Trendy v obkladech: končí doba dřevěná?
Galerie(10)

Trendy v obkladech: končí doba dřevěná?

Partneři sekce:

Dřevěná podlaha v koupelně, dřevěný obklad za pracovní deskou v kuchyni… Nejeden čtenář se možná při prohlížení magazínů o bydlení může ptát, zda se architekti a designéři už dočista zbláznili. Jak jinak si vysvětlit, že tento sice krásný, ale na poškození poměrně náchylný materiál umisťují do prostorů zatížených vodou, vysokými teplotami a podobně. Nezbláznili se. Jen využili keramické obklady, které dokážou téměř dokonale imitovat přírodní materiály.

Imitace přírodních materiálů – tedy především dřeva a různých druhů kamene – vládne světu keramických obkladů a dlažeb už několik let. A to zde dvou důvodů: estetického a praktického.

Dřevěná podlaha do celého domu? Není problém, pokud zvolíte keramické obklady imitující tento přírodní materiál.

Dřevěná podlaha do celého domu? Není problém, pokud zvolíte keramické obklady imitující tento přírodní materiál.

Aby se dlaždice opravdu tvářily jako dřevo, mají rozměr 20 x 120 nebo 30 x 120 centimetrů.

Aby se dlaždice opravdu tvářily jako dřevo, mají rozměr 20 x 120 nebo 30 x 120 centimetrů.

Napodobeniny dřeva a kamene jsou velmi zdařilé, neboť dekor se v současnosti na dlaždice tiskne pomocí technologie HD printu, tedy s neomezenou škálou barev, struktur a dekorů. Při dalším zpracování, tedy hlavně rozřezávání velkého bloku na jednotlivé kusy se postupuje tak, aby na každé dlaždici nebyl stejný vzor, ale aby se kus od kusu v detailech lišily, jako je to v přírodě. Tedy i „keramická prkna“ mají různou kresbu let a umístěni suků, kamenné dlaždice se od sebe liší žilkováním. To ještě podporuje barva, kdy tisk nabízí desítky odstínů barev od světle šedé, přes antracitovou až po hnědou či světle béžovou nebyl v každé části stejné, ale lišily se, právě tato nepravidelnost dodává keramice imitující přírodní materiály na autentičnosti.

Na první pohled vypadá keramika a kámen stejně, jen za dlažbu dáte několikrát méně peněz.

Na první pohled vypadá keramika a kámen stejně, jen za dlažbu dáte několikrát méně peněz.

Kvalitní HD tisk nabízí výrobcům desítek odstínů jedné barvy, proto napodobeniny vypadají velmi přirozeně.

Kvalitní HD tisk nabízí výrobcům desítek odstínů jedné barvy, proto napodobeniny vypadají velmi přirozeně.

Dokonalý povrch ještě podporují i rozměry keramiky. Jen těžko uvěříte tomu, že je na podlaze položené dřevo, když vám spáry vytvoří šachovnici o velikosti 30 x 30 centimetrů. Vždyť taková prkna nikdo nikdy neviděl.  Jenže právě pro imitaci dřeva se dnes velmi často používají kalibrované velkoformátové dlaždice o velikosti 30 x 120 nebo 20 x 120 cm, což je rozměr klasický prken. Díky kalibraci, což je zabroušení hran vypálené hotové dlaždice na přesný rozměr, lze keramiku k sobě pokládat jen s minimální spárou dva milimetry (klasická bývala dvakrát až třikrát větší), která při volbě vhodné spárovací hmoty téměř zanikne.

Podzimní veletrh Cersaie dal opět šanci barvám. Zatím však spíš jako doplňku.

Podzimní veletrh Cersaie dal opět šanci barvám. Zatím však spíš jako doplňku.

Mozaika je klasika, která se po letech vrací do obliby.

Mozaika je klasika, která se po letech vrací do obliby.

To samé platí pro imitaci přírodního kamene, který naopak dostávají přednost velké rozměry jako 60 x 60, ale klidně i 60 x 120 centimetrů napodobující velké mramorové či žulové desky. Důvody, proč mnozí raději volí keramickou napodobeninu před přírodním originálem, jsou hlavně praktické. Srovnáte-li keramiku se dřevem, je mnohem odolnější, odolává mechanickému i chemickému poškození, snadno se uklízí, tvoří ideální kombinaci s podlahovým topením. V obou případech platí, že keramické napodobeniny mohou být až několikrát levnější než přírodní originály.

Imitace patchworku se na trhu poprvé objevila před pár lety a vzbudila nadšení, od té doby ji nabízí stále více výrobců.

Imitace patchworku se na trhu poprvé objevila před pár lety a vzbudila nadšení, od té doby ji nabízí stále více výrobců.

Po období jednoduchosti přichází v keramice návrat ke vzorům a dekorům z přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Po období jednoduchosti přichází v keramice návrat ke vzorům a dekorům z přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Máte pocit, že už několik let se opakující neutrální barvy a dekory přírodních materiálů začínají být pomalu nuda? Nejste sami. Trendy v keramických obkladech každý rok určuje podzimní veletrh Cersaie v italské Bologni a na loňském ročníku už bylo vidět změnu. Firmy nabídly keramiku v pastelových barvách, obklady zdobily květinové motivy, objevila se klasická mozaiky a velmi často také dlaždice připomínající patchwork nebo staré „obnošené“ obklady. Ovšem protože zákazník je tvor konzervativní, tyto novinky zpravidla dostávají podobu listell, ozdobných proužků a pruhů či dekoračních dlaždic, které obzvláštňují  neutrální základ – tedy bílé dlaždice nebo imitace přírodních materiálů.

Máte pocit, že koukáte na staré obklad určené na vyhození? Omyl, toto je velmi oblíbená novinka a také ukázka toho, co dokáže digitální tisk.

Máte pocit, že koukáte na staré obklad určené na vyhození? Omyl, toto je velmi oblíbená novinka a také ukázka toho, co dokáže digitální tisk.

Magdaléna Krajmerová,
foto: RAKO, Kermaika Soukup a Los Kachlos