Jak rychle a bez starostí prodat nemovitost? Stačí důkladná příprava
Ať už nemovitost prodáváme nebo pronajímáme, klíčem k úspěšnému uzavření smlouvy je příprava na focení a na prohlídky. To ovšem neobnáší, jak by si mnozí mohli myslet, pouze poctivý úklid, příprava je mnohem obsáhlejší a, do určité míry, komplikovanější.
Pokud si ovšem alespoň některé rady vezmeme k srdci, prodej/pronájem půjde jako po másle.
Co nezanedbat?
- úklid a organizace
- oprava a údržba
- úpravy a staging nemovitosti
- marketing a prezentaci nemovitosti
- důslednou přípravu na prohlídky
- dokumentace a právní záležitosti
- první dojem
Úklid a organizace
Jak již název napovídá, důkladný úklid je nejdůležitějším bodem přípravy – nic neodradí kupce tak efektivně jako představa, že zakoupí nemovitost a bude mít dny či týdny práce s úklidem nepořádku, který my jsme hromadili roky. Nemluvě o potenciálních dodatečných výdajích za kontejner na objemný odpad.
Pokud plánujeme nemovitost fotit tak, jak je – tedy ještě obydlená –, otřeme prach, umyjeme okna, vyluxujeme (zvláště pečlivě pokud máme domácí zvířata), vytřeme, vypereme závěsy, povlečení, potahy gauče či dekorativních polštářů. Klíčové je i odstranění osobních předmětů a dekorací. Jednak zajisté nestojíme o to, aby byly zvěčněny někde v nekonečné síti internetu, ale zároveň by na fotografiích a při prohlídce působily rušivě a kazily zájemcům představy o jejich vlastním domově, rodině a cenných vzpomínkách. Obdobně odstraníme vše, co by mohlo působit chaoticky nebo rušivě.
Dokud se neodstěhujeme, udržujeme pořádek, a to včetně úložných prostorů, které při nahlédnutí zájemcům prozradí, kolik úložného prostoru v nemovitosti skutečně je.
Již v této fázi můžeme začít vyhazovat věci, které nepotřebujeme a neplánujeme přestěhovat do nového domova – i to nám pomůže uvolnit a provzdušnit prostor objektu. Věcí, které nejsou rozbité či nadobro nefunkční, se nezbavujeme vyhozením do popelnice, v ideálním případě je odvezeme a darujeme do některého z Reuse pointů či je odevzdáme na obdobném pointu na sběrném dvoře.
To, že se věci již nehodí nám, neznamená, že v nich nenajde zalíbení někdo jiný. Jakmile skončíme s vyhazováním, je vhodné zabalit do krabic vše, bez čeho se až do stěhování a opětovného vybalení obejdeme, tedy například sezónní oblečení, knihy, občasně používané kuchyňské spotřebiče, nadbytečný či dekorativní nábytek… Krabice pak odvezeme a uskladníme někde, kde nebudou překážet (např. u příbuzných, v garáži, v nové nemovitosti).
Oprava a údržba
Při úklidu si nepochybně všimneme celé řady drobných nedostatků či problémů, které nemovitost dříve nemívala a my je při pravidelném užívání vytěsnili. Prasklá dlaždice, olupující se barva, odloupnutá tapeta, poškozené kování, vrzající dveře, protékající silikon umyvadla… co můžeme nenáročně opravit, opravme. Větší zásahy nepochybně provede nový majitel sám, aby si svůj domov uzpůsobil svému vkusu, drobnosti způsobené naším každodenním užíváním jsou ovšem na nás.
TIP
Pokud jsme dříve vymalovali výraznými barvami nebo použili některé stěny k vyjádření našeho osobitého já, bude lepší je přemalovat na neutrální barvu, ideálně bílou. Jednak jsou barevné zdi komplikací pro nového majitele, ale také by mohly spoustu zájemců odradit.
Úpravy a staging
Před prohlídkami a focením je vhodné zvážit návštěvu odborníka, který upraví interiér objektu tak, aby prostor byl optimalizovaný a podpořil představivost zájemců o potenciálním bydlení v nemovitosti. Pokud samozřejmě nechceme investovat do takové položky, měli bychom alespoň roztáhnout závěsy, aby byly místnosti přirozeně osvícené, vyvětrat a zvážit provonění prostoru např. pečením, květinami nebo aroma lampou či difuzérem.
Rozhodně se musíme před návštěvou zájemců zbavit všech nepříjemných zápachů, jakými může být například cigaretový kouř nebo gauč, na kterém pravidelně spal mokrý pes. Dobrým tipem je se zaměřit na konkrétní roční období. Prodáváme na podzim? Zvolme podzimní dekorace, pomozme si dýní, věncem z barevného listí, vhodně umístěným květináčem s vřesem. Prodáváme na jaře? Veselé jarní barvy jsou to pravé, ideálně doprovázené jarními květy narcisek, kočiček nebo tulipánů.
Marketing a prezentace
Toto téma jsme již troch nakousli při zmínění odborníka na staging a aranžování interiéru. Nyní postoupíme o krok dál – aby nemovitost vypadala dobře v portfoliu realitní kanceláře (nebo webů nabízejících bez realitek), měli bychom zvážit profesionálního fotografa, který pořídí kvalitní snímky s dobrým osvětlením a zachytí interiér tak, aby každý jednotlivý záběr vybízel k prohlídce.
Kromě kvalitních fotografií bychom si měli připravit i atraktivní a informativní popis, který nejen osloví zájemce, ale i přednese přednosti nabízené nemovitosti. S tím nám bohužel nejspíš žádný expert nepomůže, nicméně stejně jsme to my, kdo zná nemovitost nejlépe – a tedy i nejlépe popíšeme, jak dobře chutná ranní káva při výhledu ze druhého jižního okna kuchyně v šest hodin ráno.
V závislosti na naší volbě se o marketing buď postará realitní kancelář anebo samozřejmě my sami. K propagaci nemovitosti bychom měli využít dostupné realitní weby, sociální média i místní noviny, pokud tuto možnost nabízí. Čím aktivnější budeme, tím více lidí uvidí naši nabídku – a více jich projeví zájem.
Příprava na prohlídky
Pokud jsme se dostali až do této fáze, máme napůl vyhráno. Nicméně je třeba zajistit, že nemovitost bude snadno přístupná pro zájemce a časově dostupná. Je třeba jasně stanovit časy, kdy je možné nemovitost navštívit, domluvit se se zájemci – a termíny samozřejmě dodržet.
Před prohlídkou vyvětráme, provoníme prostor, vpustíme světlo, zkontrolujeme, zda je stále vše uklizeno a, pokud zbyde čas a budeme mít chuť, připravíme i něco malého k zakousnutí či alespoň čisté sklenky a něco k pití.
Při samotné prohlídce bychom pak měli být přítomni a připraveni odpovědět na všechny méně či více všetečné otázky, které zájemci budou mít. Zpravidla bychom se měli připravit na otázky typu jak starý je ohřívač vody či kotel, jak silné jsou společné stěny, jak energeticky účinná jsou okna, kdy byla vyměněna střecha, jak vysoké jsou roční výdaje za energie atd.
Dokumentace a právní náležitosti
V neposlední řadě (a rozhodně bychom se o tom měli přesvědčit dříve než při podpisu smlouvy) zkontrolujeme, zda máme k dispozici veškeré potřebné dokumenty týkající se nemovitosti, včetně listu vlastnictví, stavební dokumentace, energetického štítku a dalších důležitých materiálů. Pokud si nejsme jistí, jaké dokumenty jsou potřeba, je vhodné se poradit s právníkem nebo realitním makléřem.
První dojem
Poslední, a zároveň nejdůležitější, radou je vytvořit dobrý první dojem. A ten není jen o tom, co zájemce uvidí, až vstoupí do naší nemovitosti – závisí i na tom, co uvidí před tím, než vejde. Společné prostory bytových domů bychom měli před návštěvou vytřít, vymést mrtvolky much, obrat uschlé muškáty na oknech a, pokud to nezajistí čisticí prostředek, provonět.
Pokud se jedná o dům, do kterého vstupujeme ze zahrady, pak musíme dát do pucu i zahradu – posekat trávník, zarovnat živé ploty, vytrhat plevel ze záhonů a dlažby, ostříhat odkvetlé květiny, zarovnat větve stromů, které přesahují střechu nebo stíní do oken… Vhodné je i umístit ke vchodu čistou rohož a, v případě bytového i rodinného domu, ke vchodu umístit okrasné rostliny, které vstup zpříjemní.