Turecko v pátek 18. března slavnostně zahájilo provoz nejdelšího visutého mostu na světě, který překlenul průliv Dardanely. Vybudování mostu trvalo pět let a náklady na jeho stavbu se vyšplhaly na 3,4 miliardy dolarů (76,5 miliardy korun), uvedl místní tisk.
Mosty
Nový most přes řeku Svitavu v Brně, který bude stát odhadem více než 220 milionů korun, navrhnou architekti z londýnského ateliéru William Matthews Associate. Brněnští radní tak potvrdili rozhodnutí odborné poroty, která ateliér vybrala ze sedmi soutěžních návrhů. Most o délce 85 metrů a šířce 30 metrů by měl do dvou až tří let vzniknout mezi bývalým areálem Zbrojovky a Motorárnou Zetor.
Ostrava plánuje vybudovat novou lávku přes Ostravici a spojit tak centrum města s národní kulturní památkou Dolních Vítkovic. Po nezbytných přípravách rada města rozhodla o veřejné zakázce na výběr dodavatele na realizaci stavby. Autorem návrhu je Josef Pleskot, který dlouhodobě utváří novou podobu moravskoslezské metropole.
Firma Link projekt se díky dlouhodobé spolupráci s francouzskou firmou Matiere, která trvá již více než 10 let, podílí na projektech realizace mostních estakád pro městské rychlostní komunikace budované v hustě obydlené oblasti metropolitní Manily, hlavním městě Filipín.
Italské Benátky se rozhodly k radikálnímu řešení dlouholetých problémů s moderním mostem přes Canal Grande, který navrhl známý španělský architekt Santiago Calatrava. Stavba ze skla a oceli, která stojí poblíž vlakového nádraží Santa Lucia, se potýká se stížnostmi kvůli kluzkému povrchu a nízké životnosti materiálů.
Praha zahájila stavbu nové lávky přes Vltavu, která propojí dynamicky se rozvíjející městské čtvrti Karlín a Holešovice s ostrovem Štvanice. Pět metrů široká konstrukce z unikátního ultra-vysokopevnostního betonu má vzniknout do jara 2023. Pěším a cyklistům se tak výrazně usnadní přesun mezi oběma břehy řeky a zlepší se i přístup do zeleně na Štvanici.
Tyčí se ve výšce 95 metrů a na délku má 721 metrů. Řeč je o visutém mostě Sky Bridge 721 nad údolím Mlýnského potoka, který spojí protilehlé hřebeny Slamník a Chlum. Nejdelší most svého druhu na světě dokončují stavaři v těchto dnech. Výstavba však budí i kontroverzi, ochráncům přírody vadí devastace ekosystému u Králického Sněžníku.
Novou lávku přes Berounku v pražském Radotíně vyprojektuje a postaví firma Raeder & Falge. Vyhrála tendr s nabízenou cenou zhruba 47 milionů korun. Stavební práce by měly začít v lednu 2023, hotovo by mělo být v listopadu téhož roku. Vyplývá to ze smlouvy mezi Prahou 16 a zhotovitelem.
Hlavní město vypsalo veřejnou zakázku na zhotovitele stavby Dvoreckého mostu pro městskou hromadnou dopravu, pěší a cyklisty spojujícího Smíchov a Podolí. Most má na délku měřit 388 metrů a široký bude 16 metrů. Odhadovaná cena stavby je okolo jedné miliardy korun. Do začátku příštího roku získá město potřebná povolení a vysoutěží zhotovitele. Odhadovaná délka stavebních prací je 30 měsíců.
Záměrem projektu dálnice D4 a rychlostní silnice R7 je vybudování jižní části nultého obchvatu Bratislavy a části jižní sítě rychlostních silnic spojujících západ a východ Slovenska. Dálnice D4 a rychlostní silnice R7 o celkové délce více než 59 km budou sloužit jako vnější obchvat hlavního města.
Stávající a dožilý most přes Ostravici nahradí most nový a díky návrhu architekta Romana Kouckého se stane urbanistickou dominantou rozvíjejících se částí města. Vzhledem k neuspokojivému technickému stavu i předimenzování kapacity mostu Na Karolině byly zahájeny přípravy k jeho obnově.
Úsek Budapešť–Bělehrad je první částí etapy plánovaného mezinárodního železničního spojení Budapešť–Bělehrad–Skopje–Atény a v současné době patří mezi největší investiční stavby dopravní infrastruktury ve východní části Evropy. Viadukt Čortanovci se nachází na území Srbska mezi městy Stara Pazova a Novi Sad. Kromě jiného je také optimálně kombinovaným řešením se stavebnicovými systémy a intenzivní podporou přímo na stavbě.
Inženýrské stavby často zdolávají na dopravních komunikacích překážky harmonicky svázané s okolní krajinou nebo osídlenými oblastmi odpovídajícím architektonickým ztvárněním. Moderními stavebními metodami mohou být realizovány nejrůznější druhy nosných konstrukcí, a to nejen dle stanoveného časového harmonogramu, ale především při dodržení hospodárnosti, bezpečnosti a životnosti.
Sledovaný mostní objekt se nachází na nejvytíženější komunikaci v České republice – Jižní spojce v Praze 10. Denně zde projede zhruba 100 tisíc vozidel, z toho přes 15 tisíc kamionů. Zavěšený most převádí Jižní spojku přes areál čerpací stanice, odtahové parkoviště, Žďánickou ulici, průmyslový areál – Benešov a Dolíneckou ulici.
Ani pandemie nového koronaviru nezamávala s dovolenkovými preferencemi Čechů a statisíce jich vyrážejí do své nejoblíbenější prázdninové destinace – do Chorvatska k modrému Jadranu. Už za rok se přitom cestování do jedné části země zásadním způsobem změní.