Příspěvek se zabývá aktuálním stavem přípravy vysokorychlostních tratí v České republice na jednotlivých sledovaných ramenech těchto tratí (rychlých spojení). Informuje o technickém řešení infrastruktury, systému projektové přípravy a následné realizaci jednotlivých staveb včetně organizačního a personálního zajištění v rámci Správy železnic. Pozornost bude věnována rovněž specifickému zajištění přípravy a realizace přeshraničního úseku Ústí nad Labem – Drážďany a spolupráci s německou stranou.
Inženýrské stavby
Železniční stavba desetiletí. Tak by se dala nazvat modernizace železničního koridoru mezi pražským hlavním nádraží a Hostivaří. V Praze vznikne první čtyřkolejná trať v zemi, která uleví úsekům, již nestačícím intenzitě dopravy. Vlakem ze stanice Praha-Hostivař do stanice Praha – hlavní nádraží bychom se tak měli dostat po první čtyřkolejné trati na síti SŽDC rychleji, bezpečněji a pohodlněji.
Modernizace železničního koridoru mezi pražským hlavním nádražím a Hostivaří v délce téměř sedm kilometrů se může nazvat železniční stavbou desetiletí.
Ředitelství silnic a dálnic bude letos stavět nebo opravovat 230 kilometrů dálnic a silnic, což je nejvíce v historii.
Stavba dalších úseků dálnice D6 je v plném proudu. Na nové úseky od Nového Strašecí na západ dodává kontinuálně beton od podzimu roku 2018 společnost Českomoravský beton, a. s. Dodávky transportbetonu jsou zajištěny z provozů - betonárny Kladno a betonárny Rakovník.
Ministerstvo kultury (MK) odmítlo zrušit památkovou ochranu pražského železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní. Majitel chtěl ochranu sejmout kvůli opravě, dříve se mluvilo i o úplném nahrazení mostu novým. Rozhodnutí ministerstva zatím není pravomocné a běží lhůta na odvolání, sdělila ČTK mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová.
Správa železnic připraví projekt opravy trati v Českém středohoří zavalené v roce 2013 sesuvem půdy. Náklady na stavbu úseku mezi Radejčínem a Lovosicemi, která je nyní nesjízdná, odhadují na 463 milionů korun. ČTK to řekl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Znalci díla Carla Gustava Junga znají numinozitu jako dynamické, hlubokými emocemi provázené působení nezávislé na vědomé vůli člověka. O takovýto zážitek podivné změny vnímání světa se pokusili autoři lávky, která se probojovala mezi finalisty ČCA svým odvážným skulpturálním pojetím.
Centrum podpory inovačních technologií (CPIT) Vysoké školy báňské -Technické univerzity Ostrava testuje v Ostravě konstrukci pro nejdelší dřevobetonový most ve střední Evropě, který by měl být postaven v Třebíči. V konstrukci tvoří 70 procent dřevo, přičemž jde o dříví z kůrovcové těžby. Novinářům to řekl autor projektu Roman Fojtík.
13. prosince 2019 byl v jihočeských Bohunicích uveden do předběžného provozu první dřevobetonový silniční most v České republice.
Na pražském Barrandovském mostě bude při rekonstrukci potřeba opravit nosný systém, vyměnit povrchy, izolaci či odvodnění. Celý plášť mostu je nutné opravit. Při rekonstrukci se musí sundat svodidla a římsy.
Geologický průzkum pro dokončení pražského vnitřního silničního okruhu vyjde na 22,616 milionu korun a bude trvat deset měsíců. Pro město jej provede konsorcium SGG-PUDIS Soubor staveb MO, který tvoří společnosti SG Geotechnika a PUDIS. Vyplývá to z dokumentu, který dnes schválili pražští radní.
Do konce února je možné podávat nabídky do veřejné zakázky na zpracování dokumentace pro územní řízení na první z plánovaných úseků české vysokorychlostní tratě. Ta by měla v budoucnu propojit celorepublikové i některé regionální metropole vlakovým spojením s maximálními rychlostmi až 320 km/h. Úsek, na jehož prvotní dokumentaci právě probíhá soutěž, by měl propojit železniční stanici Praha – Běchovice se současnou tratí Praha – Nymburk v Poříčanech, včetně plánovaného terminálu Praha-východ.
Pečlivě připravený geotechnický monitoring a realizační dokumentace ražby kabelového tunelu Karlín eliminovaly maximální měrou potenciální rizika vznikající při činnosti prováděné hornickým způsobem.
Tým Ing. Radka Lišky, Ph.D., z divize 8 zahájil koncem února 2019 nový rozsáhlý projekt na Slovensku. Za 1065 dní od účinnosti smlouvy – tedy za bez měsíce tři roky – musí inovovat a modernizovat plavební komory na vodním díle Gabčíkovo (VDG) tak, aby se při jeho průjezdu zvýšila bezpečnost i intenzita lodní dopravy.