Sladěné letiště
Ne nadarmo je stavba letiště vedle muzeí a operních domů snem téměř každého architekta. Atraktivní prostředí a inspirace létáním umožňují za příznivých podmínek navrhnout odvážné konstrukce založené na netradičních řešeních. A platí to i o Farnborough ve Velké Británii. Ač velikostí malé, podařilo se tu skloubit dobrý design, vstřícného investora a technologické novinky.
Letiště vzniklo v roce 1908, ale až do roku 1989 patřilo armádě. Poté, co se otevřelo i veřejné dopravě, začalo se vedení letiště specializovat na majitele soukromých letadel a v posledních letech také za zákazníky business class. Tzv. „bizav“ neboli létání první třídou plní požadavky klientů na rychlost odbavení, minimální čekací doby a luxus při letu. Toto všechno se objevilo v zadání soutěže na nový terminál letiště, kontrolní věž a hangáry. Zadavatel, skupina TAG (Techniques d´Avant-Garde), hledala architektonické řešení, které by odrazilo sebevědomí společnosti, přitáhlo cílovou skupinu klientů a vytvořilo novou místní dominantu. Na požadavky nejlépe odpověděla architektonická kancelář 3DReid. Během několika let tedy vyrostl zcela ojedinělý komplex letištních budov, které spojují společní tvůrci, jeden přístup a rozpočet 45 milionů liber.
Kontrolní věž
Samotná věž je z přední i zadní strany narušena prosklenou částí, která skrývá schodiště, resp. výtah. Mléčné sklo je horizontálně rozděleno škvírami, které při rychlejším sestupu a výstupu umožňují výhled ven, podobně jako když rychle procházíme kolem laťkového plotu. Zastřešení VCR (visual control room – místnost pro dispečery) je řešeno na čtyřech podpůrných sloupech, které jsou umístěny tak, aby co nejméně bránily ve výhledu – jsou posazeny do zadní části místnosti a předek je nesen na konzolách.
Kruhové zasklení okolo celé místnosti tvoří šestnáct okenních tabulí. Tradičně bývá na kontrolních věžích tabulí osm, proto investoři váhali, zda architektům z důvodu bezpečnosti provozu vyhovět. Po rešerších se však zjistilo, že i ty VCR, které tvoří osmihrany, jsou de facto tvořeny ze šestnácti tabulí.
Hangáry
Konstrukce střechy je tvořena příhradovými nosníky, které jsou k sobě svázány až v úrovni podlahy, takže uvolňují prostor pod střechou. Konstrukci nesou prvky ve tvaru „A“, v jejichž rámci jsou také umístěny ubytovací prostory. Zázemí a místnosti pro provoz jsou tradičně situovány dozadu. Střecha je rozdělena třemi podélnými okny nad každou sekcí, během dne je tak vnitřek hangáru osvětlen přirozeným světlem. Také ona je pokryta hliníkovým plechem. Aby se zabránilo oslnění pilotů přistávajících a odlétajících letadel, které by mohla velká plocha nového, nezašlého plechu způsobit, byl hliník pokryt speciální patinou. Pásy aluminia, které pokrývaly střední oblou část střechy, byly již předehnuty v továrně, zbytek konstrukce s průměrem nad čtyřicet metrů obstaraly běžné rovné pásy plechu, ty se takovému zaoblení již dokázaly přizpůsobit. Pásy mohly být až pětadvacet metrů dlouhé, takže se minimalizoval počet spojů a urychlila se tak stavba.
Terminál
Zahnutý tubus budovy je rozdělen na tři patra. V ohybu jsou pak umístěny dva vstupy, které ústí do propojeného foyer. Tomu dominuje oválný tvar schodiště, jež se vine přes všechna tři podlaží. V přízemí jsou umístěny kavárny a restaurace pro klienty a další zázemí, v dalších dvou patrech kanceláře a byty pro zaměstnance letiště. Ti mají z prvního podlaží na obou stranách „křídla“ přístup na terasu, kterou kryje převis střechy.
Na nevelkém letišti ve Farnborough, které ročně zažívá jen 28 000 přistání a odletů, se sešlo několik příznivých faktorů. Investor s konkrétní představou, pro kterého není kvalitní a nápaditá architektura nadstandardem, ale výchozím bodem, reklamou na své služby a výrazem obchodního postoje. Výstavba základních letištních budov v jednom čase, což umožnilo propojení výrazu jednotlivých staveb. A nakonec architektonická kancelář s dobrými nápady. Jak to okomentoval jeden z jejích šéfů Matthew Bedward: „Na projektu nás přitahovala nutnost spojit komfort pro zákazníky, technické požadavky a výrazný vizuální koncept.“
Půdorys přízemí terminálu
Příčný a podélný řez budovy kontrolní věže
Situace
Hana Roguljič
Foto: Nick Hufton, Al Crow
Autorka je externí spolupracovnicí redakce.