Využití denního světla v realizacích z domova i ze zahraničí
Utvořit reprezentativní výběr inspirativních příkladů využití denního světla v realizacích z domova i ze zahraničí není jednoduché. O umístění konkrétních projektů ve výběru nakonec rozhodla, kromě architektonických kvalit, i různorodost práce se světlem – od střešních oken, přes vertikální světlíky až po využití odrazivosti od strukturovaného povrchu. Jak by vypadal váš výběr?
Kostel v Knarviku, Norsko (2014)
Příklad moderní sakrální architektury: osvětlení interiéru umožňují štíhlá vysoká okna jako reminiscence na elegantní gotická okna v moderním pojetí.
Architekt: Reiulf Ramstad Arkitekter, Foto: Hundven-Clements
Rekonstrukce usedlosti v Jižních Čechách, ČR (2013)
Při rekonstrukci vesnické usedlosti v Jižních Čechách byly rozšířeny její obytné kapacity. Stodola byla vyčištěna a prosvětlena průhlednými taškami.
Architekt: Skvadra, Foto: Archiv VELUX
Dům a Daeyang Gallery, Korea (2012)
Světlo jako jeden ze základních prvků tvarování interiéru v pojetí hvězdy současné architektonické scény Stevena Holla. Světlo prochází stropními světlíky a v interiéru vytváří působivou hru, která dotváří prostor galerie i obytného domu.
Architekt: Steven Holl Architects, Foto: Iwan Baan
Kongresové centrum Zlín, ČR (2010)
Eva Jiřičná se práci se světlem a potažmo se sklem věnuje dlouhodobě a soustředěně. Do výběru se dostala skleněná fasáda kongresového centra ve Zlíně zastíněná vertikálními lamelami.
Architekt: Eva Jiřičná, Petr Vágner, Jiří Hušek,
Pavilon Spojených arabských emirátů pro EXPO 2015, Itálie (2015)
Ateliér Normana Fostera postavil na hře přirozeného světla a stínu výraz celého pavilonu. Strukturovaná fasáda světlo láme a vytváří dokonalou iluzi pouštní krajiny.
Architekt: Foster + Partners
Podkrovní byt Praha, ČR (2009)
Půdu jsem od počátku vnímal spíše jako stavební parcelu než jako podkroví pro vestavbu. Snažil jsem se proto „pozemek“ využít co nejefektivněji. Odstranil jsem většinu krovu a na střechu postavil rovnoběžně s hřebenem nový dům. To památkáři odmítli a požadovali zachovat čitelnost střešní krajiny. Tak vznikl konečný návrh kovových kontejnerů vklíněných do původní střechy,“ říká Petr Hájek.
Architekt: Petr Hájek, Foto: Ester Havlová
Článek byl uveřejněn v časopisu ASB speciál pro společnost VELUX.