Pandemie odhalila slabá místa většiny firem, říká ředitel Wienerbergeru
Jak hodnotí rok 2021 generální ředitel společnosti Wienerberger Kamil Jeřábek? Co pandemie koronaviru odhalila za slabá místa ve výrobních, logistických i obchodních procesech? Jakým způsobem se propíše energetická krize do cen stavebnin? A jaké chystá firma novinky na letošní rok?
V průběhu celého roku 2021, zejména pak během 3. kvartálu začala společnost Wienerberger stále více pociťovat nedostatek průmyslového materiálu napříč všemi odvětvími. „Enormním způsobem vzrostla poptávka po stavebních produktech a zrovna tak ceny za pandemií ochromené logistické služby. Přetížená výroba nestíhala uspokojit tento prudký nárůst poptávky. To vše se nadále podepisuje na cenách výrobních komodit a stavebních produktů,“ nastiňuje Kamil Jeřábek.
Výrobní závody společnosti Wienerberger jsou podle něj v plném provozu, celý stavební trh však brzdí obrovský logistický problém. Právě doprava vlivem pandemie zásadně utrpěla a její stabilizace potrvá ještě několik měsíců. Zcela novým problémem je pak zdražování energií a pohonných hmot, které se rovněž znatelně podepisují na konečných cenách produktů a služeb.
„Ve Wienerbergeru jsme ceny drželi na uzdě až do poslední chvíle, abychom našim partnerům umožnili realizovat jejich zakázky a projekty ve smluvených termínech a rozpočtech. I my jsme však byli okolnostmi nakonec nuceni přistoupit ke zdražování,“ vysvětluje Jeřábek.
Na uplynulém roce však nalézá i pozitiva. Poté, co na jižní Moravě udeřilo nečekaně tornádo, řada firem se aktivně angažovala v pomoci. „Poškozeným jsme pomohli formou 80% slevy na naše produkty; celkovou částkou 15 milionů Kč,“ podotýká Jeřábek.
Zajímají vás novinky i pohled na vývoj společnosti Wienerberger a stavebního trhu v roce 2022?
Ve Wienerberger INFO se dozvíte vše podstatné.
Novinky a změny
Jeřábek hodnotí rok 2021 jako obchodně úspěšný. „Výsledkově na tom budeme lépe než v roce 2020. Každá mince má ovšem dvě strany. I ve Wienerbergeru jsme v minulém roce učinili pár špatných rozhodnutí. Například naše predikce investičního potenciálu trhu byla podhodnocená a my jsme proto nebyli schopni rychle reagovat na jeho vývoj,“ dodává.
Velkým tématem je udržitelnost a regenerace, kterou podporují ve formě ESG projektů, jako je například vysazování stromů, zadržování vody v krajině, snižování uhlíkové stopy nebo podpora biodiverzity.
Během letošního roku plánují ve Wienerbergeru spuštění Customer Experience centrum. To má přispět ke zlepšení komunikace s investory ve všech fázích jejich projektu. „Nadále budeme rozvíjet robotizaci zdění. Chceme pokračovat v digitalizaci procesů uvnitř firmy a také v digitalizaci služeb pro zákazníku. Naše pozornost se bude i nadále soustředit na environmentální a sociální projekty,“ uzavírá Kamil Jeřábek.