Hlavní nádraží Praha

Prahu čeká revoluce v železniční dopravě: Stát plánuje podzemní stanice

Partneři sekce:

Praha se chystá na zásadní proměnu železniční dopravy. Vzniknou dva podzemní tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti stanicemi, které pomohou řešit přetížení současných železničních tratí i městské hromadné dopravy. Vítěznou variantu projektu vybrala centrální komise ministerstva dopravy, přičemž se počítá s náklady ve výši 185 miliard korun.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) tunely protnou centrum Prahy a propojí se ve dvou úrovních v hlavní podzemní stanici pod hlavním nádražím. Další zastávky vzniknou pod Václavským a Karlovým náměstím, v Karlíně a částečně zahloubená stanice bude také na Florenci.

Regionální vlaky budou přesunuty pod zem, zatímco dálková doprava zůstane na povrchu. Výstavba by měla probíhat mezi lety 2035 a 2047 a financování může být podpořeno soukromým kapitálem nebo dotacemi z Evropské unie.

Dvoupatrová stanice pod hlavním nádražím jako klíčový uzel

Podzemní stanice pod hlavním nádražím bude mít dvě úrovně, propojené eskalátory a vestibuly na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale. Každý z tunelů zvládne až 16 vlaků za hodinu v obou směrech. Podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) nový železniční systém nejen uleví příměstským spojům, ale také sníží zatížení metra a tramvají v centru.

„Díky většímu počtu zastávek se cestující lépe rozprostřou po městě a sníží se nutnost přestupů na další linky městské hromadné dopravy,“ vysvětluje Zdeněk Michl z Fakulty dopravní ČVUT. Přesto podle něj nový systém nebude nahrazovat metro, ale nabídne rychlejší spojení mezi klíčovými body.

Návrh nového železničního uzlu v Praze
Návrh nového železničního uzlu v Praze | Zdroj: Správa železnic

Plány sahají až do 60. let, realizace je na dosah

O potřebě podzemní železnice v Praze se diskutuje už od 60. let minulého století. Studie proveditelnosti, která zkoumala tři možné varianty, vznikla před čtyřmi lety. Výsledná verze zahrnuje více stanic než původně zamýšlený koncept, což přispělo ke shodě mezi odborníky a plánovacími institucemi.

Projekt bude nyní zanesen do strategických dopravních plánů a bude nutné upravit i územní plán. Zapojení soukromého sektoru do projektu naznačuje také developerská společnost Penta, která vlastní klíčové pozemky v okolí hlavního nádraží a na Florenci.

Další železniční projekty v Praze

Podzemní železnice není jediným velkým železničním projektem v hlavním městě. Správa železnic (SŽ) pokračuje v modernizaci trati na Kladno s odbočkou na letiště, kde už začala přestavba úseku mezi Bubny a Výstavištěm. V přípravě je také nový tunel mezi Prahou a Berounem nebo tříkolejný most na Výtoni, který však čelí kritice kvůli snaze nahradit současnou památkově chráněnou konstrukci.

Dlouhodobě se plánuje i výstavba vysokorychlostních tratí. Klíčová trasa povede z Vršovic do Běchovic, kde naváže na plánovanou trať Polabí směřující do Poříčan a dále do Ostravy, Hradce Králové a Polska.

Podzemní železnice je tak dalším krokem v modernizaci pražské dopravy, která by mohla výrazně zlepšit cestování nejen pro dojíždějící, ale i pro obyvatele metropole.