Praha chystá proměnu magistrály: Přibudou přechody, cyklostezky i stromy
Praha připravuje zásadní rekonstrukci severojižní magistrály v úseku Sokolské a Legerovy ulice. Cílem je zklidnění této dopravní tepny, aniž by došlo k omezení její průjezdnosti. Nový návrh, který představili zástupci magistrátu, Technické správy komunikací (TSK) a Prahy 2, počítá s přidáním nových přechodů pro chodce, výsadbou 120 stromů a vybudováním oddělených cyklostezek.
Studie proveditelnosti by měla být hotová letos v březnu, poté budou následovat přibližně dva roky projekčních prací. Pokud vše půjde podle plánu, rekonstrukce by mohla být dokončena během pěti až sedmi let.
Úpravy se dotknou úseku mezi Karlovem a Muzeem. Většina stávajících tří jízdních pruhů pro automobily zůstane zachována. Výjimkou bude oblast kolem Fügnerova náměstí, kde dojde ke zúžení na dva pruhy, což podle projektantů nezpůsobí dopravní komplikace. Legerova ulice má sice nyní čtyři pruhy, ale jeden z nich už není využíván, takže změna bude spíše formální.
Projekt počítá také s rekonstrukcí inženýrských sítí a zachováním podélného parkování, které bude integrováno mezi nově vysazené stromy. Celkové náklady se budou pohybovat v řádu stamilionů korun, přesná částka bude známá až po dokončení projektové dokumentace a výběrovém řízení.
Ječná ulice se dočká obnovy stromořadí a širších chodníků
Součástí projektu jsou i úpravy Ječné ulice, která spojuje náměstí I. P. Pavlova s Karlovým náměstím. Zde se koordinují investice s Dopravním podnikem hl. m. Prahy, který plánuje rekonstrukci tramvajové trati, a Pražskou vodohospodářskou společností, jež připravuje výměnu potrubí. Plánované změny zahrnují obnovu stromořadí, rozšíření a posunutí tramvajových zastávek a zlepšení bezpečnosti pro chodce.
Práce v Ječné budou moci začít až po dokončení nové tramvajové trati na Václavském náměstí, která poskytne alternativní objízdnou trasu.
Další změny na magistrále: Nový přechod u hlavního nádraží a zúžení vozovky
Magistrát plánuje úpravy i v dalších částech magistrály. Ve spolupráci se Správou železnic připravuje například rozšíření pěšího prostoru u historické budovy hlavního nádraží, kde vznikne velký přechod. V plánu je také úprava úseku mezi Hlávkovým mostem a hlavním nádražím, kde by se měly zúžit jízdní pruhy ve prospěch chodníků a cyklopruhů.
Dlouhodobě se počítá i s rekonstrukcí Hlávkova mostu, která však může začít až po dokončení přestavby Libeňského mostu. Další změny se dotknou i magistrály na druhém břehu Vltavy v souvislosti s výstavbou Vltavské filharmonie.
Politické spory: Pomoc nebo zhoršení?
Změny na magistrále mají své příznivce i odpůrce. Zatímco vedení města argumentuje zlepšením kvality života v centru, opozice, včetně šéfa pražského ANO Ondřeje Prokopa, varuje před dopravními komplikacemi. Podle něj by město mělo nejdříve dokončit městský okruh, než začne s úpravami magistrály.
Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) však data ukazují, že většina aut na magistrále v centru začíná nebo končí, takže městské okruhy by situaci výrazně neovlivnily.