Studie nacenila VRT trať z Přerovska do Ostravy. Vyjde na 80 miliard
Stavba plánované 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy si podle studie proveditelnosti vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Dokumentaci pro územní rozhodnutí na tuto stavbu chce mít Správa železnic připravenu příští rok.
Stavba úseku Moravská brána má začít v roce 2025 a zabrat zhruba čtyři roky. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu.
SŽ už uzavřela smlouvy na zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí na dva stavební úseky vysokorychlostní trati Moravská brána. Ve výběrovém řízení na dokumentaci uspělo sdružení firem Afry CZ, AF-Infrastructure a Sagasta.
Projekční práce v úseku mezi stanicemi Hranice na Moravě v Olomouckém kraji a Ostrava-Svinov v Moravskoslezském kraji zajistí sdružení společností Moravia Consult Olomouc, Sudop Brno a Metroprojekt Praha.
Jedná se s obcemi okolo tratě
Projektanti připraví i podklady pro posouzení vlivů této dopravní stavby na životní prostředí EIA. Dokumentace určí přesné vedení trati, technologii výstavby nebo opatření na ochranu obyvatel a životního prostředí v blízkosti vysokorychlostní železnice. O chystaném projektu SŽ jednala se zástupci obcí v okolí trati.
„S návštěvnou obcí jsme začali ve výrazném předstihu, tedy v době, kdy byl k dispozici pouze základní návrh trati ze studie proveditelnosti. Nyní postupujeme do další fáze, kdy můžeme diskutovat o konkrétních opatřeních na ochranu obyvatel nebo životního prostředí,“ uvedl ředitel odboru přípravy vysokorychlostních tratí SŽ Martin Švehlík.
Nová vysokorychlostní trať z obce Prosenice do Ostravy bude sloužit pouze vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v Česku. Na vysokorychlostní trať totiž přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Vysokorychlostní trať podle SŽ pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží.
Cena není konečná
Výše skutečných nákladů na stavbu vysokorychlostní trati Moravská brána bude podle zástupců SŽ záviset na konečné podobě trasy. Projekt počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč. Regionální vlaky budou po nové trati jezdit maximální rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu, expresní dálkové soupravy až 320 kilometrů za hodinu.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle současných odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun.