kolečko

Stavební kolečka: jak správně vybrat a na co si dát pozor? 

Partneři sekce:

Kolečko je neocenitelným společníkem pro práce nejen na stavbě, ale i třeba na zahradě. Při práci ovšem tento pomocník dostává poměrně zabrat, a proto je velmi důležitý správný výběr kolečka, které vydrží zátěž, pro kterou ho pořizujeme.

Rovnou na začátek je proto vhodné uvést, že je velký rozdíl mezi kolečkem, které je určeno pro účely stavby – a tím pro hobby práce na zahradě. Pokud správně zohledníme všechny nároky a požadavky, kolečko by mělo sloužit desítky let. Správná investice se tak rozhodně vyplatí a s odstupem let bohatě vrátí.

Stavební kolečko

Oproti zahradnímu kolečku má kolrčko určené pro stavební účely několik specifik, která od sebe oba typy jednoznačně odlišují. Jednotlivé druhy koleček jsou si podobné a na první pohled je odlišuje snad jen velikost korby a typ kola.  Stavební kolečko ovšem disponuje korbou, na kterou je možné naložit stavební materiál, případně hmoty mokré nebo zapáchající, a vše pak snadno očistit vodou nebo vysokotlakým čističem. Tím ovšem výčet samozřejmě nekončí a je více věcí, na které je vhodné se při výběru zaměřit.

Typy koleček

Největší výběr na trhu je mezi klasickými, tedy lidskou silou poháněnými, kolečky. Kromě nich však lze zakoupit ještě kolečka motorová, která nejtěžší práci oddřou za nás, případně kolečka skládací.

  • Klasické kolečko

Součástí klasického kolečka je stabilní rám, kovová korba s objemem 60 nebo 80 litrů a, samozřejmě, kolo. Klasické kolečko, jak již bylo zmíněno, je poháněno lidskou silou – veškerý náklad je tak třeba utáhnout fyzicky.

  • Elektrické kolečko

Elektrické kolečko je možná běžněji známé pod pojmem „motúčko“. Jeho součástí, jak už název napovídá, je elektromotor poháněný baterií. Samotná manipulace s kolečkem je jednoduchá a většinu manuální práce při převozu materiálu oddře právě motor.

  • Motorizované kolečko

Motorizovaná kolečka jsou vhodná spíše pro komerční účely. Jejich pohyb zajišťují kola nebo pásy a nosnost se pohybuje kolem tří set kilogramů. Motorizovaná kolečka jsou vhodná zejména pro přepravu materiálu na hůře přístupných místech. Pořizovací cena, oproti jiným typům, je výrazně vyšší.

  • Skládací kolečko

Přestože to může vypadat lákavě, skládací kolečka nejsou vhodná pro stavební účely. Kolečko disponuje lehkým ocelovým rámem s nosnou plachtou, která plní funkci korby, je tedy určeno především pro lehký náklad typu tráva či listá.

Víte, že?

Hlavním rozdílem mezi kolečkem stavebním a zahradním je velikost korby. Kolečka určená pro zahradu jsou určena pro lehčí a objemnější náklady, zatímco kolečka stavební mají zpravidla menší korbu, protože jsou určena pro převoz těžších materiálů, které bychom ve větším objemu mohli mít problém převézt. Neexistuje ovšem reálný důvod, proč by se nedalo objemnější kolečko pro zahradní účely použít na stavbě – pouze je třeba dodržet maximální nosnost takového kolečka.

Objem korby

Parametrem, který by nás při výběru měl rozhodně zajímat, je velikost korby. Tato hodnota totiž určuje, kolik budeme na kolečko moci naložit materiálu, aniž by hrozilo poškození – a zároveň jak obtížná pak s kolečkem bude manipulace. Větší korba samozřejmě znamená obtížnější manipulaci. Běžně dostupná stavební kolečka zpravidla disponují korbou o objemu 60 – 80 litru, větší korby nejsou vhodné pro stavebnictví a jedná se zpravidla o kolečka pro hobby účely.

Korbu je vždy vhodné volit plechovou, přestože mohou na trhu být korby plastové – pro stavební účely tento materiál ovšem není vhodný. Plechové korby disponují povrchovou úpravou a to například pozinkováním, které dobře odolává korozi, nebo práškovým lakováním, které se zpravidla vyznačuje delší životností.

Kola

Kolo – tedy jeho velikost, dezén, materiál… by rovněž mělo být předmětem pečlivého výběru, přestože volba pro stavební účely je poměrně jasná. Kola pro kolečka jsou zpravidla nafukovací či nenafukovací. Nafukovací pneumatika má většinou tu výhodu, že si kolečko poradí i na nerovném terénu, nevýhodou je možnost propíchnutí duše a nutnost držby.

Nafukovací kola se tak například lépe hodí pro jízdu po trávníku, protože jsou přizpůsobivější a nebudou se do trávy bořit tak, jako by to udělalo kolo plné. Plné kolo je vhodnější do míst, kde hrozí propíchnutí pneumatiky (což stavba rozhodně je), samotná manipulace s kolečkem je ovšem o něco složitější, protože kolo hůře tlumí otřesy jízdy na nerovném terénu. Plná kola mohou být polyuretanová nebo bantamová.

Pokud bychom potřebovali časem kolo nahradit, musíme dbát, aby únostnost nového kola byla odpovídající nosnosti korby stavebního kolečka.

Ložiska

Málo známým rozdílem mezi jednotlivými kolečky je použitý typ ložiska. Ložisku se při výběru většinou nevěnuje příliš pozornosti, ale zmínku (a zvážení při koupi) si určitě zaslouží.

  • Kulatina v ose

Některé modely mají ložisko vyřešené krátkou trubkou nebo kulatinou umístěnou v ose kola. Kolečko funguje spolehlivě, ale kolo nemusí jezdit vždy tak hladce, jak bychom si mohli představovat. Celková životnost je zpravidla rovněž o něco kratší než u jiných ložisek. Kolo lze snadno měnit.

  • Valivé ložisko

Toto ložisko zajišťuje hladký, plynulý a přesný chod kolečka a kolečko si tak celkově poradí s těžším nákladem.

Elektrokolečko

Přestože toto kolečko zřejmě nebude naší první volbou pro stavební účely, je vhodné na závěr zmínit, na co se zaměřit, pokud bychom se rozhodli pro koupi právě tohoto typu kolečka. Výdrž baterie se pohybuje zpravidla mezi šesti a osmi hodinami, samozřejmě je třeba počítat s tím, že s používáním kapacita baterie, jako u všech baterií, klesá. Výkon kolečka je dán velikostí korby a nosností kolečka, zpravidla mluvíme o 500 až 1 000 W. Nosnost, což je pro stavbu jeden z důležitých údajů, se u motúček pohybuje kolem 100 kg, maximální nosnost je 250 kg.

Spolehlivá, klasická stavební kolečka jsou na trhu zastoupena několika výrobci a značkami. Mezi ty lze zařadit například G 21, Kataro, Extol ad. Elektrokolečka na trhu zastupují například značky Zipper, HTI, Isolit–Bravo ad.