Rozšiřování D1 u Brna se odkládá: Silničáři se lekli extrémních kolon
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) oznámilo, že další fáze rozšiřování dálnice D1 v okolí Brna, konkrétně mezi 182. a 210. kilometrem, bude odložena až na dobu po roce 2030. Důvodem je složitá dopravní situace, která nastala po zahájení přestavby úseku mezi 194. a 196. kilometrem.
Od loňského léta se zde tvoří až desítky kilometrů dlouhé kolony, což silně komplikuje dopravu. ŘSD také zvažuje, zda v příštím roce začnou s náročnou přestavbou křižovatky dálnic D1 a D2, kdy se očekává podpis smluv s dodavatelem.
Nejvíce vytížený úsek na jižní Moravě se nachází mezi křižovatkami s D2 a výpadovkou na Vídeň a Znojmo. Podle posledního sčítání na něm projíždí přibližně 76 500 vozidel denně. Přestože se práce na rozšíření D1 už rozbíhají, termín dokončení se posune o dva měsíce na duben příštího roku, a to s nárůstem nákladů o 70 milionů korun. Tento úsek je součástí širšího plánu na modernizaci dálničního obchvatu Brna, jehož dokončení bylo plánováno už od 90. let minulého století.
Složitosti při přestavbě křižovatky D1 a D2
Jedním z dalších důležitých projektů je přestavba křižovatky dálnic D1 a D2. Tato složitá stavba měla původně začít letos, ale výběrové řízení na dodavatele se zpozdilo kvůli množství dotazů uchazečů. ŘSD nyní hodnotí nabídky a očekává, že smlouva s vítěznou firmou by mohla být podepsána do konce roku, s pracemi zahájenými ve druhém pololetí příštího roku. Projekt za čtyři miliardy korun má trvat zhruba dva roky, přičemž jedno z kritérií pro výběr dodavatele je i rychlost dokončení.
Další klíčový prvek, který souvisí s dopravní situací kolem Brna, je dostavba dálnice D35. Tento projekt, který má nabídnout alternativu k D1 pro spojení Moravy s Čechami, je ve fázi intenzivní výstavby. Chybí už jen 80 kilometrů, přičemž úseky mezi Ostrovem a Svitavami jsou již rozestavěné. Dálnice D35 by měla být hotová do roku 2029, což znamená, že případné dokončení rozšíření D1 okolo Brna se posune až k roku 2040.
Následky pro dopravu a opravy mostů
Kvůli odložení rozšíření dálnice se dá očekávat, že doprava do Brna zůstane komplikovaná, zejména v špičkách. Kolony se vytvářely již před zahájením rozšiřování, a to i bez rozsáhlých oprav nebo nehod. K tomu se přidává problém s mosty na D1 směrem na Ostravu, které jsou v havarijním stavu. Bez rychlých zásahů by mohly být nebezpečné ještě před rokem 2030, což ŘSD nyní řeší.
Doprava mezi Brnem a Vyškovem čelí dalším problémům, protože jediná kolej na této trase neumožňuje efektivní spojení mezi těmito městy. Regionální doprava je tak plně závislá na autobusových spojích. Správa železnic plánuje modernizaci úseku na dvoukolejnou trať pro rychlost až 200 km/h, přičemž výstavba by měla být dokončena do roku 2032.