Stavba dálniční sítě v roce 2025 zpomalí, přesto přibude 73 km
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje v roce 2025 zprovoznit téměř 73 kilometrů nových dálničních úseků. To je však o 38 kilometrů méně než v letošním roce. V období od roku 2022 do roku 2025 má být v Česku uvedeno do provozu celkem 219,9 kilometru dálnic, informovalo ministerstvo dopravy. I přes nižší tempo výstavby zůstávají klíčové úseky na seznamu priorit.
Mezi nejvýznamnější projekty patří čtyři úseky dálnice D35, která propojuje Hradec Králové s Lipníkem nad Bečvou. Kromě jiného se dokončí obchvat Vysokého Mýta v podobě 6kilometrového úseku Vysoké Mýto – Džbánov. Pokračování výstavby zahrnuje také 11,7 kilometru dlouhý úsek Janov – Opatovec, část Hořice – Sadová o délce 10,5 kilometru a spojení dvou již existujících částí dálnice v rámci úseku Křelov – Slavonín (3,2 kilometru).
Díky těmto stavbám se D35 stále více přibližuje k cíli stát se hlavní východočeskou tepnou, která odlehčí přetížené D1.
D55 i D1: Nové mosty a propojení
Na dálnici D55 mezi Olomoucí a Břeclaví přibude 7,6 kilometru dlouhý úsek Olomouc – Kokory a nový most přes řeku Moravu u Napajedel. D1 pak nabídne poslední chybějící úsek mezi Říkovicemi a Přerovem, dlouhý 10 kilometrů. Dočká se také rozšíření v části Brno-centrum a Brno-jih, což by mělo zlepšit dopravní situaci v moravské metropoli.
Kromě dokončení nových úseků plánuje stát v roce 2024 zahájit výstavbu dalších 62 kilometrů dálnic, což je oproti letošku pokles o 40 kilometrů. Hlavní pozornost se soustředí na dálnici D6 z Prahy do Karlových Varů, odpočívky na D11 a pokračování D35.
Podle ministra dopravy Martina Kupky by základní dálniční síť České republiky měla být dokončena v roce 2033. Tento cíl bude klíčový pro rozvoj infrastruktury a snížení dopravní zátěže na stávajících komunikacích.