Pomohou vlaky vyrábět elektrickou energii? Švýcarský start-up na tom pracuje
Švýcarský start-up Sun-Ways bude v květnu instalovat panely poblíž vlakového nádraží Buttes na západě země, nyní už se čeká jen na schválení ze strany Federálního úřadu pro dopravu. Název článku je ovšem trochu zavádějící. Energii nebudou vyrábět samotné vlaky – ale jejich trať.
Vzhledem k tomu, že klimatická krize vyžaduje, abychom urychlili evropský energetický přechod, vývojáři nového systému se chopili potenciálu neobvyklých povrchů – krajnice silnic, nádrže a farmy jsou jen některá z míst, kde nyní fotovoltaické panely nachází své stálé místo. Německé Deutsche Bahn rovněž v současné době experimentuje s přidáváním solárních článků do železničních pražců.
Ale není první. První je start-up Sun-Ways, který za pomoci Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne patentoval odnímatelný systém pro železniční tratě. Právě zmíněná odnímatelnost je stěžejním pilířem celého nápadu, protože tratě čas od času vyžadují údržbu a v takovém případě musí být možné panely demontovat.
Jak se do kolejí přidávají solární panely?
Vlak vyvinutý švýcarskou společností Scheuchzer pro údržbu tratí bude jezdit po kolejích a průběžně pokládat fotovoltaické panely, což ve výsledku funguje na principu rozvíjení koberce. Rozvinutí bude probíhat pomocí pístového mechanismu, zhruba metr široké panely musí za tímto účelem být předem smontované již v továrně.
Elektřina vyrobená fotovoltaickým systémem bude dodávána do elektrické sítě a využívána k napájení domácností, protože její dodávání do železničního provozu by v současné chvíli byl příliš složitý proces.
Jak výnosné budou panely na tratích?
Start-up má velké ambice pro svou ekoinovaci. Teoreticky pomýšlí, že by panely mohly být rozmístěny po celé švýcarské železniční síti dlouhé 5 317 kilometrů. Fotovoltaické články by tak pokryly plochu o velikosti 760 fotbalových hřišť – a je samozřejmě jasné, že by byly umístěny pouze v úsecích, kde má jejich pokládka smysl, takže například ne uvnitř tunelů.
Z těchto údajů Sun-Ways odhaduje, že národní železniční síť Švýcarska by mohla vyrobit jednu terawatthodinu (TWh) solární energie ročně, což odpovídá přibližně 2 % celkové švýcarské spotřeby energie.
Produktivní koleje
Jakmile ovšem projekt uspěje na domácí půdě, chce společnost přejít na nadnárodní úroveň – rozšířit se do Německa, Rakouska a Itálie… Vizí do budoucna je přibližně 50 % světových železnic, které by takovou pokládku umožňovaly na úsecích, kde by měly panely smysl.
Velké sny ovšem stále mohou ztroskotat dříve, než se společnosti podaří prorazit – Mezinárodní železniční unie vyjádřila obavy, že panely by mohly utrpět mikrotrhliny, a to by mohlo vést k vyššímu riziku požárů v zelených oblastech, případně že by mohly rozptylovat pozornost strojvedoucích odrazy.
Tyto obavy společnost dementuje s tím, že panely jsou odolnější než ty běžné a do budoucna je lze opatřit antireflexní vrstvou, která by zamezila oslňování strojvedoucích. Vestavěné senzory již nyní zajišťují jejich správnou funkci, zatímco kartáče připojené ke konci vlaků mohou v budoucnu odstranit nečistoty z povrchu panelů.
Poslední obavou odpůrců řešení je, že by led a sníh mohly snížit či anulovat užitečnost panelů – a právě to je bod, na kterém nyní společnost pracuje.