Uzel Plzeň 5. stavba Lobzy Koterov – výstavba zárodku silničního tunelu a modernizace železniční trati

Úkolem divize 5 Metrostavu v projektu Uzel Plzeň 5. stavba Lobzy – Koterov byla výstavba dvou železničních mostů a zárodku silničního tunelu. Cílem modernizace téměř čtyřkilometrového úseku bylo zdvoukolejnění trati mezi Koterovem a Lobzy.

V nově rozšířeném obvodu stanice Koterov bylo nutné dobudovat zcela nový železniční spodek pro druhou kolej, protože úsek mezi touto stanicí a Starým Plzencem byl do zahájení stavby jednokolejný. Přidání druhé koleje si vyžádalo úplnou přestavbu mostu a poměrně rozsáhlé zemní práce při rozšiřování náspů pod železničním tělesem. Úrovňový přechod přes trať pro pěší byl nahrazen zavěšenou lávkou.

Mezi stanicí Koterov a stanicí Lobzy byla trať dvoukolejná již před zahájením stavby. V rámci projektu došlo především k rekonstrukci trati, mostu v Plzni – Božkově a k vybudování nové zastávky. Původní stanice Plzeň-Koterov byla pro osobní dopravu zrušena. Náhradou je nová zastávka Plzeň-Slovany s lepším propojením na další spoje hromadné dopravy. Na konci loňského roku bylo dokončeno nástupiště u druhé traťové koleje v zastávce Plzeň-Slovany včetně lávky přes kolejiště, jejíž součástí je výtah pro bezbariérový přístup.

Zdroj: Metrostav

Významnou a zároveň nejnáročnější součástí projektu bylo vybudování zárodku budoucího silničního tunelu, který povede pod železnicí.

Stavba, jejíž harmonogram odpovídal možnostem realizace se stihla v termínu i v požadované kvalitě bez jakékoli mimořádné události. Kladli jsme důraz na bezpečnostní stránku ve snaze co nejméně znepříjemnit život Plzeňanům žijícím v blízkosti stavby. Velmi pozitivní věc na celém projektu je vzájemná dohoda investorů, díky níž byl postaven zárodek silničního tunelu pod kolejemi tak, že až v budoucnu dojde k jeho hloubení, nebude železniční trať touto činností dotčena,“ říká Ing. Luděk Rajs, stavbyvedoucí z Metrostavu.

Lávka pro pěší propojuje městské části Bručná a Koterov
Lávka pro pěší propojuje městské části Bručná a Koterov | Zdroj: Metrostav

Železniční mosty

V rámci stavby byly kompletně přestavěny dva železniční mosty tak, aby jejich dispozice odpovídala novému vedení dvoukolejné trati. Jeden most překlenuje silnici Bručná – Koterov, druhý chodník pro pěší v městské části Plzeň – Božkov, který má být výhledově rozšířen na městskou komunikaci.

Oba dvojkolejné mosty jsou shodně uspořádány jako integrované polorámy s ocelobetonovou nosnou konstrukcí. Jejich rozpětí jsou 19,2 m a 20,1 m.

Obnova mostu překlenujícího silnici Bručná Koterov
Obnova mostu překlenujícího silnici Bručná Koterov | Zdroj: Metrostav

Zavěšená lávka

Nová ocelová lávka nad čtyřpruhovou komunikací a souběžnou dvojkolejnou železniční tratí propojuje městské části Bručná a Koterov. Na hlavní zavěšenou nosnou konstrukci se dvěma poli o rozpětích 39,50 a 38,15 metru navazuje spojitá ocelová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) ve tvaru šroubovice, která umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště rozvětvené do tvaru písmene Y.

Pohled na výstavbu zárodku budoucího silničního tunelu pod železniční tratí Koterov Lobzy
Pohled na výstavbu zárodku budoucího silničního tunelu pod železniční tratí Koterov Lobzy | Zdroj: Metrostav

Budoucí silniční tunel

V rámci projektu Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov byl vybudován zárodek budoucího silničního tunelu, který je součástí silnice I/20, vedeného pod železnicí. Realizace zárodku tunelu začala v listopadu 2020 a byla dokončena letos v únoru a jednalo se o nejnáročnější část celého projektu, a to jak z technického, organizačního a časového hlediska.

Dokončení celé stavby bylo odvislé právě od dokončení tohoto stavebního objektu. Na hotový tunelový zárodek ihned navázalo dobudování zásypů tunelového objektu a během března se začalo s budováním železničního spodku a svršku pro obě koleje, a to až do stanice Plzeň hl. n. – obvod Lobzy, kde se stavba napojuje na již dokončenou modernizaci Uzlu Plzeň, 1.stavba.

Realizaci stavby předcházel pyrotechnický průzkum
Realizaci stavby předcházel pyrotechnický průzkum | Zdroj: Metrostav

Po převedení železniční dopravy na objízdnou trasu mohla být vyloučena stávající kolej č. 1 a zahájena druhá fáze výstavby tunelu zahrnující realizaci zbývajících konstrukcí na jih (vlevo) od původní trati. Nejprve byla postupně dokončena uzavřená stavební jáma, jež byla zajištěna zbývajícími úseky pažení a v níž proběhlo hloubení na pracovní úroveň zpevněného dna jámy.

Poté byly odstraněny dále nepotřebné a kolizní úseky středové linie pažení (úsek mezi původními kolejemi). Z pracovní úrovně dna jámy byly provedeny vodicí zídky, podzemní stěny a úseky stropní desky v rozsahu druhé fáze výstavby zárodku tunelu.

Výstavba nové ocelové zavěšené lávky nad čtyřpruhovou komunikací a souběžnou dojkolejnou železniční tratí
Výstavba nové ocelové zavěšené lávky nad čtyřpruhovou komunikací a souběžnou dojkolejnou železniční tratí | Zdroj: Metrostav

Lávka v zastávce Plzeň – Slovany

Dispoziční řešení celé zastávky Plzeň – Slovany bylo v průběhu stavby výrazně upraveno tak, aby byly zajištěny kratší bezbariérové přístupy.  V rámci toho byla zcela změněna i koncepce lávky pro pěším. Její ocelová nosná konstrukce i schodiště jsou podepřeny na konzole vyložené z železobetonové výtahové šachty. Značný Důraz byl kladen na architektonické ztvárnění detailů. Objekt lávky postavila společnost Berger Bohemia.

Z důvodu stavby tunelového zárodku pod kolejištěm vznikla dočasná cca 500 m dlouhá přeložka železniční trati
Z důvodu stavby tunelového zárodku pod kolejištěm vznikla dočasná cca 500 m dlouhá přeložka železniční trati | Zdroj: Metrostav

Základní údaje o stavbě

Název stavby: Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov
Místo stavby: železniční uzel Plzeň, Plzeňský kraj
Investoři: Správa železnic, s.o. Ředitelství silnic a dálnic ČR, statutární město Plzeň
Projektant: SUDOP PRAHA
Dva dvoukolejné železobetonové mosty
Zavěšená ocelová lávka

Rozsah stavby:
zárodek silničního tunelu
délka železniční trati:3,8 km
počet revitalizovaných stanic, dopraven a zastávek:1
délka nových kolejí: 8,5 km
počet nových výhybek: 17
počet nových nástupišť: 2
délka nových nástupišť: 2×120 m a rezerva 2×60 m

Zhotovitel: sdružení Metrostav a.s. a Chládek & Tintěra, a.s.
Zástupce zhotovitele: Ing. Tomáš Kohout
Zhotovitel konstrukcí speciálního zakládání: Zakládání staveb, a.s.
Doba výstavby: 2020 –2023

Z důvodu stavby tunelového zárodku pod kolejištěm vznikla dočasná cca 500 m dlouhá přeložka železniční trati
Z důvodu stavby tunelového zárodku pod kolejištěm vznikla dočasná cca 500 m dlouhá přeložka železniční trati | Zdroj: Metrostav

Foto: Metrostav a.s.

ZDROJ: PR článek společnosti Metrostav a.s.