Výměna pohyblivých schodů, revitalizace stanice a vybudování bezbariérového přístupu ve stanici Jiřího z Poděbrad – monitoring a pasportizace
Jednou z dlouhodobých priorit Dopravního podniku hlavního města Prahy je zajištění bezbariérové městské hromadné dopravy a s tím související zpřístupnění všech stanic pražského metra cestujícím nejenom se sníženou pohyblivostí a cestujícím s kočárky.
V roce 2021 se mezi stanice, kde byly dodatečně vybudovány výtahy pro přístup na nástupiště, zařadilo také Karlovo náměstí. Stala se tak 46. stanicí, z celkového počtu 61, které zajišťují bezbariérový přístup. Následující stanicí, kde probíhá výstavba výtahových šachet společně s navazující celkovou revitalizací, je Jiřího z Poděbrad.
Stanice Jiřího z Poděbrad je ražená trojlodní s jedním eskalátorovým tunelem o třech ramenech a navazujícím na podzemním vestibulem. Přístup do stanice bude doplněn o dvě dvojice výtahových šachet společně s přestupní chodbou. Bezbariérový vstup bude umístěn v jižní části náměstí směrem k Vinohradské ulici v místech, kde je nyní zařízení staveniště.
Společnost INSET s.r.o. zajišťuje na této stavbě geologický a geotechnický monitoring a pasportizaci nadzemních a podzemních konstrukcí (dokumentace stávajícího stavu objektů) při výstavbě bezbariérového zpřístupnění stanice metra Jiřího z Poděbrad. Velká část prací je prováděna v podzemí, tzv. činností prováděnou hornickým způsobem.
Cílem geotechnického monitoringu je mimo jiné zabezpečit průběžné sledování vlivu stavebních prací na objekty ležící v zóně ovlivnění. Při budování tohoto bezbariérového zpřístupnění je v zóně ovlivnění také jedna z dominant pražských Vinohrad, a to kostel Nejsvětějšího Srdce Páně.
Pro sledování vlivu stavebních prací a stability je, na konstrukci této národní kulturní památky, prováděn soubor kontrolních měření společně s periodickými prohlídkami. Pro možnost získání okamžitých informací odezvy konstrukce kostela byl kladen důraz také na nasazení měřidel v automatickém režimu. Tento systém odesílá automaticky naměřená data na webový portál SAHURE.
Při stavební činnosti probíhá trvalý monitoring dynamických účinků trhacích prací na stávající objekty. Tyto práce mohou být prováděny pouze v případě dodržení stanovených limitních hodnot.
Prováděný geotechnický, geologický dohled a monitoring dále slouží pro kontrolu reakcí horninového masivu na probíhající stavební práce a následného ověřování výpočtových modelů. Na základě těchto výsledků může být upravován rozsah celkového zajištění výrubu v daném úseku stavby společně s délkou záběru.
Vhodnost rozsahu zajištění primárně vystrojeného (zajištěného) výrubu ověřují například konvergenční měření, která sledují tvarové změny. Pro určení chování horninového masivu, a tím ke zpřesnění výpočtového modelu, slouží také extenzometrická a inklinometrická měření.
Ta jsou prováděna ve vertikálních vrtech a sledují poklesy a posuvy v samotném horninovém prostředí. Současně probíhá průběžné sledování výšky hladiny podzemní vody, z hlediska jejího možného ovlivnění.
Kontinuální geotechnický a geologický monitoring, jako nedílná součást činností prováděných hornickým způsobem, slouží pro sledování vlivu stavebních prací na stávající zástavbu a umožňuje včas reagovat na aktuálně zastižené geologické podmínky a naměřené deformace.
Společnost INSET s.r.o. pro monitoring vyvinula webový portál SAHURE, který je určen pro prezentaci naměřený dat, výsledků pasportizací a stavební dokumentace, který je přístupný účastníkům výstavby.
Zdroj: Bezbariérové cestování v metru. Dopravní podnik hlavního města Prahy [online]. [cit. 2022-08-30]. Dostupné z: https://www.dpp.cz/cestovani/bezbarierove-cestovani/metro
TEXT: Barbora Pavelková
FOTO: INSET s. r. o.
Ing. Barbora Pavelková působí ve společnosti INSET s. r. o.
ZDROJ: PR článek společnosti INSET s.r.o. www.inset.com