Garážová vrata
Rozhodnutí o volbě vrat by mělo padnout již před započetím stavby garáže, abychom stavbu přizpůsobili z hlediska jejich montáže, zateplení či zajištění bezpečnosti. Trh nabízí rozmanité typy vrat lišících se technologií zpracování či konstrukčním řešením. V tomto článku se budeme věnovat jejich jednotlivým variantám.
Sekční vrata
Sekční vrata neomezují prostor v garáži ani před ní (jako například vrata výklopná). Nejrozšířenější jsou vrata, která se vysouvají pod strop. Ta však potřebují dostatečné nadpraží nad otvorem (minimálně 11cm pro vrata s pohonem). Pokud zde takový prostor není nebo je pod stropem překážka bránící vysouvání vrat, například překlad, potrubí a podobně, dáme přednost vratům, která jsou posuvná do boku.
Další důležitou součástí garážových vrat je jejich pohon. Trh nabízí široké množství pohonů různých kvalit za různé ceny. (Nejlevnější je možné najít i na pultech specializovaných supermarketů.) Doporučuje se však pohony nakupovat u profesionálních odborných firem. Zcela standardní je tzv. stropní pohon. Běžně je možné setkat se s dvěma typy stropních pohonů. Většina z nich má ocelovou zinkovanou kolejnici, na jejímž konci je nasazen motor s řídicí jednotkou. Ten přes řetěz pohybuje táhlem, jež je připevněno k vratům. Jedinou výjimkou jsou pohony Sommer. Zde je řetěz pevný, nepohyblivý, uložený v plastovém pouzdře. S vraty pohybuje přímo motor. Tento typ má velmi tichý chod a vysokou trvanlivost.
Vzhled vrat
Rolovací vrata
V rolovacích systémech se používá velikost lamely s krycí výškou 77 mm. Někteří výrobci nabízejí menší lamelu o výšce 55 mm. Vytváří sice menší nábal, a tudíž potřebuje menší nadpraží, ale někteří dodavatelé nabízejí lamelu určenou na předokenní roletu a nikoliv na garážová vrata. Proto je třeba ověřit její použitelnost. Tloušťka plechu vlastní lamely patří mezi základní parametry.
Za standardní tloušťku považujeme 0,50 až 0,55 mm. Síla plechu spolu s chemickým složením je základem pro určení velikosti plochy, kterou je možné z těchto lamel vyrobit. Lamela o tloušťce plechu 0,50 mm je například určena pro maximální šířku kolem 5,5 m a maximální výšku 4,0 m při celkové maximální ploše 16 m2. Zanedbat se nesmí ani hodnocení povrchové úpravy. Lamely by měly být standardně dvakrát lakovány s výslednou tloušťkou laku 30 µm. Tloušťka barvy je rozhodující pro otěr, ke kterému dochází při natáčení lamel do nábalu v roletové skříni. Styčné plochy jsou velmi výrazně vystaveny abrazi, která je tím větší, čím více prachu je usazeno na lamelách a čím jsou vrata větší a těžší. Za určitou dobu dojde k prodření barvy až na základní plech. Je tedy logické, že lamely s jednou vrstvou laku o tloušťce kolem 15 µm budou vykazovat poškození za podstatně kratší dobu.
Pro každou velikost šířky a výšky vrat jsou přesně určeny i velikosti hřídele. Pro menší garážová vrata postačuje hřídel o průměru 70 mm, pro větší pak hřídel o průměru 125 mm. Technické řešení v podobě plovoucí hřídele snižuje namáhání motoru, čímž prodlužuje jeho životnost. Navíjení do nábalu je vždy prováděno tangenciálně, vektor třecí síly je tedy snížen na nulu. Tím se sníží opotřebení lamel v místě vedení ve vodicích lištách. Uplatňuje se zejména v průmyslovém použití. Pro pohon garážových rolovacích vrat se používají trubkové vsuvné motory, zpravidla s mechanizmem pro nouzové otevírání klikou. Je možné také zvolit variantu s dálkovým ovládáním vrat, které může být současně využito i pro vjezdovou bránu.
Výklopná vrata
Jejich nosným materiálem je ocelový plech, který je galvanicky žárově zinkován, čímž je zaručena vysoká odolnost vůči korozi. Konečnou úpravu zajišťuje krycí lakovaná vrstva na bázi polyuretanu v různých barevných odstínech. Někteří výrobci dodávají vrata automaticky již s tříbodovým patentovaným systémem zamykání z důvodu lepšího zajištění proti vniknutí a rám vratového křídla s polyuretanovou výplní, která zabraňuje případné korozi uvnitř profilů a napomáhá tichému chodu vrat. Kvůli konstrukci montážních a manipulačních bodů se většinou nezateplují, protože neumožňují úplné uzavření pláště objektu. Tepelné ztráty lze zmírnit zateplením vratového křídla například polystyrenem nebo polyuretanem, ale toto řešení není dostatečně účinné.
Výklopná vrata jsou vhodná do rekonstruovaných prostor, protože vyžadují minimum technických požadavků. Dodávají se s různými motivy vratového křídla – svislé pruhy, kazety, rám pro vlastní dřevěnou výplň nebo již s integrovanými dveřmi. Samozřejmostí je i výběr z různých barevných odstínů nebo imitace dřeva.
Výklopná vrata lze ovládat buď ručně, nebo pomocí dálkového ovládání. V případě ručního ovládání je lehký chod zajištěn pomocí vyrovnávacích pružin. Pokud se vrata ovládají dálkově, je jejich obsluha řešena pomocí stropního elektropohonu. Jestliže je nedostatek místa v nadpraží garáže, používá se elektropohon integrovaný přímo na vratovém křídle.
Stavební připravenost a montáž vrat
Sekční a rolovací vrata
Sekční vrata
Rolovací vrata
Výklopná vrata
z materiálů společností ALUROL, spol. s r. o., a TRIDO, s. r. o., zpracovala Ludmila Doudová
Foto: ALUROL, spol. s r. o., a TRIDO, s. r. o.