Tunelové bednění s rekordními rozměry
Stanice metra Place des Martyrs v alžírském hlavním městě je impozantní prostor s délkou 144 m a šířkou 23 m. Celý úsek prodlužující stávající trasu metra, dlouhý 1,7 km, je navíc ražený pod historickým jádrem města. Mezinárodní tým složený z techniků PERI zde vytvořil z hlediska hospodárnosti optimalizovaný návrh tunelového bednění, který řeší ty nejrozmanitější požadavky.
Nejsevernějším místem rozsáhlých akcí přispívajících k rozšíření metra, které leží v samém centru a nejblíže k přístavu, je stanice Place des Martyrs. Zastávka s obloukovou klenbou je dlouhá 144 m a široká 23 m a po dokončení bude patřit mezi největší stanice metra na světě. Tato stavba je součástí ambiciózního projektu vytvoření infrastruktury v alžírském hlavním městě. Stávající síť metra má nyní délku necelých 9 km. V průběhu deseti let by měly být vybudovány tři trasy s celkovou délkou 55 km. Nový moderní systém metra má pomoci ke snížení počtu dopravních kolapsů a zlepšení mobility obyvatel. Město Alžír je se svými 3 milióny obyvatel nejvýznamnějším dopravním uzlem v Alžírsku.
2 tvary průřezu – 1 bednicí vůz
Tvar stanice Place des Martyrs je dán dvěma různými průřezy. Impozantní šířka klenby 23 m se ve střední části na severu a jihu zužuje na 16,50 m. Při návrhu konstrukce bednicího vozu použili technici PERI stavebnici pro inženýrské stavby VARIOKIT tak, aby bylo možné s pomocí stejných systémových dílů a celých sestav bednění realizovat obě varianty průřezů co nejhospodárněji. Při plánování muselo být také zohledněno provedení zpětného kotvení, protože délka betonářského záběru 5,10 m je poměrně malá.
Navržený bednicí vůz PERI ze stavebnicového systému VARIOKIT je ideálně přizpůsoben všem požadavkům stavby: na komfort s možností hydraulické obsluhy, na hospodárnost s ohledem na pronajímatelné systémové díly a na flexibilitu, protože je rychle smontovatelný, popř. adaptabilní pomocí standardního spojování čepy. Kromě konstrukce bednicího vozu ze systému VARIOKIT zde našlo uplatnění i pracovní lešení PERI UP, které je možné optimálně přizpůsobit průřezu klenby a vedle tunelového bednicího vozu slouží k rychlému a bezpečnému provedení prací při instalaci ocelové výztuže i izolace.
Koncepce stavebnice VARIOKIT
VARIOKIT je dimenzován pro známé kombinace zatížení tunelových a mostních staveb a výškových budov. Se standardními, pronajímatelnými systémovými díly a spojovacími prvky lze nosné konstrukce sestavit cenově výhodně a přizpůsobit je přesně požadovanému tvaru stavby. Především při budování dopravních staveb s malým počtem nasazení představují možnost pronájmu, promptní dostupnost materiálu a rychlá a snadná montáž enormní úsporu času i nákladů. Projektová řešení se systémem VARIOKIT je možné také ideálně sladit s danými požadavky.
Projekt afrického metra zahrnuje aktuálně výstavbu samotné dvoukolejné tunelové trasy a zřízení dvou stanic. Severně od nynější konečné stanice Tafourah u Grande Poste Office bude trasa 1 se stanicí Ali Boumendjel u náměstí Emir Abdelkader a stanicí Place de Martyrs prodloužena celkem o 1,7 km. Plánovaná stavba bude probíhat v centru města s četnými mešitami a paláci a pod historickým jádrem starého města (Kasbah), které patří ke světovému kulturnímu dědictví UNESCO. To je velká výzva pro všechny osoby zodpovídající za projekt.
Obsáhlé řešení tunelového bednění
Projekt bednění a lešení celého stavebního záměru je založen na týmové spolupráci techniků PERI z Alžírska, Portugalska, Španělska a Německa. Celkem budou použity čtyři tunelové vozy. Ke konstrukci bednicího vozu ze systému VARIOKIT pro Place des Martyrs bude dodatečně nasazen druhý bednicí vůz s poloměrem 9,30 m pro výstavbu mezistanice Ali Boumendjel. Dva další tunelové bednicí vozy, zkonstruované přesně na míru projektu, slouží pro výrobu tunelového tubusu dlouhého 1 450 m s poloměrem 4,50 m. S nimi bude denně bedněno a betonováno přibližně 10 m železobetonové roury raženého tunelu.
TEXT a FOTO: PERI
Článek byl uveřejněn v časopisu Inžinierske stavby/Inženýrské stavby..