Předpínání mostních konstrukcí
Mostní stavitelství poskytuje ze všech stavebních oborů nejširší pole působnosti pro využití předpjatého betonu. Je to dáno především vysokým stupněm využití mechanických vlastností betonu a oceli v souvislosti s velkým zatížením konstrukcí, jejich značnými rozpětími a rozličnými metodami výstavby mostních objektů, které by bez využití trvalého nebo dočasného předpětí nebylo vůbec možné realizovat.
Předpínací systémy používané v mostním stavitelství
V mostním stavitelství se využívá několika vesměs světově rozšířených předpínacích systémů renomovaných výrobců, kteří většinou disponují všemi potřebnými osvědčeními pro předepsaný systém prokazování shody. Technická úroveň systémů je v základních parametrech srovnatelná.
Z hlediska používané technologie a účelu můžeme předpínací systémy na mostech rozdělit na:
- tyčové,
- lanové,
- mostní závěsy.
Tyčové předpínací systémy
Základním prvkem přenášejícím sílu je hladká nebo závitová tyč vyrobená z oceli s mezí pevnosti cca 1 000 MPa. Kotvení je realizováno pomocí matice přes podložku různých tvarů, která zajišťuje roznos předpínací síly do podkotevní oblasti v betonu. Podle účelu jsou používány různé typy kotev a spojek. Jedna předpínací tyč je schopna podle svého průřezu přenést sílu 400 až 1 000 kN.
Tyčový systém lze aplikovat buď se soudržností s okolní konstrukcí, které je docíleno injektáží kanálku po napnutí cementovou maltou, nebo bez soudržnosti, kdy je protikorozní ochrana tyče zajištěna speciálním tukem či voskem a předpínací výztuž lze dopínat či vyměnit.
Tyto systémy nacházejí uplatnění buď jako provizorní (montážní) předpětí např. u segmentových technologií, nebo jako trvalé předpětí či sepnutí v nosné konstrukci i spodní stavbě. Často se používají jako svislá předpětí pro zachycení hlavních tahů v extrémně namáhaných průřezech či pro přenesení příčných sil v hlavách pilířů a podobně.
Legislativní předpoklady pro používání předpínacích systémů v členských státech EU Dodatečné předpínání betonových konstrukcí jako jeden z nejdůležitějších stavebních konstrukčních prvků, který rozhodující měrou ovlivňuje kvalitu, trvanlivost, stabilitu a bezpečnost stavebního díla, je v rámci Evropské unie upravováno celou řadou předpisů. |
Lanové předpínací systémy
Předpínací sílu v těchto systémech přenáší lano spletené ze sedmi drátů s průměrem 15,3 nebo 15,7 mm a s mezí pevnosti nad hranicí 1 750 MPa. Kotvení je realizováno pomocí dělených kuželovitých čelistí zapadajících do kuželových otvorů kotevních objímek.
V mostním stavitelství se pro podélné předpětí nejčastěji používají předpínací jednotky složené z 19 lan, ale běžné jsou již i jednotky s 22 lany, kde předpínací síla v jednom kabelu dosahuje více než 4 000 kN. Od dříve běžně používaných 12- a 13-lanových kabelů se dnes již upouští, a to kvůli jejich nižší efektivitě a nákladům na jednotku předpínací síly, které jsou o cca 10 až 15 % vyšší než u vícelanových jednotek. Pro používání jednotek s 19 a více lany hovoří i možnost snadněji vést kabelové kanálky, možnost umístit výztuž v jedné vrstvě a tím optimálně využít její excentricitu i snadnější bednění čel a výztuž podkotevní oblasti. Pro příčné předpětí mostovek či dodatečné předpínání nosníků se používají jednotky s menším počtem lan v závislosti na potřebné síle.
Samostatným typem předpínací výztuže používané v mostech je externí předpínací výztuž, tzv. volné kabely, které procházejí volně mimo průřez konstrukce. Kabely jsou s nosnou konstrukcí spojeny v tzv. deviátorech, ve kterých mění svůj směr a vnášejí tím do konstrukce deviační síly působící proti zatížení. Využívají se často i při rekonstrukcích a zesilování mostů. Konstrukci volného kabelu zpravidla tvoří několik lan s několikanásobnou protikorozní ochranou vytvořenou tukem a obalem z HDPE. Celý svazek je umístěn v rouře z HDPE a bývá ještě zainjektován cementovou maltou. Volnou předpínací výztuž možno dopínat a měnit.
Pohled na vahadlo | Kotvení kabelů spojitosti |
Mostní závěsy
Mostní závěsy jsou samostatnou disciplínou v oblasti využití předpínacích technologií v mostním stavitelství. Tato technologie umožňuje navrhovat mosty s poměrně velkým rozpětím polí a zajímavým architektonickým ztvárněním. Mostní závěsy jsou zpravidla tvořeny svazkem předpínacích lan s trojnásobnou protikorozní ochranou (pozinkování, výplň tukem nebo voskem a obal z HDPE), který je uložen v obalové trubce. plnící estetickou, protikorozní i statickou funkci. Svazek může obsahovat 6 lan u malých lávek pro pěší nebo i přes 100 lan u velkých dálničních mostů. Konstrukce závěsu musí přenášet nejen zatížení od vlastní tíhy a pohyblivého zatížení mostovky, ale pomocí elastomerových ložisek i dynamické zatížení působící kolmo k ose závěsu, vyvolané např. větrem.
V poslední době byla ve světě vybudována celá řada zavěšených mostů; z nejznámějších lze uvést most v Dubrovníku nebo most Ziegelgrabenbücke (Strelasund) nedaleko Rostocku v SRN. Na našem území je z poslední doby znám zavěšený Mariánský most v Ústí nad Labem, Most přes Labe u Nymburka nebo most na D47 přes Odru, na Slovensku pak Most Apollo přes Dunaj v Bratislavě.
Ing. Miloš Šimler
Foto: archiv autora
Autor je absolventem Fakulty stavební ČVUT Praha, obor konstrukce a dopravní stavby se specializací na betonové mosty. Je autorizovaným inženýrem v oboru mosty a inženýrské konstrukce.
Od roku 2003 pracuje ve společnosti SM 7, a. s., jako technický náměstek.