Proraženo! Budovaná trasa metra D má nově spojku s linkou C
Dělníci na stavbě pražského metra D dnes prorazili 468 metrů dlouhou spojku nové trasy s linkou C. Dokončená tak je ražba všech tunelů v prvním úseku metra D a dělníci dokončují stanice. Propojení bude sloužit k přejetí souprav z jedné linky na druhou.
Spojka ústí 30 metrů za stanicí linky C Pankrác do tunelu ve směru na Budějovickou a do zprovoznění trasy D bude zaslepená. Nyní je na prvním úseku metra D vyraženo 2500 metrů tunelu a přibližně 84 procent všech ražeb.
„Propojky jsou důležité z provozních důvodů. Touto pojedou vlaky každý den ráno a večer zase zpátky do depa na Kačerově, které budeme využívat, než dojde ke zprovoznění Depa Písnice přímo na lince D,“ řekl novinářům náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Za 14,5 miliard
Dopravní podnik (DPP) začal v roce 2022 stavět novou linku metra z Pankráce do Písnice. Jako první vzniká úsek z Pankráce na Olbrachtovu, který vyjde na 14,5 miliardy korun. Práce jsou plánované na 90 měsíců, tedy asi sedm a půl roku. Součástí jsou dvě stanice, kdy stanice Pankrác bude přestupní na linku C.
Uvedenou spojkou se tak cestující nesvezou, neboť slouží pouze k přejezdům souprav. DPP plánuje v další fázi stavbu metra z Olbrachtovy na Nové Dvory. Právě k tomu bude DPP spojkou posílat z depa Kačerov vlaky do doby, než bude mít linka D vlastní depo. Trasy C a D budou obě v budoucnu modernizovány a pojedou na nich soupravy bez strojvedoucích.
Kromě propojky jsou vyražené tunely mezi Pankrácí a Olbrachtovou a také je vyražený odstavný tunel sloužící především pro záložní vlaky. „Dnes máme kompletně vyražený mezistaniční úsek. Máme hotovy ražby a primární ostění, nyní bude nastupovat izolace a sekundární ostění. A potom v roce 2027 plánujeme zprovoznění kolejového svršku a další dva roky potrvá montáž technologií,“ řekl manažer metra D Jiří Hrnčíř z DPP.
Příprava na eskalátory
Úsek mezi stanicemi je složený ze dvou typů tunelu. Jeden je dvojkolejný a na něj navazují dva jednokolejné, a to proto, aby mohlo mezi kolejemi na Olbrachtově vzniknout nástupiště. V jednom z nich už pak je také izolace a sekundární ostění, zatímco v druhém je jen první ostění a dělníci dodělají druhé včetně izolace.
Ve stanici Olbrachtova jsou z většiny všechny profily hotové a razí se eskalátorové tunely. Výstavba stanice Pankráci je podle Hrnčíře složitější. „Razí se takzvaně na 12 postupů, to znamená, že se vždy udělá část v celém profilu, a pak se jde dál. A tam jsme na nějakých 70 procentech ražení,“ řekl Hrnčíř.
DPP letos v srpnu vybral vítěze tendru stavby druhé části metra D, kterým se stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou 30 miliard korun bez DPH. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení PORR, VINCI a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je však podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Sdružení vedené firmou PORR se proto opět obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a na jeho rozhodnutí DPP nyní čeká.