Vysokorychlostní železniční trať Perpignan – Figueras
Vysokorychlostní železniční trať spojující Perpignan (Francie) a Figueras (Španělsko) bude tratí se smíšeným provozem, umožňující osobní a nákladní přepravu. Koncese na tuto trať byla společnosti TP Ferro přidělena v prosinci 2003 vládami Francouzské republiky a Španělského království. Koncesní smlouva vstoupila v platnost podpisem 17. února 2004. Počítá se s tím, že v průběhu padesáti let se jak navrhne projekt pro tento mezinárodní úsek, tak zrealizuje stavba (plánovaná doba výstavby je pět let), zajistí provoz, údržba a financování stavby. Je to poprvé, s vyjímkou zvláštního případu trasy pod kanálem La Manche, kdy svěřují dva sousední státy koncesi své železniční infrastruktury soukromé skupině. Realizační fáze stavby má být dokončena v únoru 2009.
Trasa bude navíc vzájemně operativní, tj. umožní provoz vlaků různých železničních operátorů. Cestující budou moci jet z Paříže do Barcelony za 5 h 30 min, z Montpellieru do Barcelony za 2 h 10 min a z Perpignanu do Barcelony za pouhých 50 min. Trať zvýhodní a znásobí obchodní a kulturní mezinárodní výměnu.
Koncesionář – společnost TP Ferro Francouzská skupina Eiffage (šestá evropská a třetí francouzská stavební skupina) a španělská skupina ACS (třetí evropská stavební skupina) jsou každá z 50 % akcionáři společnosti TP Ferro. V oboru koncesí získala Eiffage solidní zkušenosti díky svým společnostem, jakými jsou: Cofiroute, APRR, Compagnie Eiffage du viaduc de Millau, Norscut v Portugalsku (dálnice A24). Na druhé straně ACS vybudovala své koncesní aktivity ve více než 50 případech, zvláště ve svých společnostech: Iridium concesiones de infraestructuras, Abertis. |
Organizační schéma realizace projektu a harmonogram prací TP Ferro svěřila projekční i stavební práce a realizaci vysokorychlostní trati sdružení Constructeur Trans Euro Pyrenées (TEP), složené rovným dílem z dceřiných společností Eiffage a ACS. Společnosti SYSTRA a TYPSA jsou pověřeny technickou asistencí vůči držiteli koncese. TEP jako vedoucí sdružení je výhradním představitelem TP Ferro. Jeho úkolem je řídit a koordinovat projekt a homologovat trať. Pro záležitosti projekčních a realizačních prací si přičlenil Inženýrské sdružení společností složené z Ingerop, Sener, Arcadis a Tucrail. |
Harmonogram výstavby
- Práce na francouzské straně byly zahájeny v květnu 2005 poté, co bylo vydáno rozhodnutí podle zákona o vodách, ukončeny diagnostické a archeologické průzkumy a výkupy pozemků dotčených záborem LGV (vysokorychlostní trati).
- Ve Španělsku byly práce zahájeny stejným způsobem roku 2005, tedy o něco dříve, z důvodů odlišných administrativních podmínek.
- Ražba západní tunelové trouby byla dokončena 1. října 2007 a východní 23. listopadu 2007.
- Pokládka železničního svršku byla zahájena v dubnu 2007 a byla na otevřených úsecích dokončena v březnu 2008.
- Pokládka železničního svršku v tunelu začala v červnu 2008 a ještě probíhá.
- Zahájení zkoušek a homologačních testů se předpokládá v druhé polovině 2008 a jejich ukončení začátkem roku 2009.
Technické parametry projektu
- 4 viadukty ve Francii o celkové délce 983 m a 6 viaduktů ve Španělsku o délce 2 228 m,
- 2 průplety ve Francii, z toho jeden pro změnu směru jízdy s mimoúrovňovým křížením (vlaky ve Francii jezdí vlevo, ve Španělsku vpravo) a druhý pro zajištění obslužnosti nádraží Perpignan,
- dva zakryté úseky ve Španělsku o délce 160 m a 169 m,
- 31 nadjezdů (silniční mosty, železniční mosty, prefabrikované rámy) v celé délce trati,
- 165 vodohospodářských objektů,
- 94,3 km kolejí,
- 820 km kabelů uložených podél trati po okrajích plání a v tunelech,
- 180 km trakčních vedení,
- 2 napájecí kabelová podpovrchová vedení 225 kV.
Tunel Perthus umožňuje svou délkou 8,3 km (7,3 km ve Francii, 1 km ve Španělsku) překonat Pyreneje. Má dvě tunelové trouby spojené každých 200 m dopravními rameny. Byl ražen dvěma tunelovacími štítovými soupravami pojmenovanými Tramontane a Mistral. Obě soupravy typu zdvojených teleskopických strojů – TBM (štítový a svírací) měly průměr 9,96 m, délku 150 m a každý celkovou váhu 2 300 tun. Razilo se oběma stroji z jižních portálů, ze Španělska směrem do Francie.
Bezpečnost v tunelu
Bezpečnost je jedním z hlavních direktiv projektu, zvláště v tunelu. Za zmínku stojí následující přijatá opatření:
- svršek na desce umožňující v případě potřeby snadný přístup záchranářům,
- 41 propojovacích dopravních galerií mezi oběma tunelovými troubami umožňujících evakuaci cestujících,
- 2 systémy detekce a hašení požáru,
- systém ventilace v tunelu,
- instalace zařízení pro detekci přehřátí, zploštění kol, průjezdného průřezu, pantografů,
- použití úrovně 1 a 2 signalizačního systému ERTMS s násobným kontrolním zařízením (kontrola na stanovišti centrály a další na lokálním stanovišti) a se zásobováním energií.
Ekologie a udržitelný rozvoj
Zahrnutí hledisek udržitelnosti rozvoje do projektu železniční infrastruktury o velikosti trati Perpignan – Figueras je jak globální z hlediska návrhu, tak pluralitní v konkrétních úkolech. Navržená trasa slaďuje ryze technické požadavky LGV s požadavky ekologickými, jako např. respektování co největších odstupů od obytných zón, vedení trasy mimo citlivé přírodní lokality, respektování kulturního dědictví, začlenění do krajiny.
Z přijatých opatření v rámci udržitelného rozvoje lze uvést:
- Informování obyvatel podél trasy: organizace informačních kampaní, zajištění distribuce 12 000 výtisků časopisu La Ligne (Trasa) lidem žijícím v blízkosti, ochranná protihluková opatření, architektonické reklamní prezentace.
- Inzerce krajinářského začlenění s výsadbou více než 200 000 lokálních dřevin (olivovník, stále zelený subtropický dub, javor montpelierský, borovice halepská).
- Ochrana volně žijící zvěře na francouzském území: ochrana parmy středozemní (chráněné ryby žijící ve vodách řeky Tech klasifikované v zóně Natura 2000), vážky Coenagrion mercuriale (šidélka přilbovitého, které se vyskytuje na některých potocích a v zavlažovacích kanálech), tesaříka obrovského (chráněného brouka, pro kterého byl zakoupen pozemek, kam byly přemístěny kmeny stromů s výskytem tohoto chráněného druhu).
- Ochrana volně žijící zvěře na španělském území: ochrana želvy Hermannovy (želvy byly posbírány před zahájením prací a budou vypuštěny zpět po skončení prací), výstavba průlezů a nor podél trasy pro chráněné vydry.
Provoz a údržba trati
Provoz trati bude zajišťovat TP Ferro. Dopravní průzkumy udávají pro začátek provozu 2,9 mil. cestujících a 2,9 mil. tun zboží. Předpokládané průměrné tarify jsou 1 350 euro pro osobní vlaky a 550 euro pro nákladní. Pro potřeby údržby byla vybudována samostatná základna v Llers u Figueras, kde vzniklo přibližně 50 pracovních míst.
Ukončení prací na LGV Perpignan – Figueras se předpokládá v únoru 2009. Nicméně ke kompletnímu spojení Montpellieru a Barcelony bude ještě třeba trochu trpělivosti: na jihu musí být vybudována vysokorychlostní trať mezi Figueras a Barcelonou a později mezi centrem Languedocu a Perpignanem.
Výstavba trati je rozdělena na úseky:
|
podle podkladů společnosti Eiffage zpracoval Ing. Jaroslav Kobza, CSc.
Foto: Eiffage