Velká vrtná souprava při dostavbě dálnice D8
Galerie(5)

Velká vrtná souprava při dostavbě dálnice D8

Partneři sekce:

Vrtná a pilotovací souprava Liebherr LB 24 byla nasazena na dostavbě dálnice D8 u Prackovic. 

Vrtná a pilotovací souprava Liebherr LB 24, kterou firma Zakládání staveb, a. s., pořídila, byla hned po jejím pořízení nasazena na dostavbě dálnice D8 u Prackovic, kde zajišťovala svah tělesa dálnice. Technologií Kelly vrtání zde vrtala pažené piloty 23–25 m o průměru 1180 mm. Požadavek zákazníka zněl, aby stroj LB 24 byl speciálně vybaven a připraven na Kelly vrtání a vrtání průběžným šnekem (CFA). Myšlenkou do budoucna bylo i zvládání technologie roztlačování pilot (FDP).

Druhým strojem, který firma zároveň pořídila, je Liebherr LB 16, jenž byl od poloviny ledna nasazen na stavbě v Berlíně, kde pracoval na převrtávané pilotové stěně o průměru vrtu 640 mm. V současné době je dovybavován zařízením pro tryskovou injektáž s možností práce do hloubky 30 m. Oba stroje se budou pohybovat po stavbách v rámci celé Evropy.

Zkušenosti uživatele

Zakládání staveb, a. s., je společností s dlouholetou tradicí, která se mimo jiné zabývá i sanací sesuvných území. Specializací společnosti jsou stavby v kontaktu s geologickým prostředím – zeminou či horninou. Dle způsobu založení stavby, podchycení stávajícího objektu či zajištění stavební jámy nebo výrubu podzemního díla je pak zvolena některá z vhodných technologií speciálního zakládání.

Základní vlastnosti

Vrtací stroj LB 24 vyniká snadnou přepravou a kompaktními rozměry. Má široké možnosti nasazení a dlouhou životnost díky robustnímu provedení. Díky inteligentním pohonům nabízí vysokou efektivitu a nízké emise. Nový koncept umožňuje komfortní ovládání.

Vrtná souprava LB 24 patří k řadě velkých vrtacích strojů Liebherr. Stroj o hmotnosti 76 t je vybaven vznětovým motorem o výkonu 320 kW. Technickou výhodou stroje LB 24 je lanový systém se silou v tahu 20 t. Uživatel tak má k dispozici maximální výkonnost a spolehlivost i při práci v nejtěžších zeminách a provozních podmínkách.

Technickým unikátem je stabilní provedení hlavního nosníku a maximálně robustní konstrukce kinematiky s velkou šířkou systému. Stroj je navíc osazen inovativním pohonem vrtáku BAT vlastní konstrukce Liebherr s točivým momentem 270 kNm. K důležitým výhodám hydraulického pohonu patří automatická regulace točivého momentu, plynulá optimalizace otáček a 4 elektronicky regulovatelné rozsahy otáček. Další přednosti pohonu vrtáku jsou jeho jednoduchá montáž, minimální údržba a zejména jeho vysoký výkon. 

Práci s vrtnou soupravou popisuje strojník David Mikolášek

Pane Mikolášku, můžete nám říci, jak dlouho již vrtáte?
Pokud mě paměť neklame, tak tomu je letos přesně třicet let, co jsem se vyučil jako strojník vrtných souprav u Vodních staveb. A od té doby vrtám.

Tak to je již pěkná řádka let. Jaké značky strojů jste vyzkoušel?
Vrtal jsem se stroji značky Soilmec, Bauer, Wirth, Delmag, Calweld.

Nyní pracujete na stroji LB 24. Co nám o něm můžete říci?
LB 24 má komfortní a pohodlnou obsluhu. Při práci ve svahu je stabilní, což je velmi důležité. Je výkonný a silný. Zkrátka rozhodně zvládá práci jako ostatní konkurenti v jeho kategorii a jsem s ním celkově spokojený.

Kdy jste stroj dostali a jak moc je od té doby vytížený?
Stroj jsme dostali 16. 12. 2016, tedy krátce před Vánoci. Od té doby „jede na plno“, což znamená, že denně najede v průměru 12 hodin.

 

TEXT: LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s.r.o.
FOTO: TOMÁŠ KŮRKA

Článek byl uveřejněn v časopisu Realizace staveb 1/2017.