Uzel Plzeň 5. stavba Lobzy Koterov – výstavba zárodku silničního tunelu a modernizace železniční trati
Úkolem divize 5 Metrostavu v projektu Uzel Plzeň 5. stavba Lobzy – Koterov byla výstavba dvou železničních mostů a zárodku silničního tunelu. Cílem modernizace téměř čtyřkilometrového úseku bylo zdvoukolejnění trati mezi Koterovem a Lobzy.
V nově rozšířeném obvodu stanice Koterov bylo nutné dobudovat zcela nový železniční spodek pro druhou kolej, protože úsek mezi touto stanicí a Starým Plzencem byl do zahájení stavby jednokolejný. Přidání druhé koleje si vyžádalo úplnou přestavbu mostu a poměrně rozsáhlé zemní práce při rozšiřování náspů pod železničním tělesem. Úrovňový přechod přes trať pro pěší byl nahrazen zavěšenou lávkou.
Mezi stanicí Koterov a stanicí Lobzy byla trať dvoukolejná již před zahájením stavby. V rámci projektu došlo především k rekonstrukci trati, mostu v Plzni – Božkově a k vybudování nové zastávky. Původní stanice Plzeň-Koterov byla pro osobní dopravu zrušena. Náhradou je nová zastávka Plzeň-Slovany s lepším propojením na další spoje hromadné dopravy. Na konci loňského roku bylo dokončeno nástupiště u druhé traťové koleje v zastávce Plzeň-Slovany včetně lávky přes kolejiště, jejíž součástí je výtah pro bezbariérový přístup.
Významnou a zároveň nejnáročnější součástí projektu bylo vybudování zárodku budoucího silničního tunelu, který povede pod železnicí.
„Stavba, jejíž harmonogram odpovídal možnostem realizace se stihla v termínu i v požadované kvalitě bez jakékoli mimořádné události. Kladli jsme důraz na bezpečnostní stránku ve snaze co nejméně znepříjemnit život Plzeňanům žijícím v blízkosti stavby. Velmi pozitivní věc na celém projektu je vzájemná dohoda investorů, díky níž byl postaven zárodek silničního tunelu pod kolejemi tak, že až v budoucnu dojde k jeho hloubení, nebude železniční trať touto činností dotčena,“ říká Ing. Luděk Rajs, stavbyvedoucí z Metrostavu.
Železniční mosty
V rámci stavby byly kompletně přestavěny dva železniční mosty tak, aby jejich dispozice odpovídala novému vedení dvoukolejné trati. Jeden most překlenuje silnici Bručná – Koterov, druhý chodník pro pěší v městské části Plzeň – Božkov, který má být výhledově rozšířen na městskou komunikaci.
Oba dvojkolejné mosty jsou shodně uspořádány jako integrované polorámy s ocelobetonovou nosnou konstrukcí. Jejich rozpětí jsou 19,2 m a 20,1 m.
Zavěšená lávka
Nová ocelová lávka nad čtyřpruhovou komunikací a souběžnou dvojkolejnou železniční tratí propojuje městské části Bručná a Koterov. Na hlavní zavěšenou nosnou konstrukci se dvěma poli o rozpětích 39,50 a 38,15 metru navazuje spojitá ocelová nosná konstrukce o 8 polích (dvě osmimetrová a šest desetimetrových) ve tvaru šroubovice, která umožňuje bezbariérový přístup. Součástí lávky je i boční přístupové schodiště rozvětvené do tvaru písmene Y.
Budoucí silniční tunel
V rámci projektu Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov byl vybudován zárodek budoucího silničního tunelu, který je součástí silnice I/20, vedeného pod železnicí. Realizace zárodku tunelu začala v listopadu 2020 a byla dokončena letos v únoru a jednalo se o nejnáročnější část celého projektu, a to jak z technického, organizačního a časového hlediska.
Dokončení celé stavby bylo odvislé právě od dokončení tohoto stavebního objektu. Na hotový tunelový zárodek ihned navázalo dobudování zásypů tunelového objektu a během března se začalo s budováním železničního spodku a svršku pro obě koleje, a to až do stanice Plzeň hl. n. – obvod Lobzy, kde se stavba napojuje na již dokončenou modernizaci Uzlu Plzeň, 1.stavba.
Po převedení železniční dopravy na objízdnou trasu mohla být vyloučena stávající kolej č. 1 a zahájena druhá fáze výstavby tunelu zahrnující realizaci zbývajících konstrukcí na jih (vlevo) od původní trati. Nejprve byla postupně dokončena uzavřená stavební jáma, jež byla zajištěna zbývajícími úseky pažení a v níž proběhlo hloubení na pracovní úroveň zpevněného dna jámy.
Poté byly odstraněny dále nepotřebné a kolizní úseky středové linie pažení (úsek mezi původními kolejemi). Z pracovní úrovně dna jámy byly provedeny vodicí zídky, podzemní stěny a úseky stropní desky v rozsahu druhé fáze výstavby zárodku tunelu.
Lávka v zastávce Plzeň – Slovany
Dispoziční řešení celé zastávky Plzeň – Slovany bylo v průběhu stavby výrazně upraveno tak, aby byly zajištěny kratší bezbariérové přístupy. V rámci toho byla zcela změněna i koncepce lávky pro pěším. Její ocelová nosná konstrukce i schodiště jsou podepřeny na konzole vyložené z železobetonové výtahové šachty. Značný Důraz byl kladen na architektonické ztvárnění detailů. Objekt lávky postavila společnost Berger Bohemia.
Základní údaje o stavbě
Název stavby: Uzel Plzeň, 5. stavba – Lobzy – Koterov
Místo stavby: železniční uzel Plzeň, Plzeňský kraj
Investoři: Správa železnic, s.o. Ředitelství silnic a dálnic ČR, statutární město Plzeň
Projektant: SUDOP PRAHA
Dva dvoukolejné železobetonové mosty
Zavěšená ocelová lávka
Rozsah stavby:
zárodek silničního tunelu
délka železniční trati:3,8 km
počet revitalizovaných stanic, dopraven a zastávek:1
délka nových kolejí: 8,5 km
počet nových výhybek: 17
počet nových nástupišť: 2
délka nových nástupišť: 2×120 m a rezerva 2×60 m
Zhotovitel: sdružení Metrostav a.s. a Chládek & Tintěra, a.s.
Zástupce zhotovitele: Ing. Tomáš Kohout
Zhotovitel konstrukcí speciálního zakládání: Zakládání staveb, a.s.
Doba výstavby: 2020 –2023
Foto: Metrostav a.s.
ZDROJ: PR článek společnosti Metrostav a.s.