V srdci Beskyd: Jak se proměnila roubenka v unikátní rekreační oázu
Na úpatí druhé nejvyšší hory Beskyd, pod vrchem Kněhyně, nechala architektka Daniela Hradilová ožít tradiční roubený dům, jehož počátky se datují až do roku 1880. S úctou a respektem k původním materiálům, jež nabízí okolní příroda, za pomoci fortelných rukou zručných řemeslníků včetně tesařů, které architektka potkala, když opravovali Jurkovičův Libušín na nedalekých Pustevnách, i díky zdánlivě nekonečným a voňavým okolním loukám a snovým výhledům do krajiny vznikl dům jako stvořený pro útěk z civilizace.
Původní objekt sestával z obytného stavení – dřevěné roubené stavby – a kamenného chléva. Architektka Hradilová se rozhodla v první fázi rekonstrukce odstranit veškeré dodatečné nánosy materiálů a nepůvodních konstrukcí. „Mým záměrem bylo, aby všechny použité materiály pocházely z nejbližšího okolí domu – dřevo i kámen. Jako střešní krytinu jsem zvolila ručně štípaný modřínový šindel bez povrchové úpravy,“ vypočítává Daniela Hradilová.
Obnovená roubená konstrukce domu používá jako spoje tradiční dřevěné kolíky, dubové tyče a jako izolaci ovčí rouno. Zvenku jsou trámy opracovány ručním tesáním, ze strany interiéru pak drásáním. V ložnicích zaujmou podlahy vytvořené ze sto let starých, původně řeznických stolů. V roubené části se nachází hlavní obytný prostor, k němuž z jedné strany přiléhá vstupní veranda a ze strany druhé kamenný přístavek s koupelnou.
Trámové schodiště spojuje přízemí domu s jeho podkrovím, které je pojato jako velkorysý vzdušný prostor a slouží k relaxaci a příležitostnému spaní. Kamenná část stavení rovněž prošla zásadní obnovou a dnes v ní najdete kuchyň. Zcela originálním místem domu je prosklený průjezd, který slouží jako jídelna, odkud se celoplošnými okny otevírá jedinečný výhled ven do okolí.
Dominantním prvkem proskleného průjezdu se stalo svítidlo MOON od Davide Groppi, které dělá čest svému názvu a v proskleném průjezdu připomíná měsíc v úplňku plující pod oblohou… Rovněž další interiérové vybavení nese značky zvučných jmen: V koupelně najdete keramiku Villeroy & Boch a dlažbu Mutina, v kuchyni nábytek od Reform Copenhagen či Todus.
Veškerá svítidla ovládají černé otočné vypínače berker serie 1930 z pravého porcelánu Rosenthal. Aby vynikl historický duch stavení, byly v této realizaci použity vypínače v nástěnném provedení, tzn. s instalační krabičkou a přiznaným kabelovým vedením. Právě pro svou robustnost a pohledový přívodní kabel poutají na sebe v interiéru zaslouženou pozornost.
Vysoce autenticky vypadají jak na kamenných zdech, tak na světlém i tmavém dřevě. „Vypínače a zásuvky berker serie 1930 se nejen svým názvem, ale především vzhledem hlásí k době svého vzniku, tzn. do 30. let 20. století,“ vysvětluje Thomas Grund, generální ředitel společnosti Hager v České republice, do jejíhož portfolia domovní spínače berker patří.
„Tyto vypínače vypadají téměř přesně jako první otočné vypínače, které dodnes potkáváme ve starých staveních po našich prarodičích,“ usmívá se Thomas Grund a dodává: „Vypínače, zásuvky a další elektroinstalační prvky z řady berker serie 1930 v sobě ovšem snoubí retro vzhled s precizní moderní technologií a nekompromisní bezpečností. Proto se je nemusíme obávat použít ani na dřevěné obložení, protože jsou od něho odděleny speciální nehořlavou podložkou. Použití našich vypínačů v této rekonstrukci, která se otevřeně hlásí k udržitelnosti, používání přírodních materiálů a celkovému respektu k životnímu prostředí, navíc přesně zapadá do filozofie a environmentální politiky společnosti Hager. Mám radost, že v tomto s architektkou souzníme.“
Rekonstrukci tradičního roubeného domu z konce 19. století a jeho přerod na rekreační objekt ocenili porotci soutěže Grand Prix Architektů 2022 – Národní cena za architekturu čestným uznáním.
Zdroj: PR článek společnosti Hager