
Slovenští raziči prorazili tunel na pražském silničním okruhu
Po osmi měsících se na stavbě severního dvoupruhového tunelu v jižní části silničního okruhu Prahy setkaly obě party razičů, které postupovaly v ražbě proti sobě. Téměř dva kilometry dlouhý tunel z Komořan do Cholupic, na kterém se podílela Skanska, mohou převzít betonáři. Úsek R513 z Vestce do Lahovic za téměř 5 miliard Kč bez DPH vybuduje sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS do roku 2010. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic v ČR a na jeho financovaní se podílí Státní fond dopravní infrastruktury ČR spolu s Evropskou investiční bankou.
Před samotným začátkem ražeb bylo potřeba v Komořanech vyhloubit a zajistit největší stavební jámu v České republice. Na ražení se kromě firmy Skanska BS podílela i firma Subtera. Jižní tubus byl proražen již letos v březnu, v současnosti se na obou tunelových rourách provádí armování a betonáž kabeláže. „Přesně za rok, v srpnu 2009, zahájíme betonování vozovky, následně bude probíhat zkušební provoz instalovaných technologických zařízení tak, aby se pro motoristy celý úsek otevřel v dubnu 2010,“ dodává ředitel stavby Karel Fulík ze společnosti Skanska DS.
Úsek R513, jehož dominantou bude u obou dálničních tunelů i 236 metrů dlouhý most přes Vltavu, začíná u obce Vestec a končí u rozsáhlé mimoúrovňové křižovatky Strakonická u Lahovic. V klesajícím tunelu bude dvoupruhová vozovka, ve stoupajícím bude pro pomalu jedoucí kamiony o jeden pruh více. Nejvyšší povolená rychlost v celém úseku bude 100 km/h.
Projekt, výstavba i provoz na úseku R513 splňují, stejně jako celý budoucí pražský okruh, všechny požadavky na ochranu životního prostředí. Hlavním smyslem silničního okruhu kolem metropole ČR je odvést tranzitní dopravu z centra a nahradit nebezpečné a problematické úseky, jako je například nájezd na Barrandovský most. Více než osmdesát kilometrů dlouhý okruh v budoucnosti spojí všechny dálnice a rychlostní komunikace začínající v Praze a výrazně zlepší dopravní situaci v celém Středočeském kraji.
Základní údaje:
Název stavby: Silniční okruh okolo Prahy, stavba 513 Vestec–Lahovice
Investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel: Sdružení Vestec–Lahovice, Skanska DS, a. s. (lídr, podíl 20 %), členové Skanska BS, a. s., (50 %) a Alpine Mayreder Bau GmbH (30 %)
Projektant: Pragoprojekt, a. s., IKP Consulting Engineers, s. r. o., ELTODO, a. s.
Začátek: 2006
Dokončení: 2010
Zdroj: Skanska SK