Oprava Libeňského mostu začne ještě letos. Pod oblouky vznikne kavárna i skatepark
Hlavní město upravilo některé podmínky ve studii opravy Libeňského mostu. Týká se to například nosných prvků mostních konstrukcí a požadavků projektantů na vedení inženýrských sítí. Upravena byla poloha a konstrukce ramp, dispozice pilířů a umístění stromořadí. Úpravy podle návrhu Ateliéru BridgeStructures schválili pražští radní. Rekonstrukce mostu z roku 1928 začne letos.
Oprava spolu s pracemi v okolí mostu vyjde na zhruba 2,18 miliardy Kč. Most nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu. Změny představují zapracování požadavků majitele dotčených pozemků, společnosti České přístavy, požadavků projektanta mostních konstrukcí na změnu dimenzí a dispozic nosných prvků nových mostních konstrukcí, dispozičních požadavků projektantů na vedení inženýrských sítí a koordinace projektu s navazujícími projekty v území.
„Je přepracováno tvarové řešení nově navrhovaných částí mostu včetně řešení nebytových prostorů pod celým soumostím včetně návrhu navazujících zpevněných ploch,“ píše se v dokumentu.
Zachová se klenbový most
Studii město vytvořilo jako podklad pro vypsání soutěže na rekonstrukci mostu formou design&build, kdy vítěz tendru dodá městu projekt opravy a zároveň ji provede. Proti původní verzi se dnes schválená liší třeba tím, že je v ní změna polohy, konstrukce a šířky ramp na Rohanský ostrov, že bude zachován současný klenbový most, pod kterým vede cyklostezka, nově jsou navržena stromořadí a zpřesněna protipovodňová opatření u nebytových prostorů, které budou pod oblouky soumostí.
„Během rekonstrukce Libeňského mostu opravíme nejcennější oblouky Pavla Janáka. Postavíme celé soumostí od Manin po Palmovku v délce 1 200 metrů včetně retenční nádrže a protipovodňových opatření a proměníme i nejbližší okolí. Hledáme každou příležitost, jak oprášit zašlou krásu kubistické konstrukce a jejího okolí. Most bude k sobě Pražany lákat nejen svou krásou, ale také novými místy pro odpočinek a trávení volného času. Prostory pod trámovými konstrukcemi z Janákových dochovaných skic i historickými oblouky nabídnou kavárny, obchůdky a další služby. Počítáme i s novými přístupy k vodě a skateparkem,“ vyjmenovává náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Na začátku letošního března vydala Technická správa komunikací (TSK) pokyn k zahájení projektování a projekčních prací firmě Metrostav TBR, která vede konsorcium firem, jež práce provedou. Podoba mostu přes řeku se po opravách nezmění a oprava potrvá asi pět let.
Nejde pouze o rekonstrukci části mostu přes řeku, ale o kompletní proměnu komunikace Libeňský most od Holešovic po Palmovku, což je 1200 metrů. Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty.