Pelješac bridge Pelješki most deck and cables 2021 07 21

Čínský most za evropské peníze propojil Chorvatsko. Největší stavba v Dalmácii finišuje

Partneři sekce:

Ani pandemie nového koronaviru nezamávala s dovolenkovými preferencemi Čechů a statisíce jich vyrážejí do své nejoblíbenější prázdninové destinace – do Chorvatska k modrému Jadranu. Už za rok se přitom cestování do jedné části země zásadním způsobem změní.

Turisté, kteří pravidelně mířili za rekreací nebo na výlet do nejjižnějšího cípu Chorvatska, se museli psychicky připravit na zdlouhavé hraniční kontroly na bosensko-chorvatských hranicích. Jedním z bodů mírových jednání, které ukončily krvavou občanskou válku v Jugoslávii, bylo totiž ujednání o tzv. Neumském koridoru, kterým získala Bosna a Hercegovina přístup k moři. Úzký pruh země o délce šestnácti kilometrů s přístavem Neum tak oddělil Dubrovnický region od zbytku země, což přinášelo problémy nejen dopravní, ale i ekonomické.

Řešení se má už brzy stát Pelješacký most (Pelješki most). Impozantní stavba má propojit pevninu s poloostrovem Pelješac. Povede z obce Komarna u Kleku přes průliv Malého Stonu a napojí se na poloostrově u osady Brijesta. Po dokončení tak bude možné poprvé po čtvrtstoletí dojet ze Záhřebu do Dubrovníku suchou nohou nebo bez překročení cizí státní hranice.

5
Poslední dílek zaklapl na konci července 2020. | Zdroj: Chorvatská vláda

Ačkoliv most nebude nejdelším v Chorvatsku, kvůli svému geopolitickému významu na sebe strhává veškerou pozornost. Důležitý je nejen pro Chorvaty, kteří poprvé od války spojí své území, ale i pro Evropskou unii. Její území bude touto stavbou rovněž pomyslně propojeno, protože Bosna v EU není.

Čínské praktiky za evropské peníze

Obří infrastrukturní projekt má ale i další mezinárodní rozměr. Staví jej totiž čínská konstrukční společnost China Road and Bridge Corporation (CRBC), která v tendru nabídla nejnižší cenu – 279 miliónů eur. Pro srovnání, druhý uchazeč, rakouský Strabag, nabídl cenu 351 miliónů eur. Po zveřejnění výsledků vznesl Strabag obvinění z cenového dumpingu, které ovšem chorvatská vláda zamítla.

CRBC je jedna z největších firem svého druhu, jedná se o dceřinou společnost čínského státního kolosu China Communications Construction Company. Má na svém kontě jedny z největších mostů a tunelů na světě. Doposud operovala především ve své domovině a v rozvojových zemích v Asii, v Jižní Americe nebo v Africe.

Pelješac bridge and new link roads Pelješki most i nove pristupne ceste
Most má dopravně spojit Chorvatsko. | Zdroj: WIkipedia

Hotovo bude za rok

Pelješacký most je pro tuto společnost vůbec první státní zakázkou v rámci Evropské unie. Dokončená stavba se tak stane nejen chloubou Chorvatska, ale s největší pravděpodobností i důležitým propagandistickým tahákem Číny. Veškerá ocel a další stavební materiál totiž připutovaly právě z Číny, stejně jako inženýři a dělníci. Stavba je z 85 procent financována z evropských fondů, zbytek platí sami Chorvaté.

Most bude mít celkovou délku 2 404 metrů. Dva pylony na okrajích plavebního kanálu mají rozměr 200 × 55 metrů, přičemž budou čnít ve výšce 98 metrů nad hladinou moře. Celý projekt kromě mostu zahrnuje také výstavbu 30 kilometrů cest na pevnině a na poloostrově. Kromě samotného velkého mostu přes záliv zde vzniknou ještě čtyři menší mosty, tři tunely a dva viadukty. Hotovo by mělo být na konci letošního roku, s uvedením do provozu se počítá v půli roku 2022.

red