Na dřevěnou konstrukci byl položen železobetonový povrch.

V Ostravě se testuje konstrukce pro unikátní most pro Třebíč

Partneři sekce:

Centrum podpory inovačních technologií (CPIT) Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava testuje v Ostravě konstrukci pro nejdelší dřevobetonový most ve střední Evropě, který by měl být postaven v Třebíči. V konstrukci tvoří 70 procent dřevo, přičemž jde o dříví z kůrovcové těžby. Novinářům to řekl autor projektu Roman Fojtík.

„Chceme ukázat všem, že toto dřevo, když se včas pokácí a zpracuje, tak má stejné vlastnosti, jako by nebylo vůbec napadeno. Kůrovec nenapadá dřevní hmotu, ale pouze lýko. To znamená, to hlavní, co používáme, je většinou bezproblémové,“ řekl Fojtík.

Je autorem i projektu prvního mostu se speciálním diagnostickým systémem, který od prosince funguje v Bohunicích na Prachaticku. Diagnostický systém automaticky například upozorní dispečink na možnou námrazu na vozovce nebo na poškození konstrukce. CPIT nyní konstrukci vylepšuje.

„Při pilotní konstrukci jsme se naučili spoustu věcí, které se dneska snažíme zdokonalit. Tam jsme používali spřažení pomocí vrutů. Je to velice namáhavé, časově náročné a stojí to relativně dost peněz. Tady máme nový systém spřažení. Zkoušíme, jestli náš vynález může nahradit stávající systémy, které například předepisují normy,“ řekl Fojtík.

Nové řešení připravuje k patentování. Mělo by se díky němu podařit snížit výšky profilů, což ušetří materiál i nároky na techniku. „Výhoda toho řešení je v tom, že zatímco běžné systémy fungují tak, že když se tam stane nějaká porucha, tak musíte zbourat půlku mostu, tak my to máme uděláno tak, že když se něco stane, stačí jenom dotáhnout šroubky a konstrukce může fungovat dál,“ uvedl Fojtík.

Most má být dlouhý přes 20 metrů, což je podle autora pro technologii trámových mostů limitní. Po dnešní zátěžové zkoušce Fojtík řekl, že možnosti zatížení mostu vysoce převýší požadavky na mostní infrastrukturu v České republice.

„Ukázalo to, že technologie funguje, nicméně můžeme to potvrdit, až vyhodnotíme výsledky. Už teď víme, že to uneslo mnohem více, než jsme očekávali,“ řekl Fojtík.

Třebíčský místostarosta Vladimír Malý  řekl, že most by měl nahradit kovový most přes řeku Jihlavu, který pochází ještě z doby poválečné pomoci organizace UNRRA a už není v dobrém stavu.

„Třebíč je trošku vlaštovkou v takzvaných smart projektech, takže jsme chtěli zkusit nějakou novou inovační metodu a tohle se nám zalíbilo. Ten most má velkou výhodu, že lze použít materiály, které tam jsou, to znamená dřevo, kterého teď v současné době je opravdu hodně,“ řekl Malý.

Most postavený s novou technologií podle něj vychází poměrně dobře finančně. Původní odhad ceny betonového mostu, při kterém by byly navíc nutné úpravy terénu, vyšel na 40 milionů korun. Odhad ceny mostu s inovační technologií je kolem pěti šesti milionů korun.

„Most by měl mít 22 metrů na délku, 3,5 metru šířku. Nahoře bude vozovka a k tomu bude zavěšena lávka pro chodce a pro cyklisty v šířce dva metry. Doprava tam bude povolena do 3,5 tuny,“ řekl místostarosta.

Zdroj: ČTK