Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Pěší most spojuje rekreační pobřežní středisko Zapallar se sociálním bydlením na druhé straně silničního tahu F-30-E. Samotná silnice je velmi frekventovaná a několikrát se klikatí, proto je poměrně nebezpečná. Realizovaný pěší most představuje bezpečný průchod na druhou stranu, což bylo i zadáním projektu.

Veřejná dopravní síť v Rijádu je v současnosti největším projektem rozvoje městské dopravy ve světě. K dílu přispěli i Gerber architekti a Snohetta architekti, kteří jsou neméně známí než již zmíněný ateliér Zaha Hadid. Všem projektům zapojeným do architektonické soutěže vládne myšlenka udržitelného urbanismu, inspirace místní kulturou a přírodou.

Rijád leží uprostřed pouště, ale přesto je to prosperující, rychle se rozvíjející aglomerace. Moderní velkoměsto je politickým i ekonomickým centrem Saudské Arábie a počet jeho obyvatel se rychle zvyšuje. V roce 1935 měl Rijád pouze 30 tisíc obyvatel, dnes je to už více než 5 milionů. Právě proto narůstají i nároky na dopravní infrastrukturu. Architektonické soutěže přilákají celosvětově známé osobnosti architektury. Jde o prestiž, významné reference i lukrativní projekty zároveň. Zapojil se i ateliér známé Zahy Hadid, který navrhl stanici metra ve finanční čtvrti krále Abdullaha.

Výstavba Tianjin West Railway Station v Číně z dílny ateliéru Gerkan, Marg and Partners Architects (gmp) trvala dva a půl roku. Nový dopravní uzel, který se nachází asi 130 km jihozápadně od Beijning slouží jako zastávka na rychlostní lince mezi Pekingem a Šanghají. Zároveň spojuje rozličné regionální trasy a přivádí je do podzemní sítě. Úkolem této železniční dráhy je spojit komerční zónu na severu se starým centrem města na jihu, přemostit silnice a řeky v tomto městě, kde žije 12 miliónů obyvatel.

Asfaltové reologické kluzné spáry lze výhodně využít pro snížení tření v základové spáře na poddolovaném území, kde se očekává horizontální deformace terénu. Na stavební fakultě probíhá od roku 2010 laboratorní testování různých typů asfaltových pásů, zkoumá se vliv vertikálního a horizontálního zatížení a také vliv teploty. Výsledky zkoušek se využívají pro matematické modelování interakce základu a podloží. Lze odvodit parametry v horizontálním směru pro modelování jednoparametrického modelu podloží, které je možné využít v komerčním softwaru na bázi MKP.

Historie předpjatých konstrukcí přesahuje dobu 50 let. Většina těchto konstrukcí realizovaných v souladu s pravidly dobrého návrhu, detailů a prováděcí praxe demonstrovala obecně vynikající trvanlivost předpjatého betonu a konkrétně kabelů dodatečného předpětí. Byla provedena řada systematických diagnostických průzkumů trvanlivosti ve více zemích, jako jsou Spojené království, Francie, Švýcarsko a Rakousko. Všechny tyto výzkumy potvrdily, že velká většina předpjatých konstrukcí a kabelů dodatečného předpětí vykazuje výbornou trvanlivost pouze s nevýznamnými korozními defekty, pokud vůbec, také narazily na problémy s životností a korozí předpínacích kabelů.

V předcházejícím čísle časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby jsme vás informovali o negativních vlivech nadměrného hluku způsobeného nárůstem silniční a železniční dopravy, jakož i o možnosti omezení hluku pomocí protihlukových stěn. Další část příspěvku se zaměřuje na materiálové vlastnosti protihlukových stěn a jejich využití v souladu s požadavky, které se na ně kladou.

Koncem tohoto roku je naplánováno ukončení stavby rychlostní komunikace R7, která se nachází mezi Prahou a Chomutovem. Jednou ze staveb, které po vybudování budou tvořit rychlostní silnici R7 mezi Prahou a Chomutovem, je novostavba silnice v úseku od křižovatky MUK Vysočany po křižovatku se silnicí II/568 v délce 9,440 km v nové trase.

Tunelové stavby sice pozvolna, ale plynule zvyšují svůj podíl na dopravních cestách. Dříve trochu exotický zážitek z projíždění železničními tunely zcela zmizel a při průjezdu silničními tunely v zahraničí se objevuje, alespoň u mě, spíše profesní zvědavost, jak se kolegové projektanti vypořádali s technickými problémy podzemní stavby, jak se jim podařilo zabudovat proměnné dopravní značení, jak dokonale skryli kabeláž vedoucí k těmto značkám, jaké barevné provedení se podařilo prosadit u investora.

Most Kurilpa stojí na místě, kde dříve brodili řeku Brisbane i původní obyvatelé Austrálie. Nový most pro pěší a cyklisty, který se klene přes řeku i rychlostní silnici na nábřeží, se rychle stal ikonou města. Může za to jeho jedinečná ocelová konstrukce, která využívá princip tensegritů. Architekti z ateliéru Cox Rayner Architects dali v Brisbane vzniknout největší světové stavbě na tomto principu.

Článek pojednává o návrhu koncepce založení a statického řešení nosných konstrukcí dostavby areálu Ostravské univerzity v Ostravě – Hladnově. Suterén nové přístavby zasahuje téměř čtyři metry pod základovou spáru stávajících nepodsklepených objektů. Dále se v textu věnujeme podchycení původních základů zděné budovy univerzity, která bezprostředně přiléhá k nové dostavbě. Práce probíhají ve složitých základových poměrech tektonicky porušeného a nestabilního poddolovaného území Hladnovského kopce s výskytem tekutých písků.

Letní olympijské hry v Londýně se nesly ve znamení ekologické i ekonomické šetrnosti. Přestože byl hlavní stadion rozebíratelný a střelnice dokonce jen nafukovací, Londýn ukázal, že umí i pěkně utrácet. Společně s leteckou společností Emirates Airlines vybudovalo a zainventovalo novou lanovou dráhu přes řeku Temži ve východní části Londýna. Působivý prvek londýnského panoramatu a především velká turistická atrakce stála v přepočtu téměř dvě miliardy korun.

Na stavbě metra V. A v Praze byly úspěšně nasazeny metody kontinuálního monitoringu s dálkovým přenosem dat – při ražbách pod obytným komplexem Hvězda na Petřinách a výškovými obytnými budovami na Červeném vrchu. Poprvé v České republice byl kontinuálně monitorován stav hlavního kanalizačního řadu pod Evropskou třídou, pod kterým také probíhala ražba, a to včetně nasazení kamerového systému. Na klasických ražbách NRTM v zeminovém prostředí pod hladinou vody byla rovněž poprvé v České republice měřena extruze čelby obrácenými extenzometry s kontinuálním záznamem dat. Autoři příspěvku prezentují své zkušenosti s přípravou a realizací monitoringu a pokoušejí se formulovat poučení pro budoucí tunelové projekty.

Saint Nazaire je přístavní město v západní Francii, které leží na řece Loiře. Město těží z dlouhé tradice stavění lodí a lovu ryb a stále se rozrůstá. Hlavním dopravním uzlem je pro celé město nádraží Saint Nazaire a přilehlé autobusové nádraží pro vysokofrekvenční autobusové trasy. Nové zpracování autobusového nádraží a nový most přes železniční trať má na svědomí architektonické studio Tetrarc Architecture.