Výstavba přehrady v norském Sarvsfossenu
Galerie(5)

Výstavba přehrady v norském Sarvsfossenu

Partneři sekce:

Téměř celou spotřebu energie pokrývá Norsko s pomocí vodních elektráren. Z důvodů navyšování spotřeby je ale nutné získávat i nové zdroje, a proto na některých místech vyrůstají nová vodní díla. Jako například u řeky Otry v provincii Aust.

Přehradní hráz, jejíž realizací je pověřena společnost Kruse Smith, bude 50 metrů vysoká a u paty 7 metrů silná. Celá hráz o délce 150 metrů je tvořena monolitickým betonem a byla formována pomocí speciálního přehradního bednění Doka D35, které si na této stavbě odbylo svoje první ostré nasazení. Nasazení bednění D35 vycházelo z požadavků stavby, která preferovala rychlou betonáž, možnost snadného přizpůsobení bednění různým sklonům budoucího monolitu, absenci spojovacích otvorů a samozřejmě maximální bezpečnost pracovních týmů.  

Samotná betonáž probíhala v několika krocích – nejprve byly vybetonovány tři bloky sloužící jako základní opěry celé budoucí konstrukce. Následně se mezi tyto bloky znovu namontovala konstrukce bednění D35 spolu s velkoplošným bedněním Top 50 a betonáž pokračovala vybudováním kompletního oblouku přehrady. Nasazený systém nabízí nejen výhodu extrémně rychlé betonáže, kdy je možno v jednom kroku betonovat až pětimetrové úseky, ale také minimální konstrukční toleranci, která v tomto případě činila 8 milimetrů. Oříškem by mohla být i proměnlivá tloušťka hráze, která se mění ze sedmimetrové u paty po 2,5 metru na koruně přehrady; i tento problém je však možné jednoduše vyřešit pomocí nastavení bednění, které umožňuje díky integrovaným vřetenům upravovat sklon až o 37 stupňů. Přesuny bednění jsou pak realizovány na základě jednostranného šplhacího systému – bednění je posunuto jeřábem a zavěšeno pro následující betonáž do předem připravených kotev.

Přehrada se skládá z desítky betonážních úseků, které vyžadují nasazení celkem 104 kotev pro šplhací bednění D35 a celkem 660 m² velkoplošného bednění Top 50. S pomocí stejné kombinace bude betonována i koruna přehrady, která bude tvořit estetickou dominantu údolí.

Součástí nasazení bednění jsou i bezpečnostní řešení, která jsou dnes už standardem. Všechny součásti bednění mají velkoryse dimenzované pracovní plošiny i dvoumetrové zábradlí a bezpečně uzavíratelné průlezy. Bednění je navíc stabilní a bezpečné.

Na plánování nasazení systému i průběh stavby dohlíželi odborníci na bednění z kompetenčního centra společnosti Doka v rakouském Amstettenu. Do provozu by přehrada měla být uvedena koncem dubna, což jen ilustruje nutnou rychlost stavebních prací.  

TEXT a FOTO: Česká Doka

www.doka.cz