Dějiny pražského metra sahají až do 19. století, kdy se začalo hovořit o potřebě podzemní dráhy. Další plány vznikaly za první republiky a počátkem druhé světové války již probíhaly přípravné práce. Válka ovšem stavbu ukončila a myšlenka opět ožila až v 60. letech 20. století, kdy se počítalo nejprve se stavbou podpovrchové tramvaje. Projekt byl však změněn na metro nezávislé na tramvajích.
Inženýrské stavby
Gebr. Ostendorf - OSMA zpracování plastů, s. r. o. je největším výrobcem plastových potrubních systémů v České republice. Dodává na trh komplexní systém kvalitní kanalizace a potrubí z plastu. Značka OSMA je symbolem dokonalé symbiózy výroby, kontroly jakosti, obchodu, logistiky, marketingu a poradenství. Zázemí nadnárodní společnosti firmě umožňuje poskytovat klientům špičkové technologie a produkty spojené s vysokou kvalitou navazujících služeb.
Projekční práce na stavbě silnice I/11 Mokré Lazce byly zahájeny koncem roku 2008, samotné stavební práce pak začátkem roku 2009. Do konce roku 2010, kdy byla stavba v rámci vládních úsporných opatření pozastavena, se na největších mostních objektech stavby SO 206 a SO 207 podařilo částečně zrealizovat spodní stavbu.
Probíhající změny klimatu v několika posledních letech a následné dopady včetně doprovodných jevů z tohoto vyvstávajících vytvářejí zásadní tlak na nutnost reagovat z hlediska současné environmentální politiky. Přestože změny v klimatickém systému naší planety probíhají neustále a de facto od té doby, co planeta vznikla, aktuální vědecké poznatky potvrzují, že v současné době jednotlivé změny probíhají mnohem rychleji než v minulosti. Dokonce lze konstatovat, že i občané jednotlivých států ve věkovém průměru 40 a více let zaznamenávají oproti dobám minulým jiné počasí, než na které byli zvyklí.
OSMA je značkou, která symbolizuje dokonalé propojení výroby, kontroly jakosti, obchodu, logistiky, marketingu a poradenství pro poskytování kvalitních plastových potrubních a kanalizačních systémů.
Metrostav v Norsku postaví 1,5kilometrový silniční tunel, čeká jen na podepsání smlouvy. Další dva tunely by firma měla postavit na Slovensku, řekl mluvčí Metrostavu František Polák. Cenu zakázky společnost nezveřejnila.
Audit dostavby metra A do pražského Motola zpochybnil proplacení stavebních prací za 1,3 miliardy korun. Uvádí to týdeník Euro v čísle, které vychází dnes. Jako rizikové byly také označeny změny stavby za dvě miliardy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil audit v lednu. Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš včera v České televizi řekl, že audit proplacení peněz rozhodně neznemožňuje, i když na některá pochybení ukázal.
Statická analýza a sledování mostů tvořených páteřním komorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami je popsána. Mostovka je vytvářena postupně; nejdříve byl v bednění zavěšeném na speciální výsuvné skruži s takzvaným organickým předpětím, které eliminuje deformaci skruže, vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska. Mosty celkové délky 2 170 m mají rozpětí délek až 69 m, jejich šířka je až 28,70 m
Obloukový most nad rychlostní komunikací R1 na Slovensku je popsán z hlediska architektonického a konstrukčního řešení, statické a dynamické analýzy a postupu stavby. Most tvoří samokotvený konstrukční systém, ve kterém mostovka přenáší vodorovnou složku obloukové síly. Protože most je navržen bez ložisek a kloubů, vytváří integrální systém, ve kterém jsou krajní opěry nahrazeny koncovými příčníky. Most tvoří vstupní bránu do úseku komunikace stavěné jako PPP projekt.
V jednom z největších měst v Číně a nejrychleji rostoucích metropolí na světě – Šen-čenu – byl na konci listopadu otevřen nový terminál letiště. Vzhledem k jeho výhodné poloze u hranic s Hongkongem hraje roli důležitého dopravního uzlu.
Most přes údolí Hosťovského potoka, který byl postaven na rychlostí komunikací R1, je popsán z hlediska architektonického a konstrukčního řešení, statické analýzy a postupu stavby. Most celkové délky 960 m má 17 polí s rozpětími od 33,0 do 69,0 m. Mostovka šířky 25,66 m je tvořena jednokomorovým nosníkem s velmi vyloženými konzolami podepíranými prefabrikovanými vzpěrami. Mostovka proměnné výšky byla vytvářena postupně. Nejdříve byl v bednění zavěšeném na speciální výsuvné skruži s takzvaným organickým předpětím, které eliminuje deformaci skruže vybetonován páteřní nosník; potom byly osazeny vzpěry a byla vybetonována mostovková deska.
Odborníci na bednění ze společnosti Doka mají dlouholeté zkušenosti s mostním stavitelstvím a to v celosvětovém měřítku. I v České republice se Doka podílí na výstavbě řady mostů, z nichž mediálně nejznámější je asi Trojský most v Praze. V celosvětovém měřítku je ale v současné chvíli nejzajímavější projekt mostu Bourgreg v Maroku. Tento 952 metrů dlouhý most symbolizuje modernizaci infrastruktury této země a zároveň i prezentuje nejmodernější stavební a bednicí systémy.
V České republice byl proveden ekonomický rozbor provozních nákladů stávajících dálničních tunelů, který ukázal, že se provozní náklady u jednotlivých tunelových staveb velmi liší a hlavně, že jsou náklady na provoz velmi vysoké, takže odrazují investora od budování nových tunelových děl. Náklady se pohybují od asi 25 Kč do 50 Kč na jeden běžný metr tunelové trouby za jeden den (dálniční tunely v České republice mají zpravidla dvě tunelové trouby).
Cílem prezentovaného článku je podělit se o zkušenosti v problematice sanace objektů v historických centrech. Článek poukazuje na to, jak je sanace objektů v historických centrech měst složitá a jak důležité je získání podrobných údajů o stavu objektu, aby byla úspěšná. Nejprve je předloženo řešení dané problematiky z pohledu geotechnika, kdy jsou brány v úvahu celé řady aspektů, které ovlivňují správnou volbu sanace. Ve druhé části článku jsou uvedeny konkrétní příklady, u kterých došlo k výrazně rozdílným rozhodnutím o sanaci.
Téměř každý stavební materiál má svou soutěž. Soutěží se o nejlepší stavby z betonu, cihel, dřeva, ale i oceli. Právě přednosti a nápaditý design ocelových konstrukcí představuje ocenění European Steel Design Awards, které uděluje Evropská asociace ocelových konstrukcí ( ECCS) každé dva roky. Letos se mezi oceněnými stavbami objevila i realizace z České republiky- most přes Lochkovské údolí na pražském okruhu.