Mikroklima v sakrálních stavbách z pohledového betonu
Objekty z pohledového betonu jsou přitažlivé svou monumentalitou. Mnohé z nich jsou architektonickými skvosty a na návštěvníky působí emotivně po řadu let, podobně jako výtvarná díla. Zásadním nedostatkem obalových konstrukcí pouze z pohledového betonu je jejich velmi nízká tepelněizolační schopnost, což limituje jejich uplatnění ve stavebnictví v závislosti na klimatických podmínkách stavebního území a funkčním a časovém využití dané stavby.
Pohledový beton se zpravidla uplatňuje v objektech, jejichž prostory se využívají na relaxaci, meditaci – zkrátka oddych. Nejčastěji jsou to sakrální stavby, galerie nebo výstavní haly, které mají přesně vymezeny požadavky na mikroklima. Zpravidla jsou to stavby s občasným temperováním bez limitů na jejich energetickou náročnost.Protože železobeton je materiál vyznačující se velmi vysokou tepelnou vodivostí (jeho součinitel tepelné vodivosti je v závislosti na jeho objemové hmotnosti asi 1,74 W/(m . K)), tepelněizolační schopnost výměnného pláště je velmi nízká. To vylučuje jeho použití v objektech, kde je celoročně vyžadováno stabilní mikroklima. Udržet jeho povrchovou teplotu nad kritickou hranicí povrchové kondenzace zpravidla nelze pouze standardními vytápěcími systémy, nemluvě o nepřijatelně vysokých tepelných ztrátách a následné energetické náročnosti objektu.

Při přímém solárním ozáření transparentních ploch dochází k absorpci tepla také do hmoty masivního železobetonového výměnného pláště i ozářených ploch vnitřních konstrukcí – sloupů a podlah –, které ho následně s časovým opožděním 8 až 10 hodin předávají chladnějšímu interiérovému vzduchu. Tato vlastnost předurčuje použití pohledového betonu ve stavbách situovaných do lokalit s vyšší intenzitou solárního záření s mírnými zimami a s průměrnými venkovními teplotami v lednu nad +3 °C.
Nejčastěji se používá při realizaci nadčasových staveb se silným emočním poselstvím v sakrální architektuře, kde jeho hlavní handicap – nízká tepelná izolace – neomezuje uživatele stavby. V těchto prostorách, kde se lidé zdržují jenom občas a krátkou dobu, navíc oblečeni jako v exteriéru, není striktní požadavek na optimální tepelný komfort jako v obytném nebo pracovním prostředí. Tyto prostory se zpravidla nevytápějí nebo mají příležitostné teplovzdušné vytápění, a to i jenom při krátkodobých extrémních výkyvech venkovní teploty. Jediným požadavkem je udržet limitní hodnotu povrchové teploty zdí, aby na zdech v interiéru a vnitřní straně střechy nedocházelo k povrchové kondenzaci a netvořily se plísně.

Zajímavou a svého času výjimečnou stavbou je kostelík Notre Dame du Haut v Ronchamp ve Francii od Le Corbusiera postavený v roce 1955. [1] Kostelík stojí na návrší nad městem Rochamp a už svou lokalizací – vydělením se od okolní zástavby – je více určen pro poutníky hledající pozastavení nežli pro každodenní bohoslužby. (A v každém z nich jistě zanechá silný dojem.) Je excelentní svou ojedinělou železobetonovou konstrukcí i tvarem a osazením do přírodního prostředí. Skořápka střechy jakoby seděla na vzduchové štěrbině lemující celý obvod zdi v šířce asi 10 cm; štěrbina jako by odstřihává střechu ode zdi – se zdí má kontakt pouze v bodových plochách.
Z pohledu zvenku je střecha nesena masivními pilíři. Absolutní atmosféru klidu a pokory navozuje nejen tlumené denní světlo pronikající do interiéru jakoby šachtovými okny s kónickým ostěním usměrňujícími transfer denního světla, ale také kontrast přímého a barevného světla procházejícího skleněnými vitrážemi. Průnik denního světla přes štěrbinová okna ve zdi za oltářem dodává prostoru hlavní ráz a zesiluje emotivní a filozofický odkaz prostoru. Kostel je zhmotněním myšlenky ve své absolutní materiálové jednoduchosti.

V následujících příkladech se budeme zabývat novějšími realizacemi, které už v koncepčním návrhu optimalizují použití konstrukcí z pohledového betonu v jejich kombinaci s transparentními plochami. Posuzovat je budeme z hlediska jejich funkce a provozních nákladů i omezeného uživatelského komfortu.
Dalšími příklady použití pohledového betonu v sakrálních stavbách jsou Jubilejní kostel Milosrdenství Božího (Dio Padre Misericordioso) v Římě a krematorium Baumschulenweg u Berlína. Na nich lze sledovat dva rozličné přístupy řešení z pohledu okrajových podmínek lokalit, kde jsou objekty situovány (tab. 1), i výsledný efekt vzhledem k jejich funkci. V obou případech má na výsledný efekt zásadní vliv použitý stavební materiál – pohledový beton – a hra s denním světlem.
Tab. 1: Minimální požiadavky na mikroklímu a tepelnou ochranu obalových konstrukcí v sakrálních stavbách s občasným provozem
* pro vznik plísní při 80% relativní vlhkosti vzduchu

Jednou z nejznámějších současných sakrálních staveb z pohledového betonu je Jubilejní kostel Milosrdenství Božího (Dio Padre Misericordioso) v Římě od architekta Richarda Alana Meiera (Richard Meier & Partners), který byl dokončen v roce 2003. Objekt je situován do okrajové obytné časti Říma v Tor Tre Teste a pozůstává z vlastního kostela a na něj navazujícího pastoračního centra. Hlavní osou je situován směrem východ–západ, vstup do objektu je z východní strany. Oltář je orientován na západ. Kostel je výjimečný svým tvarem, konstrukčním řešením a zejména přirozeným osvětlením.
Při prvním vizuálním kontaktu připomíná majestátní plachetnici ukotvenou uprostřed náměstí. Jižní stranu obvodového pláště tvoří tři napnuté plachty – železobetonové skořápky jako tři souběžné nakloněné kruhové výseky s odstupňovaným ukončením v rovině střechy s výraznými převisy nad střechou. Střecha je tvořena zasklenými plochami. Dvě vnitřní skořápky – plachty – nejsou v půdorysu celistvé po celé výšce objektu. Ze severní strany ukončuje hlavní loď kostela kolmá segmentová železobetonová zeď, která ji odděluje od sousedních prostor pastoračního centra. Současně slouží i jako protipožární dělicí konstrukce mezi shromažďovacím prostorem kostela a navazujícími prostory pastoračního centra. Z východu i západu je objekt kostela uzavřen celoprosklenými zdmi, před kterými jsou u varhan i oltáře situovány ze strany interiéru částečně dělicí stěny. Zasklená východní zeď je přerušena vystupující apsidou. Obalová konstrukce kostela byla zhotovena z prefabrikovaných železobetonových dílů, které jsou složeny ze dvou vzájemně spojených membrán.
V dutině mezi nimi se nachází polystyren. Železobeton je ze speciálního bílého cementu s plnivem z rozmělněného bílého mramoru z Carrary, který mu dodal bílé zabarvení. Barevná stálost a odolnost vůči znečištěnému vzduchu je daná právě kvalitou cementu.

Přirozené osvětlení je kombinací bočního a horního světla a silně zvýrazňuje pozitiva tvarového i barevného řešení prostoru. U takového odvážně navrhnutého horního osvětlovacího systému – v podstatě celé zasklené střešní roviny – je hlavním problémem tepelná stabilita prostoru.

V zimním období je při občasném provozu kvůli zamezení dosažení kritické povrchové teploty, při které by docházelo k povrchové kondenzaci, rozhodující tepelněizolační kvalita výplňových konstrukcí a železobetonových zdí. Jejich minimální tepelný odpor by měl být kolem 0,6 m2 . K/W (homogenní železobetonové zdi o tloušťce 300 mm mají tepelný odpor 0,17 m2 . K/W).
Vzhledem k charakteru využití stavby není tepelná ztráta z pohledu energetické bilance rozhodující. Je vysoce pravděpodobné, že objekt bude v zimním období většinou temperován díky transferu přebytečného tepla z transparentních výplní do interiérových železobetonových zdí a podlahy. V letním období (během června až září, kdy je průměrná 24hodinová teplota větší než 25 °C) je pro optimalizaci tepelné pohody rozhodující eliminace pasivních solárních zisků, neboť plošná intenzita slunečního záření je nejvyšší. Pro toto období je nevyhnutný účinný stínicí systém transparentních výplní, aby v co nejmenší míře docházelo k jejich přímému vystavení slunci. Protože celá filozofie interiéru je postavena na průhledném zasklení (obr. 5) a následném usměrnění pohledů návštěvníků na horizont a oblohu, nebylo zde možno uplatnit systémy stínění v zasklení ani žaluzie. Sektor půdorysu i řezu, ve kterém se návštěvníkovi nabízí výhled do exteriéru, je přesně vymezen předsunutím bočných plachet a hlavní střední stěny, které sledují tvar lodě (nebo také sepjatých rukou), aby se v zorném poli návštěvníka objevil pouze volný horizont nebo obloha. Lokalita, ve které je kostel umístěn, totiž nenabízí žádné nadstandardní výhledy, naopak z jižní i severní strany sousedí se sídlištěm (obr. 4).

Způsob větrání kostela je přirozený – odtahem ve střešní rovině a přívodem čerstvého vzduchu přes nasávací žaluzie v horní části severních zdí. Vzduch dále proudí do prostoru mezi otevřeným dřevěným akustickým obkladem a masivní střední železobetonovou zdí. Ta odděluje prostor kostela od prostorů navazujícího pastoračního centra; současně plní úlohu požární zdi (obr. 4) [2].
Akustická pohoda prostoru je optimalizována difuzním akustickým obkladem hlavní nosné zdi. Akustický obklad je materiálově i barevně řešen jako mobiliář kostela. Tvoří ho zavěšená konstrukce, v podélném směru ocelová, ve vertikálním dřevěná, zapuštěná do obkladu. Vlastní obklad je z dřevěných destiček. Při mluveném slovu reguluje čas dozvuku, aby v každém místě byla řeč dobře srozumitelná.

Krematorium ve čtvrti Treptow v Baumschulenwegu u Berlína je stejně jako předešlé stavby architekturou světla. Autory realizace jsou architekti Axel Schultes a Charlotte Frank (1999). Objekt je situován v okrajové čtvrti Berlína u městského hřbitova, hlavní osou orientován směrem východ–západ. Obvodový plášť je z pohledového betonu s transparentními průčelími. Vzhledem ke klimatickým podmínkám jsou jednotlivé bloky řešeny jako membránové konstrukce s tepelněizolační výplní dutiny.
Podle klimatologických měření je statistická hodnota exteriérové teploty v této lokalitě v zimě kolem –16 °C. Jednovrstvou železobetonovou zeď nelze použít na stavby, při nichž se předpokládá, že jejich povrchová teplota bude klesat pod kritickou hranici a bude docházet k povrchové kondenzaci. Tento stav se vyskytuje zejména tehdy, pohybuje-li se interiérová teplota při občasném provozu kolem 15 °C. Zvýšené tepelněizolační nároky se kladou také na velkoplošné transparentní výplně zdí a střechy. V tomto případě se jako zastřešení zvolila plochá skleněná střecha, z interiérové strany asi z 90 % cloněná jednovrstvou železobetonovou masivní deskou, podepřenou 29 železobetonovými sloupy.
Umístění sloupů v půdorysu smuteční haly vytváří jakoby náhodné seskupení připomínající stromy v lese. Sloupy působí subtilně a melancholicky, stejně jako stromy v období vegetačního klidu, jakési malé smrti, a světlo pronikající štěrbinou podél jejich obvodu zvýrazňuje jejich majestátnost. Vzhledem ke kontrastu mezi relativně tmavým povrchem železobetonové desky a transparentní plochou je transfer světla těmito světelnými prstenci v rovině střechy velmi výrazný (obr. 9).
![]() |
![]() |
![]() |
| Obr. 9: Kondolenční sál, krematorium Baumschulenweg u Berlína, architekti Axel Schultes a Charlotte Frank, 1999 | Obr. 10: Obřadní kaple, krematorium Baumschulenweg u Berlína | Obr. 11: Ustřižení železobetonové desky v místě kontaktu zasklené zdi a střechy, krematorium Baumschulenweg u Berlína |
Na smuteční kondolenční halu pro truchlící navazují po obvodu obřadní kapličky. Světlo v nich je tlumené, vizuální kontakt s exteriérem je omezený, je pouze tušen (obr. 10). Ztížený transfer světla do obřadních a smutečních prostorů navozuje atmosféru zastavení. Železobetonová deska v rovině střechy, která je po obvodu „odstřižena“ od obvodového pláště (obr. 11), nemá jenom funkci clony, ale také funkci akumulační – zaručuje celoroční tepelnou stabilitu prostoru. Působí jako zjednodušená Trombeho stěna, která v zimě a mezidobí částečně stabilizuje denní a noční výkyvy teploty a v létě omezuje prohřívání prostoru. Všechnu sluneční energii dopadající na transparentní rovinu střechy přes den akumuluje a v noci ji postupně uvolňuje do prostoru. Teplota vnitřního vzduchu je regulována nočním větráním.
Literatura
[1] http://www.weatherbase.com.
[2] http://architectook.net (Jubilee Church 10/2007).
Článek byl uveřejněn v knižní publikaci Stavební ročenka.











