Kulturní dům Milovice: Od domu důstojníků k moderní akustické perle
Kulturní dům v Milovicích představuje jedinečné propojení české historie, kultury a společenského života. Tento významný objekt, postavený během druhé světové války pro vojenský personál a místní obyvatele, dodnes slouží jako centrum komunitních aktivit. Ikonická mozaika ve foyer, která přetrvala i po modernizaci, zůstává charakteristickým prvkem budovy.
Současná rekonstrukce přinesla nejen moderní design, ale také vylepšenou akustiku, aby mohl dům nadále hostit kulturní a společenské události pro místní obyvatele.
Středočeské Milovice se pyšní moderním kulturním domem. V roce 2022 tamější centrum společenského setkávání prošlo rozsáhlou rekonstrukcí, při které došlo k celkové přestavbě jeho interiérů. Motivací k přestavbě byla jeho nefunkčnost. Kulturní dům byl postaven v 70. letech minulého století a svým rozložením již neodpovídal aktuálním potřebám. Realizační firma Vítězslav Kopecký, která měla celou rekonstrukci na starost se s tímto nelehkým úkolem popasovala s grácií, a to dobře, že za tento projekt dokonce obdrželi cenu za první místo v ocenění Rigips Trophy.
„Tento projekt byl velmi specifický a to tím, že zůstal téměř jen hrubý skelet budovy. Většina hrubé stavby je nyní zakryta sádrokartonovými předstěnami, a to jak kvůli vizuální stránce sádrokartonu, jeho přesnosti, požární ochraně původních konstrukcí, nebo kvůli snadné montáži různých obložení, skel, nebo zrcadel. Vše bylo navrženo a provedeno pro lepší využití kulturního domu.“ Zmiňuje Filip Kopecký, stavbyvedoucí realizační firmy.
Budova kulturního domu, i když v novém kabátě, stále připomíná i její historii, a to i díky mozaice v jejím foyer, která byl v interiéru zachována. V budově se nachází spousta dalších designových prvků, které právě tuto mozaiku podtrhují.
Složitá konstrukce pro kvalitní zvuk
Kromě vizuální stránky budovy zde byl kladen důraz i na akustiku. V hlavním sále vznikly na stropě podhledy uspořádány do „šachovnice“ s 3D efektem, jejichž montáž byla nejnáročnější fází celé realizace. V čem složitost této konstrukce spočívala, přiblížil Filip Kopecký:
„My jsme pro tyto podhledy měli vlastní výraz a to „vlaštovky“. Udělali jsme si menší model, abychom lépe viděli, jak se jednotlivé roviny stýkají a jak se desky navzájem střídají. Následně jsme model zvětšily do požadované velikosti a správně rozměřili i kvůli symetričnosti konstrukce a aby to odpovídalo vizualizaci. Celá montáž pak probíhala přímo u stropu ve velké výšce.“
Kromě těchto podhledů byly při rekonstrukci pro zlepšení akustiky použity také Modré akustické desky, akustické podhledy Rigitone a konstrukce Habito® H. „Desky Habito jsme použili na místech, kde nebylo jisté, v jakých výškách se budou kotvit různá obložení, nebo jiné prvky, a to pro její pevnost. Hlavně na předstěnách v sále, ale i v hlavní hale vstupu, kde jsou nalepena zrcadla, nebo skla na sloupech.“ Upřesňuje Filip Kopecký.
Akustika jako často opomíjený základ
Akustika v sále neohromila pouze místní obyvatele a návštěvníky Kulturního domu, ale také muzikanty, kteří již měli čest si tu zahrát. „My jsme měli štěstí, že jsme v kulturním domě v Milovicích hráli krátce po jeho otevření,“ vzpomíná zpěvák Ondřej Havelka. „Krásně to tam zní, a i ta akustika je tam prvotřídní, takže jsme z toho měli velikou radost.“
Vítězslav Kopecký upozornil na význam akustických řešení v soukromých objektech: „Stále máme pocit, že veřejnost trochu podceňuje akustická řešení ze sádrokartonu. V rodinných domech se s tím příliš často nesetkáváme. Až na naši radu vysvětlujeme, že by to bylo dobré řešit např. v obývacích pokojích, či vstupních halách.“
Veřejné prostory jsou na tom lépe, protože zde roste důraz na kvalitní akustiku. Přesto existují oblasti, kde je potřeba akustická řešení více prosazovat. „Často i nové restaurace, nebo jiné provozovny a služby jsou špatně řešeny. Je třeba o tomto tématu zvýšit povědomí,“ dodává Vítězslav Kopecký.
Zdroj: PR článek společnosti Saint-Gobain, Rigips