Mrakodrap Lakhta Center
Lakhta Center je nejvyšší mrakodrap Evropy a Ruska nacházející se v Petrohradu ve čtvrti Lakhta na břehu Finského zálivu. Budova vysoká 462 metrů a mající 87 pater byla postavena mezi roky 2012 a 2018.
V mrazivých výšinách stavby nejvyšší budovy Evropy, věže Lakhta v Petrohradu, pracovaly v nepřetržitém provozu čtyři věžové otočné jeřáby Liebherr. Stavbu a servisního pracovníka, který zajišťoval hladký průběh prací, nezastavila ani zima, ani extrémní povětrnostní podmínky.
Probíhající práce mnohdy připomínaly spíše akrobatický výkon – ve výšce nad 400 metrů probíhalo jakékoli zajištění pouze pomocí horolezeckých úvazů s karabinou. Takto zajištěn musel servisní technik Ivan Dikun na úzké ocelové lávce, častokrát vleže na břiše, kontrolovat správnou funkci věžových otočných jeřábů.
Největší překážkou mu přitom byl neustávající vítr, v zimních měsících mráz, o neproniknutelné mlze, která stavbu obklopovala, ani nemluvě. I za těchto podmínek si ovšem pracovník musel zachovat chladnou hlavu a jednat přesně a správně.
Práce v extrémních podmínkách
Nejtěžší práce patrně prováděl již zmíněný servisní technik Ivan Dikun. Ve výšce přes 400 metrů jsou i běžné pracovní úkoly, jako je kontrola koncových spínačů a senzorů, akrobatickým výkonem.
Například jen pouhá představa běžné pochůzky servisního technika po výložníku věžového otočného jeřábu, při které musí po každých několika metrech vždy znovu zaháknout karabinu na vodicí lano, aby byl zajištěn před pádem z několika stovek metrů, je pro běžného člověka doslova děsivá.
Nepřehlédněte: Farmářský mrakodrap
Přitom i pád jakéhokoli pracovního nástroje by z této výšky mohl mít stejně fatální následky, jako pád samotného člověka.
Největší výzvou při práci na věži Lakhta však není pouze rekordní výška, ale zejména počasí. Věž se nachází přímo u moře ve vzdálenosti asi 1 000 kilometrů od polárního kruhu. Teploty zde klesají až k minus 32 °C a rychlost větru překračuje 130 km/hod.
Pro ochranu před počasím je proto klíčové i správné pracovní oblečení. Věžové otočné jeřáby jsou stavěny pro provoz i v takovýchto extrémních podmínkách, lidé však pro takovou práci nikoli – například údržba se z bezpečnostních důvodů smí provádět pouze při síle větru nanejvýš 72 kilometrů za hodinu.
Proto musí být servisní technici schopni pružně zareagovat na místní povětrnostní podmínky. Pevná ruka a odolnost vůči závratím jsou v těchto podmínkách základním předpokladem číslo jedna. Neméně důležitá je pak i zručnost, aby vše klaplo, jak má, a pracovník ani za vysokého větru kupříkladu nevylil olej při jeho výměně.
87 podlaží v rekordním čase
Samotná stavba věže Lakhta byla zahájena v roce 2015. Práce na fasádě mrakodrapu byly dokončeny v letošním roce a byly zahájeny práce na interiérech – tedy tři roky od zahájení stavby. Kromě samotného mrakodrapu probíhala současně také stavba víceúčelové budovy s kancelářskými, sportovními a volnočasovými prostory.
Zde bylo nasazeno dalších šest věžových otočných jeřábů Liebherr. Stavební firma připravovala projekt celý rok před zahájením stavby v úzké spolupráci s oddělením Tower Crane Solutions společnosti Liebherr. Toto oddělení se zabývá plánováním obzvlášť složitých nasazení jeřábů.
Každá etapa stavby byla přesně naplánovaná. Protože předem naplánovat ale nelze vše, bylo zároveň potřeba rychle a správně reagovat na situaci na stavbě a prověřovat všechny alternativní postupy. Jakékoli zdržení v provozu jeřábů by totiž mělo za následek zpoždění stavebních prací.
Inženýři ze společnosti Liebherr-Werk Biberach GmbH proto úzce spolupracovali s firmou Renaissance Construction a se servisními techniky na stavbě.
Věž Lakhta se svými 462 metry je dnes nejvyšší stavbou Evropy. Výšková budova se nachází přibližně deset kilometrů od centra města, přímo na břehu Finského zálivu. Stavební firma Renaissance Construction nasadila na stavbu mrakodrapu tři věžové otočné jeřáby typu 710 HC-L 32/64 Litronic a jeden jeřáb 357 HC-L 12/24 Litronic. Jeřáby šplhaly pomocí hydraulického zařízení po vnější fasádě i uvnitř věže. Při stavbě mrakodrapu byly vždy o krok napřed.
Foto: Lakhta Center, press service / photo by Victor Sukhorukov
Článek byl uveřejněn v časopise Realizace staveb 1/2019.