Jedním z nejplošších oblouků mezi ve světě realizovanými mosty vyniká nový Trojský most nad Vltavou, který i díky tomu dostojí pověsti technického unikátu, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Nízké vzepětí oblouku a celkově subtilní konstrukci bez opory v podobě pilířů v řece mohli projektanti navrhnout i díky použití nadstandardních vysokohodnotných betonů s pevností vyšší než 100 MPa.
Inženýrské stavby
Třetí díl textu, který nabízí základní rozbor situace veřejného prostoru měst a obcí, jeho stav před, v průběhu a po odeznění povodně, zejména pak prostoru pod úrovní terénu včetně uvedení konkrétních příkladů. Text je součástí sborníku referátů 18. Mezinárodní konference Městské inženýrství Karlovy Vary 2013- „Povodeň a město“, která se konala dne 7. června 2013.
Druhý díl textu, který nabízí základní rozbor situace veřejného prostoru měst a obcí, jeho stav před, v průběhu a po odeznění povodně, zejména pak prostoru pod úrovní terénu včetně uvedení konkrétních příkladů. Text je součástí sborníku referátů 18. Mezinárodní konference Městské inženýrství Karlovy Vary 2013- „Povodeň a město“, která se konala dne 7. června 2013.
Tento text nabízí základní rozbor situace veřejného prostoru měst a obcí, jeho stav před, v průběhu a po odeznění povodně, zejména pak prostoru pod úrovní terénu včetně uvedení konkrétních příkladů. Text je součástí sborníku referátů 18. Mezinárodní konference Městské inženýrství Karlovy Vary 2013- „Povodeň a město“, která se konala dne 7. června 2013.
Výstavba multifunkčního komplexu Quadrio ve Spálené ulici dosáhla nejnižší hranice pod úrovní terénu. V následujícím období už bude postupovat pouze nahoru do takové výšky, ze které bude viditelné panorama Pražského hradu. Pozorovat postup stavby lze sledovat přímo z ulice díky speciálně upravenému oknu, které jim umožňuje nahlédnout do míst, kam zatím mohou pouze stavbaři.
Nárůst silniční a železniční dopravy, rozšiřování sítě rychlostních silnic, silnic I. třídy a dálniční sítě, stejně jako budování železničních koridorů přináší zejména ve městech a v hustě osídlených oblastech negativní ovlivnění životního prostředí a lidského organismu nadměrným hlukem. Dopravní zatížení, tj. počet projíždějících přepravních prostředků, je pouze jednou příčinou nárůstu hluku. Stejně významně se podílí i celková hmotnost přepravních prostředků, jejich typ a stáří, rozvoj zejména nákladní dopravy a budování rychlostních komunikací.
Mnoho staveb se v poslední době realizuje v méně vhodných podmínkách pro jejich zakládání. Bez ohledu na to však musejí být dodrženy všechny kvalitativní nároky vyplývající z budoucího využití stavby.
Nový Trojský most v Praze je budován jako součást souboru staveb městského okruhu v úseku Myslbekova – Pelc Tyrolka, obecně známého také jako tunelový komplex Blanka.
Stavba Trojského mostu pomalu vstupuje do své záverecné fáze a motoristé i chodci se už teší na chvíli, kdy nový most ulehcí dopravní situaci v Praze. Jeho výstavba ale nebyla nic jednoduchého a málokdo si pri jeho prejíždení uvedomí, jak nárocné bylo pro pracovní cety, a zejména pro ty betonárské, podobnou strukturu vybudovat.
Už ve čtvrtek 6. června 2013 bude udělena cena nejlepší české dopravní stavbě za rok 2012. Celkem 12 projektů v kategorii Stavba se dostalo do užší nominace již desátého ročníku soutěže vypisované Ministerstvem dopravy ČR a Státním fondem dopravní infrastruktury s cílem profesionální prezentace oborů české dopravní stavitelství a inženýrské profese nejen laické i odborné veřejnosti, ale také české a evropské politické reprezentaci.
Mezi letošními účastníky Grand Prix Architektů se v kategorii novostavba objevila realizace malé vodní elektrárny ve Svijanech. Zajímavá je nejen tvarem své nadzemní části, ale také tím, že stavba je doplněna o rybí přechod, který umožňuje vodním živočichům překonat výškový rozdíl hladiny v okolí elektrárny. Novou malou vodní elektrárnu můžete zahlédnout i ze silničního mostu přes řeku Jizeru na cestě mezi Prahou a Turnovem.
Výstavba nového Trojského mostu v Praze mezi Holešovicemi a Trojou je nezbytnou součástí trasy městského okruhu. Jde o obloukový most s dolní mostovkou. Celková délka mostu je 250 m, celková výška konstrukce 34 m nad maximální plavební hladinou řeky a rozpětí oblouku hlavního pole mostu je 204 m. V tomto příspěvku se budeme věnovat konečné fázi spuštění nosné konstrukce mostu z provizorních podpěr.
Rozšíření letiště u Montevidea, hlavního města Uruguaje, bylo postaveno už v roce 2009. Jeho elegantní tvar a celkové řešení je však dokonale nadčasové. Nedávno letištní halu od světoznámého uruguayského rodáka Rafaela Viñoly, která je nepřehlédnutelná díky své velkolepé a přitom křehce působící střeše s ocelovou konstrukcí, ocenili porotci prestižní architektonické soutěže Architizer A+ Awards cenou v kategorii Transport.
Mosty klenoucí se nad údolím či ramenem řeky bez doteku se zemí jsou technickým divem už samy o sobě. Pověsti technického unikátu dostojí i nový Trojský most nad Vltavou, který si po svém zprovoznění v závěru tohoto roku v mnoha parametrech vyslouží přívlastek ojedinělý, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku.
V Ammánu, hlavním městě Jordánska, stojí nejnovější velkolepý projekt studia Foster+Partners. Od roku 2005 architekti pod vedením Normana Fostera projektovali nové mezinárodní letiště pro toto město s dvěma a půl milióny obyvatel. Výzva to byla o to větší, že je plánován každoroční nárůst počtu odbavených pasažérů na tomto letišti o šest procent. Z nynějších třech a půl milionu odbavených by mělo být v roce 2030 hned 12 milionů. Bylo tedy nutné navrhnout letiště tak, aby mohlo do budoucna růst.