V prosinci započali v Ostravě stavbaři se zavěšováním lávek nad řekou, přemosťujících protilehlé břehy Ostravice. Unikátní instalace lávky si vyžádala nejen celou řadu již provedených prací, ale i při samotném procesu usazení je zapotřebí specifických postupů. Lávka je součástí nově vybudované cyklostezky vedoucí z pravého břehu řeky Ostravice směrem k Velkému světu techniky a její vzhled pro město navrhl architekt Josef Pleskot.
Inženýrské stavby
Úsek tratě z Prahy na letiště mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm postaví za 3,8 miliardy korun sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Projekt bude z 85 procent financovat EU a zbytek poskytne stát. Cílem je modernizace stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště. Stavba začne v květnu 2023 a skončit má v roce 2025.
Důležitou součástí dopravní infrastruktury jsou mostní konstrukce. Pro správnou a bezpečnou funkci mostu je třeba po celou dobu jeho životnosti sledovat skutečný stav mostní konstrukce. V určité fázi životnosti mostu nastane nutnost zjistit jeho současnou zatížitelnost. Aby byl výpočet zatížitelnosti relevantní, je nutno znát rozměry, historii a momentální stavebně-technický stav mostní konstrukce, je proto proveden diagnostický průzkum.
V Praze poblíž křižovatky ulic Na Strži a Olbrachtova bylo zahájeno hloubení jámy pro plánovanou stanici metra D Olbrachtova. Podle ředitele DPP Petra Witowského již dělníci od zahájení prací na stavbě úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou zhruba před sedmi měsíci vyrazili asi kilometr tunelů a podnik utratil miliardu z celkových nákladů 14,5 miliardy korun. Nová linka povede z Pankráce do Písnice, začít fungovat má koncem roku 2029.
V průběhu druhé poloviny listopadu společnost F TRUCKS a.s., importér značky Ford Trucks pro ČR, společně se servisními partnery slavnostně otevřela dvě servisní místa na Moravě - v Brně a v Olomouci.
Návrh nového železničního mostu v Praze pod Vyšehradem není podle zástupců Klubu Za starou Prahu zdařilý pro význam a historický kontext místa. V komisi, která návrh vybírala, hlasovali pro jiný projekt. Měla by se podle nich zachovat původní konstrukce mostu. Klub to uvedl v dopise adresovaném zainteresovaným institucím.
Dopravní infrastruktura v České republice je nedostatečná a ve špatném stavu, na tom se shoduje většina oslovených stavebních firem. Novou výstavbu komplikuje především nedostatek financí a zdlouhavá a složitá stavební legislativa. Ve srovnání s okolními státy byla výstavba nových silnic a dálnic v Česku v posledních letech velmi pomalá, a i přes rekordní výstavbu infrastruktury v roce 2022 nedostatečná.
Železniční most mezi pražskou Výtoní a Smíchovem bude mít novou podobu, zachována zůstane pouze spodní část stavby s pilíři. Nově bude most tříkolejný a přibude zastávka na Výtoni. Přestavba by měla stát zhruba dvě miliardy korun. Oznámili to zástupci Správy železnic (SŽ), kteří představili návrh mostu od firmy 2T engineering vzešlý z architektonické soutěže.
Správa železnic vypsala architektonickou soutěž na novou podobu nádraží v Nymburce. Současná výpravní budova se má zachovat, mělo by vzniknout nové zázemí pro cestující a zaměstnance dopravců. Stavět by se mohlo začít v roce 2025.
Společnost INSET s.r.o. se zaměřuje zejména na geotechniku, geofyziku, monitoring, diagnostiku a průzkum stavebních konstrukcí.
Pro vaše projekty pozemních a inženýrských staveb, monolitických a prefabrikovaných konstrukciíí.
Praha plánuje postavit lávku pro pěší, která propojí vrch Vítkov s Karlínem. Povede nad železniční tratí z Pernerovy ulice. Dosluhující městská rada schválila memorandum se soukromým developerem, který městu poskytne pro stavbu pozemek u svého plánovaného domu. Z karlínské strany bude lávka přístupná s pomocí výtahu, náklady na její vybudování město odhaduje na 67,6 milionu korun.
Na pravém břehu Vltavy nedaleko pražské Palmovky začala rekonstrukce Libeňského mostu. Dělníci oplotili staveniště, začnou kácet stromy a pak budovat retenční nádrže a proplachovací kanál. Souběžně s tím se dělají projektové práce opravy soumostí. V příštím roce budou přeloženy inženýrské sítě a vznikne provizorní přemostění přes řeku.
Společnost Hörmann, přední evropský výrobce dveří, vrat a vjezdových bran, přichází s novou ge-nerací vjezdových závor vyvinutou speciálně pro střední Evropu. Jejich cena je postavena tak, že jsou velmi dobře prodejné na českém trhu.
Podolí a Zlíchov spojí nový most. Hlavní město oficiálně zahájilo stavbu Dvoreckého mostu přes Vltavu. Postaví jej sdružení Metrostav TBR Firesta STRABAG – Dvorecký most. Práce potrvají 810 dní a stát budou 1 075 000 000 korun bez DPH. Most bude sloužit městské hromadné dopravě, cyklistům a pěším.