Partneři sekce:

Most přes nuselské údolí se hned od svého zpřístupnění 22. února 1973 stal nedílnou součástí pražského dopravního systému. Od té doby zažívá stále větší nápor vozidel – každý den přes něj projede 160 000 automobilů všech kategorií. O jeho kvalitách svědčí fakt, že během 50 let provozu nedoznal žádných zásadních rekonstrukcí.

Více než 7000 lidí zatím podepsalo on-line petici, která požaduje rekonstrukci a zachování současné podoby železničního mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem. Správa železnic (SŽ) před časem představila projekt, podle kterého má z mostu zůstat zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová.

V prosinci započali v Ostravě stavbaři se zavěšováním lávek nad řekou, přemosťujících protilehlé břehy Ostravice. Unikátní instalace lávky si vyžádala nejen celou řadu již provedených prací, ale i při samotném procesu usazení je zapotřebí specifických postupů. Lávka je součástí nově vybudované cyklostezky vedoucí z pravého břehu řeky Ostravice směrem k Velkému světu techniky a její vzhled pro město navrhl architekt Josef Pleskot.

Důležitou součástí dopravní infrastruktury jsou mostní konstrukce. Pro správnou a bezpečnou funkci mostu je třeba po celou dobu jeho životnosti sledovat skutečný stav mostní konstrukce. V určité fázi životnosti mostu nastane nutnost zjistit jeho současnou zatížitelnost. Aby byl výpočet zatížitelnosti relevantní, je nutno znát rozměry, historii a momentální stavebně-technický stav mostní konstrukce, je proto proveden diagnostický průzkum.

Návrh nového železničního mostu v Praze pod Vyšehradem není podle zástupců Klubu Za starou Prahu zdařilý pro význam a historický kontext místa. V komisi, která návrh vybírala, hlasovali pro jiný projekt. Měla by se podle nich zachovat původní konstrukce mostu. Klub to uvedl v dopise adresovaném zainteresovaným institucím.

Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Oznámili to zástupci Správy železnic (SŽ), kteří představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže.

Praha plánuje postavit lávku pro pěší, která propojí vrch Vítkov s Karlínem. Povede nad železniční tratí z Pernerovy ulice. Dosluhující městská rada schválila memorandum se soukromým developerem, který městu poskytne pro stavbu pozemek u svého plánovaného domu. Z karlínské strany bude lávka přístupná s pomocí výtahu, náklady na její vybudování město odhaduje na 67,6 milionu korun.

Na pravém břehu Vltavy nedaleko pražské Palmovky začala rekonstrukce Libeňského mostu. Dělníci oplotili staveniště, začnou kácet stromy a pak budovat retenční nádrže a proplachovací kanál. Souběžně s tím se dělají projektové práce opravy soumostí. V příštím roce budou přeloženy inženýrské sítě a vznikne provizorní přemostění přes řeku.

Lávka pro pěší a cyklisty přes Labe v Hradci Králové, kterou město buduje od loňského září, by měla být dražší o 7,5 milionu korun. Celkem by měla přijít na 169,3 milionu korun včetně DPH. Důvodem zdražení jsou úpravy v průběhu stavby, které se nedaly předvídat. Vyšší cenu díla ale radní neschválili. Lávku o délce 103 metrů by stavbaři měli dokončit v zimě, lidem by měla začít sloužit začátkem března 2023.

Hlavní město upravilo některé podmínky ve studii opravy Libeňského mostu. Týká se to například nosných prvků mostních konstrukcí a požadavků projektantů na vedení inženýrských sítí. Upravena byla poloha a konstrukce ramp, dispozice pilířů a umístění stromořadí. Úpravy podle návrhu Ateliéru BridgeStructures schválili pražští radní. Rekonstrukce mostu z roku 1928 začne letos.

ROZHOVOR

Jedním z držitelů České ceny za architekturu 2021 je i Studio Valbek, v zastoupení Ing. arch. Gabriely Elichové a Ing. arch. akad. arch. Libora Kábrta. Cenu získali za Novou Trojskou lávku, kterou jsme představili také na stránkách časopisu Inženýrské stavby krátkým rozhovorem s autory. 

Stavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který spojí Prahu 4 a 5, vyjde na zhruba 1,08 miliardy korun. Pro město jej vybuduje konsorcium firem TBR Firesta Strabag – Dvorecký most. Stavět by se mohlo začít do dvou až tří měsíců a práce potrvají 810 dní. Hlavní město získalo pravomocné stavební povolení. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům, pěším a přejezd budou mít povolen záchranáři.

Nejdelší visutý most na světě se pro veřejnost otevře už 13. května. Čeští turisté, kteří zatouží jej navštívit, přitom nemusí cestovat daleko. Most Sky Bridge naleznou na Dolní Moravě v pohoří Králického Sněžníku. Unikátní stavba překonává údolí ve výšce 95 metrů nad zemí a délce 721 metrů.