Liniové stavby budované člověkem protínají krajinu a nevratně tak od sebe oddělují území, podobně jako to přirozeně od nepaměti činí například vodní toky nebo ještě ve větší míře pohyby tektonických desek. Důsledkem pro divokou zvěř je znemožnění přirozené migrace po původně scelené krajině.
Inženýrské stavby
Ani pandemie nového koronaviru nezamávala s dovolenkovými preferencemi Čechů a statisíce jich vyrážejí do své nejoblíbenější prázdninové destinace – do Chorvatska k modrému Jadranu. Už za rok se přitom cestování do jedné části země zásadním způsobem změní.
Je nejvyšší čas otevřít opět téma využití metra jako kostry městské hromadné dopravy v Bratislavě, domnívá se dopravní expert Zdravko Rusev. Podaří se někdy výstavba systému inteligentní, vysokorychlostní, bezkonfliktní podzemní kolejové městské hromadné dopravy v hlavním městě Slovenska?
Sledovaný mostní objekt se nachází na nejvytíženější komunikaci v České republice – Jižní spojce v Praze 10. Denně zde projede zhruba 100 tisíc vozidel, z toho přes 15 tisíc kamionů. Zavěšený most převádí Jižní spojku přes areál čerpací stanice, odtahové parkoviště, Žďánickou ulici, průmyslový areál (dříve Mitas), vlečku do areálu, seřaďovací nádraží Praha-Vršovice, železniční trať Praha-Benešov a Dolíneckou ulici.
Použití předizolovaných ocelových potrubí s difuzní bariérou přináší celou řadu výhod.
Vysokorychlostní tratě (VRT), jejichž výstavbu od roku 2014 připravuje Správa železnic (SŽ), urychlí cestování z Brna nejen do Prahy nebo Ostravy, ale také do Berlína, Vídně, Bratislavy, Budapešti nebo Varšavy. Práce na první části trati na území kraje by měly začít v roce 2026.
Článek nabízí typologické seřazení jednotlivých prvků metra, zkoumá jejich vnitřní vztahy a dále také jejich vnější vztahy k organizaci území z urbanistického hlediska.
Praha nabízí velké množství parků, které jejím obyvatelům zpříjemňují život v metropoli. Tyto zelené ostrovy v nejbližší době propojí česká alternativa newyorské High Line – plánovaný liniový park nahradí původní kolejiště v oblasti Prahy 10. Jak bude projekt vypadat a kdo za ním stojí?
Jaký je aktuální stav přípravy vysokorychlostních tratí v České republice na jednotlivých sledovaných ramenech? Jak to vypadá s technickým řešením infrastruktury, systému projektové přípravy a následné realizaci jednotlivých staveb včetně organizačního a personálního zajištění v rámci Správy železnic?
ISSO – Inženýrské stavby Sokolov staví svůj nový projekt bytových domů opět s velkoformátovými prvky
První dva bytové domy projektu Viladomy Stará Role v Karlových Varech se už staví, s dokončením třetího počítá investor v roce 2023. Podobně jako u jiných stavebních akcí se i v Karlových Varech potvrzuje efektivita velkoformátové výstavby.
V předchozích dílech jsme si nastínili historii kanalizací od starověkého Řecka a Říma až po vznik a rozvoj kanalizace ve velkých městech v průběhu posledních několika stovek let. Podívejme se do současnosti.
Tramvaje ve městech jsou užitečnou součástí veřejné dopravy, která ale často vytváří bariéry a hluk. Změnou úhlu pohledu se ale může jednat o městotvorný prvek navracející vegetaci do rozpálených asfaltových ploch. Podíl ozeleněných tramvajových tratí ve městech je bohužel u nás i ve světě nízký. Moderní tramvajovou trať s vegetací najdeme například v Praze – Ládví.
Společnost Termming, člen skupiny ENGIE, převzala v červnu 2019 do provozu tepelné hospodářství v bratislavské městské části Nové Mesto. Součástí koncesní smlouvy, která byla uzavřena na dvacet let, je i modernizace tepelného hospodářství.
V předchozím díle jsme si nastínili historii kanalizací od starověkého Řecka a Říma až po počátek 20. století, kdy většina velkých měst již aktivně řešila potřebu odvádění odpadních vod sofistikovanějším způsobem než pouze uličními koryty či občasnými odvodňovacími kanálky. Žumpy a hnojiště městských domů se brzy měly stát minulostí – na řádnou čistírnu vody si ovšem lidé museli počkat až do poloviny 20. století. Jak tedy vypadala situace ve větších českých městech?
Může to znít téměř jako sci-fi, ale kanalizace a splachovací toalety nejsou výdobytkem moderní doby – doklady o prvních splachovacích záchodech pocházejí už z období let 2 600 až 1 500 před naším letopočtem (Kréta, západní Indie)