatických změn. Na počátku sídlištní zástavby, u obchodního centra Delta, jsou umístěny zastávky Sídliště Na Dědině společné s autobusy. Za ní pokračuje ulice ve shodném profilu, přičemž je mezi kolejemi nově vysazeno středové stromořadí, které zde dosud nebylo.
Zlepšení mikroklimatu
Tramvajová trať je v tomto úseku v maximální možné míře zřízena jako zatravněná s kolejnicemi 49E1, což přispívá ke zlepšení mikroklimatu a snížení hluku. Pouze vybrané úseky jsou zadlážděny dle požadavků správce pozemní komunikace.
Před koncem Vlastiny ulice, u křižovatky s Ciolkovského ulicí, jsou umístěny zastávky Ciolkovského, rovněž s možností využití i pro autobusové spoje MHD. Severně od těchto zastávek a samotné komunikace odbor investiční Magistrátu hl. m. Prahy v době zprovoznění tramvajové tratě zahajoval budování parkovacího domu.
Křižovatka Vlastiny a Drnovské ulice je nově řešena jako světelně řízená. Tramvaj zde vyjede do prostoru mimo pozemní komunikaci a pokračuje severozápadním směrem podél Drnovské ulice až do koncové smyčky Dědina (v projekční přípravě pracovně nazývané Dědinská dle blízké ulice) se stejnojmennými zastávkami. Od konečné zastávky je vybudován přístup ke stávající i nově realizované obytné zástavbě. Mezi tramvajovou tratí a Drnovskou ulicí je také vysázeno nové stromořadí.
V samotné smyčce se nachází technologické objekty trakční měnírny pro tramvaje i trolejbusy a sociálního zázemí pro řidiče. Smyčka je z hlediska geometrie trati nachystána pro budoucí prodloužení západním směrem k plánované železniční stanici Dlouhá Míle na připravované trati na Letiště Václava Havla Praha, která je investorsky zajišťována Správou železnic. Přípravu a následnou realizaci tohoto prodloužení tramvajové tratě k vlakovému terminálu Dlouhá Míle uložila DPP v červenci 2023 Rada hl. m. Prahy.