Stavební technika

Partneři sekce:

Chyby se nejčastěji objevují při nevhodném způsobu naložení vozidla. Náklad bývá nevhodně rozmístěn nebo je chybně upevněn. Přepravní vozidla bývají často přetěžována. Během jízdy se stavebním materiálem může docházet k ohrožování osob, okolí nebo samotného nákladu.

Pro výběr a návrh bednění platí určité zásady. Kromě typu a správného návrhu bednění je třeba věnovat pozornost také principům určení zatížení formy bednění i opěrných a podpěrných konstrukcí. Stejně důležitý jako správný výběr bednění a návrh jeho instalace je též postup jeho zhotovení, kontrola před betonáží a postup jeho odstraňování.

Ve stavebnictví není možné přepravit široký sortiment stavebních strojů často bez vlečných vozidel. Tato vozidla se používají pro přesuny po veřejných komunikacích. Mezi vlečná vozidla patří přívěsy a návěsy. Samostatnou skupinu tvoří těžkotonážní modulové přepravní soupravy.

Postupná mechanizace zemních prací zcela vytlačila velice namáhavou ruční práci. Pomocí zemních strojů se dnes realizuje většina výkopových prací. Na stavbě tak zbývají pouze některé dokopávky, které se stále ještě musí provádět ručně.

Monitorovací internetové systémy, kterými největší světoví výrobci stavební mechanizace vybavují svoje rýpadla, nakladače, buldozery i sklápěčky, mění styl operativního řízení vzdálených pracovišť. Obsluhám umožňují zvýšit výkony i bezpečnost práce. Pod kontrolu satelitů se zřejmě už brzo dostanou i menší stavby.

Na pozvání Volvo Construction Equipment jsme v červnu 2012 na demo-pracovišti divize EMEA ve francouzském Lorientu mohli zhlédnout a v kabinách při práci osobně vyzkoušet novou generaci rýpadel, nakladačů a demprů, které mají kromě vyšší výkonnosti plnit požadavky ekologů na snížení škodlivých emisí a hluku.

Pokles stavebního trhu, zrušené či pozastavené investice do infrastruktury a nejtvrdší konkurenční prostředí za poslední desetiletí nutí stavební firmy dělat svou práci efektivněji. Na tyto podmínky reagují i výrobci stavebních strojů a jejich dealeři.

Rýpadla z nové série D od firmy Volvo Construction Equipment (EC250D a EC300D) se spotřebou paliva sníženou až o 13 % zastanou v kombinaci s obrovskou rýpací silou těžkou práci.

Firma Liebherr vyrábí stroje pro speciální zakládání staveb ve výrobním závodě v rakouském Nenzingu již více než 35 let. Výrobní program tvoří několik výrobních řad, které se liší a vzájemně doplňují pracovním vybavením, jež lze mezi některými nosiči nářadí vzájemně zaměňovat.

Nejrozšířenějším kolovým kloubovým nakladačům začaly zejména na menších stavbách konkurovat levnější nakladače řízené smykem. Vzhledem k relativně vyšší spotřebě nafty a jejím prudce rostoucím cenám hledají vývojová oddělení dominujících výrobců ještě efektivnější alternativu – například s řízenými nápravami. Nejnověji přecházejí větší nakladače i k telematické kontrole a řízení provozu.

Letošním stavebním veletrhům v Evropě dominovala stále univerzálněji použitelná hydraulická mikrorýpadla a minirýpadla, která zvládnou terénní a nakládací práce i v nejmenším prostoru.

Bourají se části budov nebo budovy celé. Vždy je ale potřeba při bouracích pracích zajistit bezpečnost osob, které je provádějí, i těch, kteří se pohybují v jejich blízkosti!

Na základové konstrukce jsou v současnosti kladeny vyšší nároky, a to nejen z technického, ale i z konstrukčního hlediska. Je to způsobeno zvětšováním zatížení staveb a jejich zakládáním ve složitých podmínkách, hlavně tam, kde se v podložích nacházejí zeminy s menší pevností, větší stlačitelností a vysokou hladinou podzemní vody. Podmínky stability a uživatelnosti staveb splňují hloubkové, především pilotové základy.

Vlastní vývoj, konstrukce a výroba kolových nakladačů spolu s dlouholetou tradicí, a tedy i zkušenostmi, dovednostmi a úspěchy švédských konstruktérů udržují právě tyto stroje na špičce vývojových trendů.