Inženýrské stavby

Partneři sekce:

Článek se věnuje projektu „Optimalizace traťového úseku Děčín východ – Děčín Prostřední Žleb“, který si kladl za cíl obnovu traťového úseku v délce 1,3 kilometru pro nákladní vlakovou dopravu, a to včetně výměny 265 metrů dlouhého mostu přes Labe a sanace 400 metrů dlouhého Děčínského tunelu.

Správa železnic v Jihlavě vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, zvítězil návrh francouzsko-českého sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Výstavba má začít v roce 2029.

redakce -

Pražský dopravní podnik (DPP) vypracuje projekt tramvajové trati od Nádraží Modřany do Komořan. Cílem je zrychlení městské hromadné dopravy a zlepšení životního prostředí nahrazením autobusů tramvajemi. Trať bude měřit 2,5 kilometru a bude na ní pět zastávek. Odhadované náklady vybudování jsou 670 milionů korun. Na 30 milionů vyjde projekt. Provoz na trati má začít v roce 2029.

redakce -

Informace, která se v médiích poprvé objevila již v roce 2022 bere svět útokem. Obrazně. Pozornost zahraničních médií asfalt z cigaretových špačků rozhodně získává – nejen díky první úspěšné realizaci, ale zřejmě i proto, že jde o řešení z běžně nerecyklovatelného odpadu, se kterým neumíme nakládat a kterého máme, takřka, obrovské množství a většina přitom končí různě v přírodě, na trávnících měst, v kanálech či volně po silnicích a chodnících.

Eliška Hřebenářová -

Extrémní projevy počasí se zhoršují kvůli měnícímu se světovému klimatu – a to si vybírá daň na našich silnicích. Toto tvrzení prakticky nelze postavit ani jako otázku, je to holý fakt. V roce 2023 bylo ve Spojeném království hlášeno téměř 630 000 výmolů, což byl podle údajů sestavených skupinou kampaně Round Our Way nejvyšší údaj za posledních pět let. Mezitím ve Spojených státech přibližně 44 milionů řidičů nahlásilo v roce 2022 poškození svých vozidel v důsledku výmolů, což byl podle AAA masivní 57% nárůst oproti roku 2021.

Eliška Hřebenářová -

Podzemní vodní elektrárna se stala známou jako ‚Hollow Mountain‘. Skotská vláda nyní dala zelenou k rozšíření vodní elektrárny západním směrem. Společnost Drax, která vyrábí obnovitelnou energii, chce ve svém stávajícím zařízení Cruachan postavit nový projekt za 500 milionů liber (581 milionů eur).

Eliška Hřebenářová -

Stavba nové tramvajové trati v Brně z dosavadní konečné v Bystrci na sídliště Kamechy získala územní rozhodnutí. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) uvedla, že předpokládá, že by se mohlo začít stavět na konci příštího roku. Jde o 1,4 kilometru dlouhou trať s převážně raženým tunelem, který bude mít délku 320 metrů. Město má za trať zaplatit téměř tři miliardy korun, přičemž usiluje o získání dotace z Operačního programu Doprava ve výši 2,4 miliardy korun.

redakce -

Starý srílanský hydraulický systém, jehož stáří se v současné době odhaduje na zhruba dva tisíce let, využívá přírodní prvky, které pomáhají shromažďovat a uchovávat dešťovou vodu. Ve světě, který se velmi rychle otepluje a každoročně se s ničivými suchy potýkají větší a větší oblasti je tento systém záchranou pro venkovské komunity, které by bez něj neměly přístup k vodě.

Eliška Hřebenářová -

Vítězný návrh dánského studia Henning Larsen Architects na úpravy území hlavního nádraží v Praze budí mezi odbornou i laickou veřejností rozpaky. Hlavními důvody je zejména rozhodnutí autorů zbourat větší část brutalistní stavby Nové odbavovací haly Hlavního nádraží a nahradit ji dřevěnou "pergolou".

redakce -

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zamítl rozklad ekologického hnutí Dětí Země, stavební povolení je tak v právní moci. Stavba nového úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a státní hranicí by mohla začít 19. prosince. Děti Země stavební povolení napadly čtyřmi námitkami. Týkaly se evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzity hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA.

redakce -

Společnost LUNA PLAST, a. s., letos slaví 25. výročí a při příležitosti tohoto významného milníku rozšířila svůj závod o novou halu, která byla vytvořena na míru výrobním technologiím umístěným uvnitř. Tato investice rozšíří portfolium firmy o potrubí o průměru do 1200 mm a zákazníkům představí nový průmyslový vzor potrubí, které je na vnitřní straně potaženo polyamidovým nástřikem. Proč? Právě na to – a mnohé další – jsme se zeptali ředitele společnosti Petra Novotného.

Po Správě železnic (SŽ) odmítli i zástupci hlavního města tvrzení spolku Nebourat, podle kterého není potřeba rozšiřovat železniční most na Výtoni o třetí kolej. Studie, o niž se spolek opírá, podle nich obsahuje závažné vady a most v navržené podobě nemůže fungovat. Ve společném prohlášení to dnes uvedli náměstek pražského primátora Petr Hlaváček (TOP 09), ředitel městského Institutu plánování a rozvoje Ondřej Boháč, šéf organizátora pražské dopravy Ropid Petr Tomčík a ředitel SŽ Jiří Svoboda.

redakce -

NRG flex je nejen dodavatelem předizolovaných trubek pro rozvody centralizovaného zásobování teplem, ale nabízí také řešení pro připojení budov k primární síti. Odběratelé tepla jsou připojeni k systému dálkového vytápění prostřednictvím výměníkových stanic PEWO.