Trendy v energetice: Proč jsou parkoviště nejžhavějším místem v solární energii?
Parkoviště, na kterém je vidět víc než jen auta a prázdná místa pro další auta. Tím přidaným prvkem, který si můžeme představit, jsou obrovské pole šikmých solárních panelů, které sedí na černých ocelových podpěrách, nasávají slunce a zastiňují vozidla zaparkovaná pod nimi.
Právě tak si lze představit parkoviště před kancelářskou budovou jednoho z významných hráčů automobilového průmyslu na jihu Anglie – na parkovišti je celkem více než 2 000 panelů s kapacitou těsně pod 1 megawatt (MW). Tento výkon stačí na napájení stovek domácností.
Solární parkoviště: krok do budoucna?
Solární parkoviště nebo automobilové přístavy umožňují výrobu elektřiny na otevřených prostranstvích, která jsou obvykle umístěna v blízkosti energeticky náročných zařízení, jako jsou nemocnice, nákupní centra nebo kanceláře. Přístřešky mají další výhody v tom, že chrání auta před deštěm a sněhem nebo horkým sluncem v létě.
Anglické parkoviště samozřejmě není jediné na světě – například ve Francii ve snaze zvýšit produkci čisté energie Senát nedávno schválil legislativu, podle níž musí být všechna stávající i nová parkoviště s 80 nebo více místy pokryta solárními panely. Takový požadavek ještě ve Spojeném království neexistuje a přesto tam solární parkoviště existují již léta – nyní to však i vypadá, že zde toto řešení zažívá boom.
Vzhledem k tomu, že ceny elektřiny jsou v současnosti stále zvýšené, mnoho podniků se obrací na místní obnovitelné zdroje, aby se pokusily dlouhodobě udržet nízké náklady. Celkový potenciál, dle odhadu charitativní organizace CPRE a UCL Energy Institute, je údajně až 11 GW jen z vybraných parkovišť – pro kontext, Spojené království má v současné době celkem asi 15 GW solární kapacity a vyžaduje 40 GW do roku 2030, aby splnilo předsevzaté cíle.
Údaj 11 GW je přitom konzervativní a vychází z odhadu 130 km čtverečních dostupných parkovišť ve Spojeném království – tedy méně než 200 km čtverečních odhadovaných realitními kancelářemi Knight Frank. Odhad rovněž předpokládá, že 50 % každého jednotlivého parkoviště bude pokryto solárním přístřeškem, ne plných 100 %. To je rozhodně velký potenciál a velká spousta energie.
Jak vypadá situace teď?
Společnost Praxia Energy se sídlem ve Španělsku dodává každý rok přibližně 3 MW solárních instalací na parkovištích ve Spojeném království a očekává, že instalace do roku 2028 vzrostou desetinásobně – kam budou tyto panely umístěny, to zatím není jisté.
Mluvčí společnosti Veolia se rovněž vyjádřil, že společnost nedávno nainstalovala 1,1MW solární systém na parkovišti nemocnice Eastbourne. Shodně s Praxia Energy, i Veolia v poslední době zaregistrovala zvýšenou poptávku po solární infrastruktuře ve Spojeném království.
Ve stejném suchu se vyjadřuje i Solarsense, společnost v Clevedonu, zvýšený zájem zaznamnala zejména v posledních měsících.
Z hlediska samotných instalací na parkovištích už samozřejmě případy, které lze použít jako referenční, existují – největší solární parkoviště nainstalované ve Spojeném království je v automobilce Bentley v Crewe, má maximální kapacitu 2,7 MW.
Solární panely na parkovištích mohou také napájet nabíjení elektrických vozidel (EV). To funguje obzvláště dobře v kancelářích, kde jsou auta zaměstnanců zaparkována po mnoho hodin. Obchodní centra, fotbalové stadiony, centra volného času a kina jsou další vhodná místa, protože auta mají tendenci stát dvě hodiny nebo déle, což je dostačující, aby je bylo možné dostatečně nabít.
Problematika řešení
Ocelové podpěry potřebné pro tvorbu konstrukcí solárních přístřešků parkovišť zvyšují náklady a často je tak levnější jednoduše umístit solární panely na střechu velkých budov, jako jsou supermarkety. Střešní solární energie v současnosti poskytuje elektřinu asi za 2,5 Kč kWh, oproti téměř 4 korunám za kWh z panelů na parkovištích (přepočteno z pencí).
Nicméně neexistuje mnoho dalších zjevných nevýhod přístřešků na parkovištích. Snad jen potřeba instalovat účinnější osvětlení, které dostatečně osvítí prostory pod panely, aby v noci nevytvářely tmavé, potenciálně nebezpečné prostory.
Jako jediný zádrhel se tak může jevit nedostatek připojení k síti, protože přebytečnou energii generovanou solárními panely samozřejmě musí zpracovávat síť. Podle výzkumu BBC jsou obnovitelné instalace v hodnotě miliard liber fakticky pozastaveny (anebo dočasně zamítnuty) právě kvůli tomuto problém – a problém se sítí byl i důvodem nedávné odstávky v České republice.
Existuje přitom celá řada dalších míst, nejen parkoviště, které nabízí velký potenciál pro solární instalace, pokud by problém s připojením a sítí byl vyřešen. Mezi ty lze zařadit například cyklostezky, železnice nebo nádrže, které lze zakrýt plovoucími solárními panely. Prakticky kdekoliv, kde je možné umístit solární fotovoltaiku vedle infrastruktury, která by tam stejně byla, umožňuje instalace dvojí využití z povrchu země.