Mobilní technika pro převoz sypkých stavebních materiálů
Galerie(11)

Mobilní technika pro převoz sypkých stavebních materiálů

Partneři sekce:

Převoz sypkých materiálů využívá především průmysl, zemědělství a stavebnictví. Každému z těchto odvětví se přizpůsobuje i technika, kterou se sypké materiály převážejí. Ve stavebnictví jde především o jejich odolnost proti nárazům a hmotnost.


Mobilní technika pro převoz sypkých materiálů se dá účelově rozdělit na:
1. valníky a sklápěče – i s přívěsy (převoz zeminy, drti, štěrku, písku atd.),

2. cisterny (převoz cementu, vápna atd.).

Novinkou posledních let je převoz sypkých materiálů i v univerzálních kontejnerech. V Evropě se používá k označení sklápěcích nadstaveb, návěsů a přívěsů převážně označení Kipper nebo Tipper.

Sklápěcí nadstavby na podvozcích

Malí stavební podnikatelé využívají pro přepravu sypkých materiálů také malá vozidla s valníkovými nadstavbami, které jsou buď ocelové, nebo hliníkové. V současnosti se vyrábějí i celohliníkové sklápěcí nadstavby s nízkou hmotností celkové konstrukce. Skládají se ze svářené hliníkové podstavy se sklopnými sloupky, centrálním otevíráním bočnic a předním ochranným rámem.

Nadstavba se jednostranně až trojstranně vyklápí a sklápí elektrohydraulickým pohonem na baterie. Základ korby tvoří dva obdélníky, adekvátně vyztužené, a dva příčníky, na nichž jsou otočná ložiska korby umožňující trojstranné sklápění. Rám korby se pro větší pevnost spojuje s nosníky a příčkami. V místě hydraulického válce je rošt zesílen. Zvedání korby se řeší jedním hydraulickým válcem, který se ovládá pneumaticko-elektricky z kabiny vozidla.

Hydraulický okruh je jednookruhový nebo dvouokruhový s vývodem nebo bez vývodu na přívěs. Bočnice a zadní čela s dělenými nebo průběžnými bočnicemi, s pevnými, jakož i rozebíratelnými středovými sloupky umožňují různé způsoby jejich zavírání – od jednoduchých hákových uzávěrů po plně automatické ovládané vzduchem. Sklápěcí nadstavby se montují na vozidla od 3,5 tuny výše až do celkové hmotnosti 41 tun.

Na celkové hmotnosti závisí i výběr podvozku, na nějž se sklápěč montuje – dvou-, tří- a čtyřnápravový. Podle požadavků na ložnou výšku, světlou výšku, polohu těžiště, manévrovatelnost a délku nadstavby existují i různé druhy pohonů a sklápěčů.

Malé přívěsy pro převoz sypkého materiálu v malých firmách  Lehká sklápěcí nadstavba do 3,5 t

Podvozky mohou být:

  • dvounápravové (s celkovou hmotností do 20 tun a užitečným zatížením asi 12 tun),
  • třínápravové (s celkovou hmotností do 38 tun a užitečným zatížením do 28 až 31 tun),
  • čtyřnápravové (s celkovou hmotností do 40 tun a užitečným zatížením 29 tun).

Hydraulické sklápěče se vyrábějí do užitečné hmotnosti 24 tun (50 m3). Pro převoz sypkého a stavebního materiálu slouží nadstavba, která se skládá ze základního ocelového rámu, korby a hliníkových nebo ocelových bočnic. Zvedání zabezpečuje hydraulický válec. Jako pohon válce může sloužit elektrohydromotor, pomocný náhon od převodovky vozidla nebo ruční hydraulická pumpa. Otevírání dělených bočnic je na přání zákazníka horní, dolní nebo kombinované. Zadní čelo lze otevírat ručně nebo automaticky při sklápění korby. Při výrobě nadstavby na využití v lomech nebo stavebnictví jsou bočnice otevíratelné pomocí hydrauliky, vzduchu nebo i ručně.

Návěsové sklápěče
Návěsový sklápěč se připojuje za dvounápravový nebo třínápravový tahač. Samotný přívěs má také dvě nebo tři nápravy. Díky rozložení hmotnosti na 8 až 10 náprav mohou mít tyto soupravy celkovou hmotnost až do 65 tun. Návěsové sklápěče mají tvar hranatý nebo zaoblený (vanový), přičemž hranaté jsou velkoobjemové. Odlehčené hliníkové sklápěče využívají různé konstrukce hliníkových profilů, které zvyšují pevnost a odolnost korby. Pro převoz sypkého materiálu se používají odlehčené celo­hliníkové návěsy s ocelovým podvozkem.

Převoz kamenné drtě z lomu Sklápěcí návěs s vanovým profilem
Sklápěč s hydraulickým vyklápěním Návěsová cisterna pro převoz cementu

Cisterny na sypký materiál
Velmi jemné sypké materiály, jako jsou cement a vápno v suchém stavu, se do betonáren převážejí velkoobjemovými vyklápěcími cisternami, případně nadstavbami a přívěsy rovněž s možností vyklopení obsahu. Využívají se i moderní silocisterny z lehkých slitin, které jsou určeny také pro přepravu sypkých a práškových produktů. Konstrukce vyrobené z hliníkových slitin přispívají ke snížení hmotnosti a zvýšení užitného zatížení. Jejich zvýšení objemu umožňuje high-tech design a moderní tvary zlepšují aerodynamiku.

V nabídce můžeme najít:

  • jednokomorové a vícekomorové sklápěcí silocisterny až do objemu 65 m3 i sta­cionární silocisterny,
  • silonadstavby s objemem až do 52 m3 (s hmotností od 4,5 t).

Variabilita příslušenství silocisteren je téměř neomezená.

Zabezpečení přepravy

Všechny typy přípojných vozidel a nadstaveb, které slouží k přepravě sypkých materiálů, musejí mít při přepravě po státních a obecních komunikacích nákladní plochu ručně nebo mechanicky zaplachtovanou. Většina sklápěcích návěsů je vybavena rolovacím mechanismem k překrývání korby plachtou s ovládáním z kabiny vozidla nebo na podvozku sklápěče. Rolovací plachtu lze domontovat i dodatečně. U individuální výroby se doporučuje zadat stavbaři požadavek na realizaci zaplachtování nákladní plochy. U malých valníkových sklápěčů postačují na spodní části bočnic oka na zachycení autoplachty a výroba plachty s gumovými úchyty. Takto zabezpečené zboží by mělo zabránit úniku materiálu během jízdy a poškození kolemjedoucích vozidel.

Závěr

V současnosti vyráběné podvozky, návěsy a přívěsy jsou natolik kvalitní, že vozidla se sypkým materiálem velmi nezatěžují cesty. Pokud dopravce dodržuje správně parametry nakládání, mezinápravové tlaky jsou pro vozovku příznivé a nepoškozují ji. K tomu, aby dopravce zjistil, kolik váží jeho náklad, má k dispozici váhy, které jsou přímo zabudovány na podvozku vozidla. Budoucnost je právě v přesném vážení a sledování mezinápravového tlaku, který se bude dát snadno zkontrolovat i přes GPS snímače. Moderní nakladače, které nakládají sypký materiál, jsou již dnes vybaveny systémem vážení lžíce s materiálem, takže už při nakládání lze zjistit, kolik je už naloženo a kolik se dá ještě přiložit.

Mgr. Viliam Bujna
Foto: archiv autora
Recenzoval: doc. Ing. Ladislav Gulan, Ph.D.

Autor je vydavatelem odborného čtrnáctideníku Dopravné noviny TRANSPORT, zaměřeného na dopravu, motorismus, logistiku, distribuci a skladování zboží.

Článok bol uverejnený v časopise Realizace staveb.